Wp Header Logo 183.png

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران:

نشست صمیمی گرامیداشت روز نخبه و تجلیل از نخبگان برتر شاهد و ایثارگر کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی‌مقدم، نماینده ولی‌ فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ مهندس سعید اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌ همراه جمعی از نخبگان شاهد و ایثارگر سراسر کشور صبح دوشنبه، 9 مهر؛ در تالار مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم در ابتدای این نشست ضمن اشاره به شهادت شهید مقاومت و سردار شهادتی که چوبه دار را بر دوش و شهادت را در دل داشت؛ با گرامیداشت نام، یاد و خاطره شهید سید حسن نصرالله(رضوان‌الله علیه) گفت: پرسش اصلی که امروز باید از مدعیان حقوق بشر پرسید آنکه چرا باید در قرن بیست‌ویکم که قرن توسعه ارتباطات و تعالی نام گرفته است شاهد اتفاقاتی باشیم که تمام آنها توسط مظاهر تمدن و در جهت خیانت، استعمار و استکبار به وقوع می‌پیوندد و این جای تأسف دارد.

وی در ادامه به روایتی از رسول مکرم اسلام اشاره کرد و گفت: حضرت محمد(ص) فرموده است «دنیا بدل به گرگی خواهد شد که در حال دریدن است و اگر با آن برخورد نکنید و جلوی آن را نگیرید، گرگ‌ها شما را می‌درند» و امروز شاهد تحقق این آینده‌نگری و نگرشی هستیم که رسول مهربانی‌ها در مواجهه با ظالمان و مستکبران زمان گفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم یادآور شد: کسی که پرچم حقوق بشر را بر دوش می‌کشید بعد شهادت نصرالله می‌گوید «عدالت اجرا شد» و اینجاست که باید در تعریف عدالت از زاویه دید استعمارگران و مستکبران جای پرسش و تفکر باز کرد.

وی خاطرنشان کرد: جنگ‌های بزرگ جهان همواره ذیل نگاه دموکراسی غربی به وقوع پیوسته و آنها در قالب بهره‌بردن از قلب‌های مادی‌گرای خود جهان را به جان هم انداخته‌اند.

کار برای رضای خدا آموزه‌ای قرآنی است

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به آنکه مهمترین آموزه اسلام؛ معارف قرآن و تبعیت از سیره و سلوک ائمه اطهار(ع) آن است که اگر انسان در چنین شرایط سخت و پیچیده‌ای قرار بگیرد و هیچ پناهگاهی نداشته باشد دامان خدا برای امان گرفتن او وجود دارد گفت: اگر انسان به این معرفت برسد سهم بالایی از طی کردن مسیر سعادت را پشت‌ سر گذاشته است.

در ادامه حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم خطاب به جمع نخبه شاهد و ایثارگری که در این محفل حضور داشتند گفت: سهم اثرگذاری شما نخبگان در جامعه از افراد عادی بیشتر است و اگر این اصل را فراموش نکنید که برای انگیزه الهی و در راستای قربت پروردگار گام برداشته و کار خود را برای خدا انجام دهید شاهد ثمرات بسیار خیر خواهید بود که فرا و ورای انتقاداتی است که در این محفل به آنها اشاره کردید.

وی تصریح کرد: دین هدایتگر اسلام و آموزه‌های آن چنین به ما آموخته که اگر اعتقاد داشته باشید انسان در مسیر خدا خالص شود خدمات آن فرد خالص در مسیر خدا جاودانه و اثراتش چندین برابر خواهد بود.

فصل پایانی سخنان حجت‌الاسلام موسوی مقدم نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به روایتی از ملاصدرا به‌ عنوان یکی از نخبگان بزرگ اسلام که در زمان صفویه زیست می‌کرد استوار بود و گفت: صدرالمتأهلین از علمای بزرگ جهان اسلام و نخبه‌ای بود که در زمان خود سخنانش را درک نمی‌کردند. چون نگاه او خرق عادت در فضای خموده آن زمان بود، او را مرتد شناختند اما امروز بعد از 440 سال از زمان زیست او نمی‌توان درباره آرا و اندیشه‌هایش صحبت نکرد و آن نظرات را نادیده گرفت. تئوری او در حوزه «حرکت جوهری» و «اسفار اربعه» امروز توسط هزاران نخبه دیگر تحلیل می‌شود و هر بار داده و آورده‌ای افزون از آنچه که پیش‌ از آن به دست ما رسیده برای ما حاصل می‌شود. این عین روایت و گفته‌ای است که از زبان خود ملاصدرا جاری شد که «هر آنچه انجام داده‌ام برای رضای خدا بوده ‌است.»

