Wp Header Logo 1131.png

سید حسن نصرالله رهبری نبود که بخواهد برای حفظ جانش از دور جنگ را هدایت کند بلکه وی در خط مقدم دفاع ایستاد و با صهیونیست‌ها به جهاد برخاست. وی در کنار شجاعت، درایت فراوان نیز داشت؛ ویژگی‌ای که، وی را در سه دهه بر علیه صهیونیست‌ها به پیروزی رساند.

 در آخرین سلسله مصاحبه درباره این شهید مقاومت با اهالی سینما و تلویزیون، خبرنگار ایکنا با علی‎رضا سبطاحمدی؛ تهیه‌کننده سینما گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

این فیلمساز سریال‌هایی چون «یلدا»، «همسایه‌ها» و فیلم‌های «نغمه» و «سنگ اول» را در کارنامه کاری خود دارد. 

ایکنا – وجود الگوهای باورپذیر برای ساخت فیلم‌هایی که قهرمان‌محور هستند یکی از الزامات است تا آثار تولیدی کیفیت لازم را داشته باشند. در این راستا شهدای دفاع مقدس و مقاومت قهرمانانی از جنس واقعیت هستند. یکی از این شهدا، سید حسن نصرالله است؛ فردی که توانست با درایت خود سال‌ها صهیونیسم را با شکست‌های متعدد رو‌به‌رو کند. زندگی این شهید تا چه حد ظرفیت نمایشی را دارا است؟

سینما بر پایه قهرمان است که جذابیت پیدا می‌کند و سینمایی که از این ویژگی بری باشد هیچ جذابیتی نخواهد داشت. متأسفانه در سال‌های اخیر سینمای کشورمان از قهرمان‌محوری، تهی شده و به سمت یک واقع‌گرایی اغراق‌شده سوق پیدا کرده است. این رویکرد درحالی است که قهرمانان دفاع و مقاومت برای حفظ ایده‌آل‌ها و اعتقاداتشان، دست به ایثار زده و از جان خود گذشته‌اند. سید حسن نصرالله یکی از بهترین مثال‌ها در این رابطه است که انتظار می‌رود بر اساس زندگی وی کارهای متعددی روانه پرده شود. فردی که از جان خود در راه ایمان به خدا و مردم می‌گذرد بسیار مهم است و از آن می‌توان برای جوانان الگوسازی کرد. در این میان سید حسین یکی از بالاترین امتیازات را در این رابطه دارد چون دشمنی را به‌ زانو درآورد که سال‌ها با مسلمانان در حال جنگ بود.

برای ساخت فیلم و سریال با محوریت سید حسن نصرالله، هیچ‌گونه تردیدی نباید به دل راه داد چون همان‌گونه که شهدای مقاومت جان خود را در راه خدا فدا کردند اهالی سینما و تلویزیون نیز باید آثار اینچنینی را با اهداف انقلابی تولید کنند و هیچ کاری هم به تبلیغات دستگاه‌های رسانه‌ای نداشته باشند. دستگاه‌های رسانه‌ای غرب مغرضانه و جهت‌گیری شده اخبار را پوشش می‌دهد وگرنه چرا مدت‌هاست چشمان خود را روی جنایاتی که در غزه و لبنان رخ می‌دهد بسته‌اند اما به‌ محض اینکه ایران چند موشک به‌ طرف اسرائیل شلیک می‌کند عکس‌العمل فراوان نشان می‌دهند؟ در چنین فضایی توجه به تبلیغات غرب بی‌ مورد است.

نکته جالب اینجاست که ایران در حملات خود همیشه تلاش کرده غیر نظامیان به‌هیچ‌وجه آسیبی نبینند. این اتفاق هم در دو باری که حمله موشکی ایران به اسرائیل رخ داد، لحاظ شد اما برخلاف این رویه اسرائیل مدت‌هاست که تنها غیرنظامیان را نشانه می‌گیرد. دشمنی غرب با انقلاب و مقاومت هم چیز جدیدی نیست چون در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم انواع کمک‌ها از طرف غرب به صدام صورت می‌گرفت تا بی‌گناهان قربانی بمباران‌های رژیم بعث شوند.

