Wp Header Logo 1038.png

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از اِی‌بی‌سی‌نیوز، «تیک‌تاک» اعلام کرده که فقط در سال گذشته، یک میلیون حساب کاربری استرالیایی را که مشکوک به نقض دستورالعمل‌های سنی بودند، حذف کرده است.

 

این عدد برای دانش‌آموزان کالج «لورتو» استرالیا تعجب‌آور نخواهد بود؛ جایی که نوجوانان در حال یادگیری این مفهوم هستند که سکو‌های برخط آنقدر‌ها هم بدون عیب نیستند و در واقع می‌توانند مزاحم، اعتیادآور، فریبنده و ناامن باشند.

 

«الویس کورل» دختر ۱۳ ساله‌ای که هر روز سه ساعت را در تیک‌تاک می‌گذراند و الان دوره یک‌ماهه تَرک این شبکه اجتماعی را تجربه می‌کند، می‌گوید: سطح سلامتی و خوشحالی کلی من بدون تیک‌تاک بسیار بالاتر است.

 

او ادامه می‌دهد: من در زمانی که والدینم مرا به مدرسه می‌بردند و از آنجا برمی‌گرداندند، قبل از خواب و به طور کلی هر وقت که ممکن بود، درتیک‌تاک بودم.

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

«الویس کورل» می‌گوید دوری از تیک‌تاک به او این امکان را داده که زمان بیشتری را به مطالعه و ورزش اختصاص دهد

 

این دختر نوجوان از زمانی که تصمیم گرفته زمان بیشتری را دور از تلفن همراهش بگذراند، تأثیرات مثبت بسیاری را تجربه کرده است. او ساعات بیشتری برای تمرین مهارت‌های ورزشی، پیاده‌روی با خانواده و مطالعه‌کردن دارد.

 

«الویس» می‌گوید: من در این مدت خیلی آگاه‌تر شدم، چون کتاب‌های بیشتری خواندم.

 

او در کالجی در شرق «آدلاید» درس می‌خواند که برنامه‌ای به نام توسعه اجتماعی، عاطفی و تحصیلی (SEAD) را راه‌اندازی کرده است. این برنامه هر دو هفته در مدارس اجرا می‌شود و به موضوعاتی مانند رسانه‌های اجتماعی می‌پردازد.

 

«آنتیگون گامبرانیس» یک نوجوان دیگر است که می‌گوید: بسیاری از عناوین جذاب می‌توانند واقعاً خطرناک باشند. شما به طور مداوم در این شبکه‌ها کلیپ می‌بینید و اطلاعات جدیدی دریافت می‌کنید و کم‌کم این موضوع برای مغز شما اعتیادآور می‌شود.

 

«کایلی مک‌کلا» مدیر این کالج هم می‌گوید: با اجرای برنامه توسعه اجتماعی، عاطفی و تحصیلی (SEAD) دانش‌آموزان به مسائل واقعی می‌پردازند و موضوعاتی از جمله استفاده مفید از تلفن همراه هوشمند، چگونگی ایمن‌ماندن در فضای مجازی و تحلیل آنچه که در سکو‌های اجتماعی ارائه می‌شود را به گونه‌ای که مناسب سنشان باشد، یاد می‌گیرند.

 

این برنامه بر روی برخی مسائلی که نوجوانان در دوره‌های مختلف زندگی خود با آنها مواجه هستند، تمرکز دارد؛ خواه این مسائل مربوط به گروه‌های دوستی باشد، خواه تغییرات جسمی آنها، یا رسانه‌های اجتماعی و شکل‌گیری یک ردپای دیجیتال امن و مثبت.

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

«کایلی مک‌کلا» می‌گوید که برنامه SEAD به مسائل زندگی واقعی می‌پردازد

 

خانم «مک‌کلا» می‌گوید: نوع سوالاتی که در کلاس‌های برنامه توسعه اجتماعی، عاطفی و تحصیلی (SEAD) مطرح و پاسخ داده می‌شود شامل موارد زیر است: 

آیا هوش مصنوعی این تصویر را ایجاد کرده است؟ آیا آن تصویر واقعی است؟ یا اینکه یکی از دیپ‌فیک‌هایی است که این روز‌ها درباره‌اش می‌شنوید؟

 

*اعتیاد به تأیید اجتماعی، طبیعی نیست

 

اجرای برنامه مد نظر کالج «لورتو» با تمرکز بر موضوع رسانه‌های اجتماعی نه تنها در حیاط مدرسه، بلکه در سطوح کلان و سیاست‌گذاری همزمان شده است.