خدمات و اثرات انسان خالص در مسیر خدا جاودانه است

گاه ظفرمندی نزدیک است

سعید اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و مدیرعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از این نشست با بیان آنکه تمامی نقدها، دلخوری‌ها، پیشنهادها و راهکارهای جمع نخبه شاهد و ایثارگر را در این محفل شنیدم گفت: امیدواریم که همه مسئولان برای نقدها گوش شنوا داشته باشند و با گوش دل پاسخگوی آن‌ها باشند.

وی ادامه داد: بعد از شهادت سید مقاومت، شهید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان بار دیگر این مهم به اثبات رسید که حکمت خداباوران است که برکات خون پاک، زلال و مظلوم شهدا همواره به استحکام پایه‌های مقاومت منتج می‌شود و این مسیر با قدرت بیشتر ادامه خواهد داشت.

اوحدی با بیان آنکه تاریخ ثابت کرده که هر جا حق و باطل به اوج قله تقابل برسند گاه ظفرمندی نزدیک است یادآور شد: اگر به تاریخ صدر اسلام بازگردیم، امام حسین(ع) و حادثه کربلا اوج تقابل حق و باطل و پیروزی جبهه حق بود. امروز نیز سربازان جبهه مقاومت و فرماندهان آن در اوج قله تقابل با رژیم غاصب صهیونیستی و تمامی جنایت‌کاران جهان قرار دارند و نوید پیروزی و ظفرمندی آنها نزدیک است.

نام آزاده، شاهد و ایثارگر توام با اصالت و شانیت است

مدیرعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به ذکر خاطره‌ای بعد از دوران اسارتش در زندان‌های رژیم بعث و شرایط حضور در محضر یکی از آیات عظام اشاره کرد و گفت: آن روحانی بزرگوار به ما گفت که انسان دارای دو وجه «اثباتی» و «ثبوتی» است.

وی ادامه داد: وجه اثباتی طی کردن مدارج علمی است تا آن فرد خود را به‌عنوان عالِمی نخبه ثابت کند که این را همه شما سپری کرده‌اید. وجه «ثبوتی»؛ به آن وجه از خصوصیاتی که خدا به ذات و شخصیت انسان‌ها عنایت کرده باز می‌گردد و این وجه نیازی به اثبات ندارد. آنچنان که وقتی در جمعی گفته می‌شود فلان فرد آزاده یا فرزند شهید یا نخبه‌ای از خانواده شهدا و ایثارگران است، نوع نگاه و احترام به آنها متفاوت می‌شود. این همان اثبات وجه ثبوتی این افراد است که خدا به آنها عنایت کرده ‌است.

دین اسلام بیشترین توجه را به علم دارد

اوحدی فصل دیگری از سخنان خودش را بر این مهم استوار کرد که موضوع علم و اهمیت آن در دین مبین اسلام از کتاب آسمانی آن تا روایاتی که از رسول گرامی و ائمه اطهار(ع) به دست ما رسیده فراتر از تمامی ادیان دیگر است و این نشان‌دهنده تأکید اسلام بر جایگاه بالای علم است گفت: همین جمله از نبی مکرم اسلام کافی است که «من شهر علم هستم و علی دروازه آن» و اگر ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران نتوانیم به امام علی(ع) تأسی کنیم قطعاً در جای درست قرار نگرفته‌ایم. به ‌همین سبب با نهایت تواضع به استقبال شما، نقدها و گام برداشتن برای بهبود احوال شما حرکت خواهیم کرد.

پیش‌ از صحبت‌های حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید امور ایثارگران و سعید اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و مدیر عامل بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ تنی چند از نمایندگان جامعه نخبه شاهد و ایثارگر به بیان دغدغه‌های خود؛ وعده‌هایی که در دوران قبلی ریاست بنیاد عنوان اما عملی نشده بود و انتظاراتی که از مدیریت جدید چشم‌انداز پیش رو داشتند مطرح ساخته‌اند و در پایان مراسم نیز با اهدای هدایایی از جمع نخبگان شاهد و ایثارگر حاضر در این محفل تقدیر شد.

انتهای پیام

source