Wp Header Logo 1461.png

گفت‌وگوی ایکنا به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع)

انیمیشن «شاهزاده روم» توانست در زمان اکران، فروشی دور از انتظار داشته باشد و به نوعی معادلات و پیش‌بینی را در گیشه بر هم زده و عنوان پنجمین فیلم پرفروش سال را کسب کند. داستان فیلم درباره مادر امام زمان (عج)، همسر امام حسن عسگری (ع) است. این کار سرآغازی برای انیمیشن‌های ایرانی بود تا به جهان نشان دهد، قادریم به استانداردهای دنیا نزدیک شویم.

امروز خجسته سالروز ولادت با سعادت امام یازدهم است و در این راستا خبرنگار ایکنا، گفت‌وگویی با کارگردانی «شاهزاده روم» انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

هادی محمدیان انیمیشن‌های پرمخاطب دیگری چون «فیلشاه» و «بچه زرنگ» را در کارنامه کاری خود دارد. این آثار نیز از کارهای پرفروش سال بوده‌اند.

ایکنا – امروز سالروز میلاد خجسته امام یازدهم امام حسن عسگری (ع) است. شما فیلمی با محوریت ایشان با عنوان «شاهزاده روم» ساختید که توانست مورد توجه مردم قرار گیرد. برای شروع بحث کمی درباره این فیلم صحبت کنید تا در ادامه به موضوعات دیگر بپردازیم.

داستان مادر امام زمان (عج) یکی از داستان‌های بسیار جذاب است که همه ما از کودکی آن را بارها شنیده‌ایم. داستان عشق مادر امام زمان (عج) به امام حسن عسکری یکی از داستان‌های عاشقانه بسیار زیباست که در تاریخ ثبت شده است. با وجود عاشقانه بودن، این داستان برای کودکان هم قابل بازگو شدن است زیرا به دلیل الگوبرداری که کودکان انجام می‌دهند نگاه سینمای کودک به چنین موضوعاتی بسیار حساس و گاهی خطرناک است. مادر امام زمان (عج) شاهزاده‌ای بود که در راحتی و آسایش زندگی درباری را رها کرد و به دنبال خوابی که دیده بود رفت تا بتواند به امام حسن عسگری (ع) برسد. این قصه به خودی خود بسیار جذاب و گیرا است و ما با مشورت‌هایی که انجام دادیم تصمیم به ساخت این کار گرفتیم.

ایکنا – منابع ما پیرامون برخی شخصیت‌های صدر اسلام آن‌گونه که باید زیاد نیست. کاری که شما انجام دادید در یکی از آن عرصه‌ها است. بفرمایید برای بالا رفتن کیفیت معنایی «شاهزاده روم» چه مراحل تحقیقاتی را انجام دادید.

از طریق آقای مطهرنیا با آقای محمدحسین رجبی‌دوانی ارتباط گرفتیم. مطالعات مفصلی پیرامون حضرت نرجس خاتون (س) توسط آقای مطهرنیا و زیر نظر آقای رجبی دوانی صورت گرفت. تمام تحقیقاتی که در این فیلم انجام شد به دلیل تسلطی که آقای رجبی‌دوانی به این حوزه داشت به ایشان سپرده شد. فکر می‌کنم این اتفاق بهترین کاری بود که می‌توانست رخ دهد. درباره تحقیقات باید اضافه کنم ما به داده‌های تصویری مانند تصاویری که متنسب به حضرت نرجس خاتون (س) در استانبول است هم مراجعه کردیم.

ایکنا – در زمان اکران، این نقد به «شاهزاده روم» وارد شد که کار با تخیل در آمیخته شده است. پیرامون این موضوع نظر خود را بیان کنید.

برای اینکه بتوانیم به دستاورد لازم برسیم کمی داستانک به اصل قصه افزوده شد. این امر نیز به هیچ وجه در ماهیت فیلم اثر منفی نگذاشت بلکه قدمی در خدمت بالا رفتن درام بود؛ اتفاقی که در تمام آثار تاریخی سینما رخ می‌دهد. ابزار سینما را نباید با منبر اشتباه گرفت چون این مدیا با هدف سرگرمی به وجود آمده، پس اگر می‌خواهیم در آثار دینی یا تاریخی این فاکتور را نادیده بگیریم در حقیقت به کارمان ضربه زده‌ایم. در این میان آقای رجبی دوانی به عنوان کارشناس فیلم، اضافاتی که به قصه وصل شده را بدون ایراد دانست.