ایکنا – سید حسن نصرالله دارای وجوه شخصیتی متعددی بود. پیرامون این موضوع توضیح دهید و بگویید چگونه به این موضوعات بپردازیم که کارمان دستخوش آسیب نشود؟

برای سید حسن، اشکال مختلف شخصیتی را می‌توان در نظر گرفت که هر  یک از آنها برای آدم‌های عادی امتیازی چشمگیر محسوب می‌شود. به اختصار چند مورد از این شاخصه‌ها را مرور می‌کنم. شهامت را باید یکی از شاخصه‌های اصلی سید حسن نام برد. وی در زمانی که بسیاری به او پیشنهاد می‌دادند برای حفظ جانش به کشورهای دیگر سفر کند وی به این امر تن نداد و تصمیم گرفت همپای سربازان حزب‌الله در جهاد علیه صهیونیست‌ها شرکت کند. در این مسیر از بذل جانش هم دریغ نداشت. وی در اوج شجاعت، درایت هم داشت زیرا باوجوداینکه، قدرت نظامی حزب‌الله با صهیونیست هم‌اندازه نبود توانست سال‌ها در جنگ‌های متعدد نیروی مقاومت را به پیروزی رساند. یکی از بهترین ظفرهای این مجاهد نیز جنگ‌های 33 روزه است.

سید حسن نصرالله برای مسئولانی که ادعای مبارزه با استکبار را دارند، بهترین مثال است. چون مردم همیشه در موقعیت‌های حساس مانند هشت سال جنگ تحمیلی از بذل جان و مالشان دریغ نداشتند ولی در این میان، این مسئولان هستند که باید با پیشی گرفتن سیره سید حسن نصرالله، شجاعت و درایت را بیاموزند. یکی دیگر از شاخص‌های سید حسن نصرالله محبوبیت و مقبولیت ایشان است. وی نه‌تنها در بین شیعیان لبنان، بلکه بین همه مسلمانان جهان محبوب بودند چون رفتار او نشان داد برای حفظ جانش، حاضر نیست که از نبرد دور بماند بلکه تا روز آخر، همپای سربازان خود به نبرد و جهاد در راه خدا ادامه داد و اجر این کار را که همان شهادت بود دریافت کرد و نامش در تاریخ آزادیخواهی ماندگار شد.

ایکنا – وقتی قرار است درباره خصیصه‌های سید حسن، حرف زده شود شاخصه‌های بسیاری را می‌توان نام برد که در قالب مصاحبه قابل‌ بیان نیست اما نکته‌ای در این میان وجود دارد. وقتی قرار است اثری هنری درباره سید حسن تولید شود آیا تنها باید وجوه عملیاتی ایشان را مدنظر داشت یا اینکه می‌توان به اشکال دیگر به ایشان نظر کرد؟

اتفاقاً به نکته خوبی اشاره کردید. نگاه صرفاً عملیاتی به سید حسن نصرالله محدود کردن شخصیتی به این عظمت است. ایشان را باید در اشکال دیگر هم مد نظر داد تا در تمامی ژانرها بتوان از وجوه گوناگون این شهید بهره برد. برای نمونه در فیلم‌های خانوادگی، سبک زندگی که ایشان در طول عمر پربرکت خود انتخاب کردند بهترین الگو برای زندگی امروز ما است. برای مثال رفتار او با فرزندان و همسر خود را در نظر بگیریم. وقتی فرزند و اعضای دیگر خانواده‌اش شهید شد هم از جهاد عقب ننشست. همچنین سبک زندگی که او برای خود انتخاب کرد عاری از تجملاتی است که در زندگی امروز غربی تبلیغ می‌شود.

زندگی این شهید بزرگوار در آثار کودکی هم باید مورد توجه قرار گیرد. برای نمونه رفتاری که سید حسن با کودکان داشت یا خاطراتی که برخی کودکان از دیدار با او بیان می‌کنند نشان می‌دهد می‌توان به این شهید در تمامی ژانرها پرداخت. تمام امتیازاتی که برای سید حسن برشمردیم زمانی بر قاب تصویر نقش خواهد بست که اولاً یک متن قوی با اثر همراه شود. در گام دوم فیلمسازی که ساخت کاری با محوریت سید حسن را بر عهده می‌گیرد باید به موضوع باور و ایمان داشته باشد. در این حوزه کار سفارشی به‌هیچ‌وجه جوابگو نخواهد بود بلکه حتماً باید با ایمان و باور در این رابطه قدم برداشت.

ایکنا – اشاره کردید که برای خلق چنین کاری باید متن و ساختار هم کیفیت بالایی داشته باشد. در این راستا آیا تنها نویسنده یا فیلمساز ملاک اصلی هستند یا اینکه شاخص‌های دیگری هم نیاز است؟

برای اینکه متن و فرم به امتیازات لازم دست یابد، باید ابزار در اختیار صاحبان آن فراهم باشد. در شرایط فعلی این امکان تنها از عهده نهاد‌های دولتی برمی‌آید. پس ارگان‌های دولتی باید در این رابطه سفارش کارهای سینمایی و تلویزیونی را به افراد معتقد و متخصص دهند البته این سفارش نباید به معنای دخالت تعبیر شود بلکه صرفاً باید یک حامی بود و دست نویسنده و فیلمساز را برای خلق اثر باز گذارد.

گفت‌وگو از داوود کنشلو

انتهای پیام

source