 

دولت فدرال استرالیا قصد دارد ایالت‌ها و قلمروهایش به ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای افراد تا سن ۱۶ سال بپیوندند و آن را اجرا کنند، اما «میشل رولند» وزیر ارتباطات این کشور گفت که دولت این را هم در نظر دارد که گزینه‌ای انعطاف‌پذیرتر مانند دریافت مجوز از والدین را مدنظر قرار دهد.

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

میشل رولند وزیر ارتباطات استرالیا

 

خانم «رولند» گفت: مسئله جریمه‌ها و اجرای قوانین یک موضوع بسیار جدی است، زیرا در حال حاضر رسانه‌های اجتماعی حداقل سن‌هایی را در شرایط خدمات خود دارند.

 

وی در ادامه افزود: مسئله این است که این موضوع به درستی اجرا نمی‌شود لذا دولت در حال آزمایش فناوری تأیید سن است و امیدوار است که مسئولیت‌پذیری را به شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی بازگرداند.

 

این پیشنهاد چند روز پس از آنکه «پیتر مالیناسکاس» نخست‌وزیر ایالت استرالیای جنوبی، برنامه‌هایی را برای وادارکردن شرکت‌های مالک رسانه‌های اجتماعی به ممنوعیت دسترسی افراد ۱۳ ساله یا کمتر اعلام کرد، رونمایی شد. این شرکت‌ها در صورت رعایت نکردن قانون با جریمه مواجه خواهند شد.

 

«مالیناسکاس» گفت: تلاش مداومی که یک جوان برای تأیید گرفتن از طریق لایک‌کردن یک پست توسط دیگران به آن معتاد می‌شود، طبیعی نیست.

 

«کریس مین» نخست‌وزیر ایالت «نیو ساوتولز» هم تمایل خود را به عملی‌کردن قانون محدود کردن استفاده از رسانه‌های اجتماعی به سنین خاصی ابراز کرده است.

 

برخی از حوزه‌های قضایی خارجی نیز در حال بررسی چگونگی حفاظت از کودکان در فضای برخط هستند. در فلوریدای آمریکا از سال آینده، افراد زیر ۱۴ سال از استفاده از شبکه‌های اجتماعی منع خواهند شد و در اتحادیه اروپا نیز درخواست‌هایی برای تعیین حد سنی ۱۵ سال مطرح شده است.

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

«پیتر مالیناسکاس» نخست‌وزیر ایالت استرالیای جنوبی می‌گوید دولت‌ها باید وارد عمل شوند

 

بر اساس اقدام ایالت استرالیای جنوبی، افراد ۱۴ و ۱۵ ساله به مجوز والدین نیاز خواهند داشت. 

 

«پیتر مالیناسکاس» گفت: “شرکت‌های مالک رسانه‌های اجتماعی مسئولیت خود را برای اطمینان از اینکه نوجوانان به محتوای مضر دسترسی پیدا نکنند، انجام نداده‌اند. اگر قرار نیست این شرکت‌ها کار خود را انجام دهند، دولت به آنها پاسخ خواهد داد.

 

*یک وضعیت پیچیده

 

اظهارات مقامات استرالیایی در حالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان نه تنها درباره اثربخشی این اقدامات مردد هستند، بلکه درباره پیامد‌های احتمالی حریم خصوصی نیز نگرانی‌هایی دارند. «مایکل دزوآنی» پژوهشگر ارشد در شورای تحقیقات دیجیتال استرالیا برای کودکان می‌گوید: آنچه پیشنهاد شده، بی‌نقص نیست.

 

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که این تصمیم نوعی ابزار سخت است که برای یک وضعیت بسیار پیچیده اعمال می‌شود. ما باید در واقع از سکو‌های دیجیتال بخواهیم که بیشتر تلاش کنند تا محیط بهتری برای کودکان و نوجوانان در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنند. این فقط به داشتن کنترل‌های والدین و موارد مشابه مربوط نمی‌شود بلکه در واقع به تولید محتوا و تجربیاتی مربوط می‌شود که برای کودکان مناسب است.

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

«مایکل دزوانی» می‌گوید محرومیت‌ها بی‌عیب نیستند

 

پروفسور «دزوانی» عنوان کرد که فناوری تأیید سن می‌تواند حریم خصوصی کودکان را نقض کند. 

 

وی همچنین اظهار داشت: تنها راه‌هایی که می‌توان سن یک کودک را به‌طور واقعی تعیین کرد، از طریق ارائه نوعی داده بیومتریک یا شاید ارائه مدرک رسمی برای اثبات سن است و من نمی‌دانم که آیا می‌خواهم فرزندانم چنین اطلاعاتی را ارائه دهند یا خیر.