«شاهزاده روم» فیلمی برای نسل بشر با هر دینی است + صوت و تیزر

ایکنا – تخصص شما انیمیشن است. در این حوزه نیز کارهای خوبی تا امروز تولید کرده‌اید. به عنوان یک انیماتور درباره ظرفیت این حوزه برای بیان موضوعات دینی و اسلامی توضیح دهید.

نیتی که پشت ساخت این کار قرار داشت درست و سالم بود. درضمن کارهای اینچنینی از طرف صاحبان خود (ائمه علیهم‌السلام) مورد حمایت قرار می‌گیرند. جالب است بدانید «شاهزاده روم» در آغاز حتی سرگروه برای نمایش نداشت اما توانست پنجمین فیلم به لحاظ فروش در سینما باشد! این فیلم با بهره‌مندی از تخصص و تعهد به این موفقیت دست یافت. در اکران‌های عمومی این فیلم، والدین بارها می‌گفتند تلاشی که در این کار صورت گرفته را درک و لمس کرده و از آن استقبال به عمل می‌آورند. این امر برای همگی ما انگیزه‌ای بالا بود تا در کارهای بعد نیز با جدبیت و همیت بیشتر کارمان را ادامه دهیم.

زبان انیمیشن در دنیا به عنوان وسیله‌ای کاربردی در نظر گرفته می‌شود چون بیشتر مواقع فیلم‌های انیمیشن جز کارهای پروفروش سینما به حساب می‌آیند. با چنین ظرفیتی در سینمای کشورمان، باید از این حوزه برای ساخت داستان‌های دینی بهره برد به ویژه که در انیمیشن، ممکن است حساسیت‌هایی که در آثار سینمایی وجود دارد کمرنگ‌تر باشد و فیلمساز بتواند به شکل بهتری درام خود را خلق کند. استقبال از این کار به خارج از مرزها نیز تعمیم پیدا کرد. من از همه جای دنیا پیام‌های بسیار مثبتی برای «شاهزاده روم» دریافت کرده و از اینکه فیلمی درباره مادر حضرت موعود ساختم  مورد حمایت قرار گرفتم.

ایکنا – این فیلم توانست از کیفیت‌ نزدیک به استاندارد جهانی بهره برد البته مدعی نیستم «شاهزاده روم» مانند برخی تولیدات دیزنی یا پیکسار است چون اصلاً این قیاس صحیح نیست. با توجه به داشته‌های فنی این کار آیا این فیلم توانست اکران بین‌المللی داشته باشد؟ 

این فیلم در برخی کشورهای مسلمان از جمله لبنان و عراق به نمایش درآمد. همچنین به صورت محدود در برخی کشورهای اروپایی نیز اکران شد و خوشبختانه تا آنجا که مطلع هستم از آن نیز استقبال خوبی شد. تشیع کاملترین دینی است که در جهان وجود دارد این نکته را بسیاری از اندیشمندان دنیا معترف هستند، بنابراین اگر ما بتوانیم قصه‌گویی درستی داشته باشیم خواهیم توانست مخاطب جهانی برای تولیدات خود به دست آوریم چون دیگر ادیان نیز جذب غنا و راستی می‌شوند که در موعود مورد نظر تشیع وجود دارد.

ایکنا – فیلم شما به نوعی بحث موعود را هم مد نظر قرار می دهد زیرا امام حسن عسکری(ع) مادر امام موعود ما شیعیان است. درباره موعود امروز در دنیا آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری ساخته می‌شود با این تفاوت که در دیگر ادیان چندان بحث موعود علمی و دقیق نیست اما در تشیع این امر با دقت زیادی مورد توجه قرار گرفته است. پیرامون این موضوع توضیح دهید.

همانگونه که در سوال آمده، موعود در تشیع کاملاً متفاوت با موعود دیگر ادیان است. موعود در تشیع نه‌تنها برای انسان بلکه برای تمام مخلوقات است. برای همین وقتی فیلمی در این حوزه می‌سازیم باید تمام مخاطبان از هر دینی را مورد نظر داشته باشیم. این اتفاق در «شاهزاده روم» رخ داد و ما توانستیم مخاطبانی از دیگر ادیان را هم جذب کار خودمان کنیم.

ایکنا – در انتهای این گفته اگر مایل هستید درباره کارهایی که در دست دارید، توضیح دهید.

دو فیلم سینمایی در دست ساخت دارم که هر دو انیمیشن هستند. این دو کار نیز در فضای کارهای قبلی‌ هستند. البته فعلاً اطلاعات بیشتری در این رابطه نمی‌توانم بدهم اما به محض اینکه تهیه‌کننده اجازه داد، مشخصات این دو کار رسانه‌ای خواهد شد.

گفت‌وگو از داوود کنشلو

انتهای پیام

source