Wp Header Logo 1122.png

شهید سید حسن نصرالله با قدرت و درایتی که داشت توانست رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی را از خاک لبنان بیرون کند. این شخصیت ظرفیت این را دارد تا در قالب آثار متعدد مورد توجه قرار گیرد. خبرنگار ایکنا با حمید بهمنی کارگردان انقلابی کشور درباره این شخصیت برجسته گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

بهمنی فیلم‌هایی چون «آن مرد آمد» و «گلوگاه شیطان» را در مقام کارگردان دارد. وی همچنین پست‌های سینمایی مختلفی را در سینما تجربه کرده که یکی از آنها ریاست موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی است.

ایکنا – شهید سید حسن نصرالله آزادمردی است که با توجه به چندوجهی بودن شخصیت وی می‌توان آثاری متعدد و متفاوت را در این میان تولید کرد. پیرامون این موضوع نظر شما چیست؟

شهدا قبل از اینکه شبیه آدم‌های معمولی باشند شبیه اسطوره‌ها هستند اما یک تفاوت هم در این میان وجود دارد. اسطوره‌ها تنها در دل داستان‌ها یافت می‌شوند اما شهدایی چون سید حسن نصرالله اسطوره‌های واقعی هستند. سید حسن شخصیتی پرفرازونشیب داشت که در میان رهبران جهان کم‌نظیر است. وی توانست با درایت و تیزهوشی خود معادلات دشمن صهیونیستی را بر هم زده و نقشه‌های آنها را افشا کند.

ابعاد شخصیتی سید حسن تنها به شکل عملیاتی آن اختصاص پیدا نمی‌کند بلکه بخش‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. اولین خصیصه که می‌توان از آن یاد کرد، محبوبیت و مقبولیت وی است که در بین همه آزادی‌خواهان جهان محبوب بود زیرا بر علیه ظلم برخاست و عدالت‌خواهی محور اقداماتش بود. وی در مبارزات خود همیشه شرافت انسانی را رعایت می‌کرد درحالی‌که دشمن صهیونیستی هیچگاه پایبند اخلاقیات انسانی نبود، برای همین هم از کشتن زنان و کودکان ابایی ندارد.

در کنار مقبولیت، سید حسن به شدت محبوب نیز بود. در لبنان همه مردم از شیعه و سنی تا مسیحی وی را دوست داشتند زیرا زمانی که اسرائیل اقدام به اشغال خاکشان کرد در مقابل آنها ایستاد و مجبورشان کرد از اراضی اشغالی عقب‌نشینی کنند. این دستاورد بزرگ برای مردم لبنان بود. همین پیروزی باعث شده این شهید بزرگوار بزرگترین شهید لبنان محسوب شود.

نکته دیگر بحث مبارزه با ظلم است. وی هیچگاه اسیر عافیت‌طلبی نشد درحالی‌که می‌توانست مانند برخی از سران خودفروخته، زندگی توام با آسایشی داشته باشد اما او جهاد در راه خدا را انتخاب کرد. در این میان ایمان و باورهای دینی مهم‌ترین انگیزه وی در مبارزاتش بود. وی هیچگاه در مبارزاتش منافع مادی را در نظر نداشت بلکه تنها رضایت خداوند برایش مهم بود.

سید حسن، علاوه بر اینکه یک حاکم بود طراحی تأثیرگذار در منطقه نیز به حساب می‌آمد. بهترین نمود این ادعا نیز به فرماندهی ایشان در جنگ‌های 33 روزه مربوط می‌شد. این داشته ناشی از ارادتی بود که ایشان نسبت به حضرت آقا داشتند. سید حسن، تربیت‌یافته فرهنگ ولایت بود و همیشه خود را سرباز ولایت می‌دانست.

گذر زندگی ایشان نکات جذاب و دراماتیک بسیاری دارد که اگر به درستی موردتوجه قرار گیرد اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد. مثلا فرزندش شهید می‌شود و برای تحصیل به ایران و عراق سفر می‌کند. توصیه دیگر به نویسنده و کارگردانی که می‌خواهد فیلم یا سریالی درباره سید حسن نصرالله بسازد  این است که حتماً به لبنان هم سفر داشته باشد چون جغرافیای محیطی و انسانی آن منطقه اطلاعاتی را در اختیار نویسنده و کارگردان قرار می‌دهد که شاید هیچ تحقیقی و مطالعه‌ای آن را فراهم نیاورد.

ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها بیوگرافی مجاهدان انقلاب و اسلام روایت می‌شود راهکار لازم دارد زیرا اگر صرفاً بخواهیم تصویری ظاهری ارائه دهیم اثرمان در دام شعار گرفتار می‌آید. با این توضیح پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است کاری در این رابطه تولید شود حتماً از تحقیقات کافی در این حوزه بهره برده شود. جدا از تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای، نیاز است نویسنده‌ای نگارش فیلمنامه را بر عهده گیرد که قدرت تبدیل قصه را به سناریویی دراماتیک داشته باشد وگرنه بدون داشتن این توانایی هراندازه که بار تحقیقاتی کامل باشد چیزی که به رشته تحریر در‌می‌آید کیفیت لازم را نخواهد داشت.

ایکنا – کارهای بیوگرافی در سینما و تلویزیون گاهی مواقع دستخوش آسیب‌ها هستند. فیلم و سریالی که می‌خواهد سید حسن را محور قرار دهد باید دارای چه خصوصیاتی باشد تا اثر تولیدی از کلیشه‌ها دور ماند؟

اغراق و شعار رایج‌ترین مشکل در این حوزه است. اغراق برای افرادی انجام می‌شود که بزرگی لازم را ندارد و کارگردان می‌خواهد به هر طریقی قهرمان اثرش را بزرگ کند اما شخصیت‌هایی چون سید حسن، نیازی به بزرگ‌نمایی ندارند. این شهید با فرماندهی خود توانست دشمن تا دندان مسلح را در جنگ‌های 33 روزه شکست دهد. آیا چنین فرمانده پیروزی، نیاز به بزرگنمایی دارد؟ جواب خیر است. نکته دیگر به شعار برمی‌گردد. شعار وقتی رخ می‌دهد که آرمان‌های قهرمان تنها در قالب دیالوگ به بیننده منتقل شود درحالی‌که آرمان‌های مقاومت را می‌توان در جای‌جای قصه موردنظر قرار داد. بگذارید فیلم «بازمانده» را مثال بزنم. در این فیلم آرمان‌های مردم فلسطین به زیبایی و بدون کوچک‌ترین شعاری به مخاطب منتقل می‌شود. این اتفاق انتظار می‌رود در دیگر فیلم‌های حوزه مقاومت نیز مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت دیگری که باعث می‌شود فیلم یا سریال به سوی شعار نرود داشته‌های فنی فیلمساز و نویسنده است. در این حوزه‌ها اگر توانایی لازم مهیا باشد مطمئن باشید اتفاقات بسیار خوبی رقم خواهد خورد حتی در این رابطه بازیگران و عوامل پشت دوربین هم کیفیت کارشان شرط است.

نکته بعد به حمایت‌هایی برمی‌گردد که می‌تواند از آثاری با محوریت مقاومت رخ دهد. فیلمی که در این عرصه از پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سود برده باشد قادر است با کیفیت خوبی عرضه شود اما یک کار ضعیف به لحاظ ساختاری، در معنا هم دچار ضعف خواهد شد. حمایت دولتی نباید به معنای سفارش‌سازی در نظر گرفته شود چون اگر انتخاب خوبی در انتخاب عوامل صورت گیرد می‌توان به نتیجه کار هم اعتماد داشت.

ایکنا – حال که صحبت از حمایت‌های دستگاه‌های دولتی به میان آمد بگویید حمایت از این حوزه تنها به پشتیانی سخت‌افزاری خلاصه می‌شود یا اینکه عرصه‌های دیگری هم وجود دارد که مراکز دولتی با انجام آن می‌توانند به رشد آثاری با محوریت مقاومت کمک کند.

همان‌گونه که گفتید چگونگی حمایت، خود روی کیفیت تأثیرگذار است. شاید در فیلم و سریالی پشتیبانی مادی و سخت‌افزاری در بالاترین شکل رخ دهد اما گروه سازنده کیفیت لازم را نداشته باشند. بگذارید سریال «مختارنامه» را مثال بزنم. در این کار حمایت در جای صحیح خود انجام شده و نتیجه آن‌هم ماندگار شده است اما در تلویزیون بودند آثاری که از حمایت هم بهره برده اما نتیجه مطلوب نظر نبوده است.  البته در این حوزه بخش خصوصی هم می‌تواند ایفاگر نقش باشد به شرطی‌که احساس تکلیف در این رابطه وجود داشته باشد. فعالیت بخش خصوصی در حوزه مقاومت مطمئناً در حوزه عملیاتی نمی‌تواند رخ دهد چون بودجه لازم در اختیارشان نیست اما اگر به دیگر بخش‌های زندگی سید حسن از جمله سبک زندگی ایشان توجه شود می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

گفت‌وگو از داوود کنشلو

انتهای پیام

source