 

*حساب تیک‌تاک یک میلیون استرالیایی در سال ۲۰۲۳ حذف شد

 

در پاسخ به سوالات اِی‌بی‌سی‌نیوز، سخنگوی تیک‌تاک اعلام کرد که این شبکه اجتماعی متعهد به اجرای دستورالعمل‌های خود در زمینه ایمنی، محتوا و محدودیت‌های سنی است. تیک‌تاک همچنین اذعان کرد که صد‌ها هزار حساب کاربری در استرالیا توسط افرادی ایجاد شده که سن قانونی آنها مشکوک است.

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

 تیک‌تاک می‌گوید حساب یک میلیون استرالیایی را به دلایل مربوط به سن در سال ۲۰۲۳ حذف کرده است

 

سخنگوی تیک‌تاک اعلام کرد که این شبکه اجتماعی به‌طور خاص برای افرادی که دارای ۱۳ سال و بالاتر هستند، طراحی شده و ما به‌طور فعال کاربران مشکوک به زیر سن قانونی را حذف می‌کنیم.

 

سخنگوی تیک‌تاک گفت: در سال ۲۰۲۳ ما یک میلیون حساب کاربری استرالیایی را که مشکوک به زیر سن قانونی بودند، حذف کردیم.

 

سخنگوی تیک‌تاک افزود: این شبکه اجتماعی کنترل‌های قوی را برای کمک به کاربران در مدیریت حضور برخط خود ارائه می‌دهد. 

 

وی همچنین ادامه داد: این کنترل‌ها شامل تنظیمات پیش‌فرض حریم خصوصی برای افرادی با سن ۱۳ تا ۱۵ سال، محدودیت‌های سنی برای پخش زنده و کنترل‌هایی برای تعیین اینکه چه کسی می‌تواند محتوای آنها را ببیند و چه کسی می‌تواند به محتوا‌های آنها نظر بدهد، می‌شود.

 

سخنگوی تیک‌تاک تصریح کرد: ما ابزار‌های هم‌پوشانی خانوادگی داریم که والدین و سرپرستان را قادر به کنترل حساب‌های نوجوانانشان می‌کند.

 

استرالیا در پی ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس است

متا می‌گوید به توسعه ابزارها، ویژگی‌ها و سیاست‌های جدید متعهد است

 

شرکت متا (مالک فیس‌بوک و اینستاگرام) اعلام کرده که به تازگی حساب‌های جداگانه‌ای برای نوجوانان معرفی کرده که دارای حفاظت‌های داخلی هستند و به والدین اطمینان می‌دهند که نوجوانانشان تجربه‌های ایمنی در این سکو دارند.

 

سخنگوی متا افزود: ما به همکاری با والدین، کارشناسان و نهاد‌های نظارتی ادامه خواهیم داد تا ابزارها، ویژگی‌ها و سیاست‌های جدیدی را توسعه دهیم که نیاز‌های نوجوانان و خانواده‌هایشان را برآورده کند.

 

شبکه اجتماعی ایکس (که قبلاً به نام توییتر شناخته می‌شد) نیز با یک بیانیه به ِی‌بی‌سی‌نیوز پاسخ داد.

 

سخنگوی ایکس گفت: این شبکه اجتماعی، سکوی قابل انتخابی برای نوجوانان نیست و ما آماده‌ایم تا بهترین شرایط برای دسترسی این قشر به رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنیم.

 

شبکه اجتماعی یوتیوب تاکنون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

 

*ظاهر هر چیز را باور نکنید

 

این برنامه بر اهمیت همکاری والدین، مدارس، معلمان و کودکان و نوجوانان در یافتن راه‌حل‌های موقتی اشاره دارد و بر لزوم تقویت تفکر انتقادی دانش‌آموزان در مورد آنچه که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند، تأکید می‌کند.

 

اما همانطور که «کایلی مک‌کلا» مدیر کالج «لورتو» تاکید می‌کند، در حالی که این فناوری ممکن است هنوز نسبتاً جدید باشد، برخی از چالش‌های آن قدیمی هستند. 

 

«مک‌کلا» افزود: بر عهده معلمان است که در دانش‌آموزان خود، اصل اساسی «باورنکردن هر چیزی که می‌بینند» را نهادینه کنند. 

 

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم این به ایده‌ای برمی‌گردد که فقط نباید به همه چیز به صورت ظاهری نگاه کرد، بلکه باید نظر داد و انتقاد کرد.

source