Wp Header Logo 1667.png

جوان آنلاین: استاد امین الله رشیدی خواننده پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت. 
امین الله رشیدی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی را در عرصه موسیقی ایرانی انجام داد، در ۹۹ سالگی دار فانی را وداع گفت. 
افسانه رشیدی فرزند این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی ضمن تأیید خبر درگذشت وی اعلام کرد بر اساس تصمیماتی که گرفته شده قرار است پیکر این هنرمند ارزنده موسیقی ایرانی برای تحقیقات به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شود. به همین علت مراسم تشییعی برای وی برگزار نخواهد شد. 
امین‌الله رشیدی متولد ۴ اردیبهشت ۱۳۰۴، خواننده و آهنگساز ایرانی است. آهنگسازی و خوانندگی رشیدی در رادیو ایران از سال ۱۳۲۷ آغاز شد و در مدت فعالیت مستمرش در حوزه موسیقی بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته است. «جان جهان»، «افسانه»، «گل‌افشان»، «جلوه عشق» و «اشک سپیده» از جمله آثار مشهور این هنرمند هستند. 
شیوه مرحوم رشیدی در خوانندگی و آهنگ‌سازی، مرز میان سنت و نوگرایی بود و به قول خودش حد وسط را انتخاب کرده است. او در این زمینه گفته است: «اگر این میانه‌روی و اعتدال در تمام امور دنیا جاری بود چهره جهان و زندگی خیلی زیباتر و مطبوع‌تر از آنچه تا کنون هست می‌بود.» رشیدی درباره موسیقی کلاسیک و ردیف آوازی که سینه به سینه حفظ شده و کامل‌ترین صورت آن به وسیله موسی معروفی نت‌نویسی شده است، نظریاتی دارد و معتقد بود که «در اجرای آوازها، به شرط حفظ اصالت ایرانی و به خصوص تلفیق آن با شعر پارسی، باید شیوه‌ای نو ایجاد کرد و از تکرار مکررات آن هم به‌طور گسترده امساک نمود.»
این استاد فقید و پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی در کاربرد واژه‌های هنر و هنرمند حساسیتی خاص داشت. وی به اعتبار قول بزرگان و هنرشناسان می‌گوید: «هنر یعنی خلاقیت و هنرمند یعنی خلاق و آفریننده. بنا بر این اگر در یک اثر هنری اعم از شعر و موسیقی و نقاشی و غیره، ابتکار و نوآوری به چشم نخورد، به این معنی که اگر در قطعه‌شعری یک مضمون نو و در آهنگی حتی یک ملودی جدید و زیبا نتوان پیدا کرد، این دیگر هنر نیست و صاحب چنین آثاری مستحق لفظ هنرمند نه؛ و بر همین منوال، برچسب کلمه هنرمند به خواننده یا نوازنده یا صاحب اثر دیگری که فاقد شیوه‌ای نو و ابتکاری و مستقل در کارشان باشند، جایز نیست. باید به این مجریان ماهر و مسلط و چیره‌دست هنر آفرین گفت و با اطلاق کلمه استاد از آنان قدردانی کرد و ارجشان را پاس داشت.»
در پی درگذشت این خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت استاد امین الله رشیدی را تسلیت گفت. 
در بخشی از پیام مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «استاد امین الله رشیدی از جمله خوانندگان پیشکسوت و هنرمندان مطرح موسیقی کشور ما بود که با صدای گیرا و پرمحبتش برای مخاطبانش خاطره‌سازی کرد و یاد و نام خود را برای هنردوستان ایرانی جاودانه کرد. 
از این رو، فقدان این هنرمند گرامی را به خانواده بزرگ موسیقی کشور، بازماندگان و همه علاقه‌مندان این هنرمند محبوب ایران تسلیت عرض می‌کنم.»
همچنین محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در پیامی درگذشت این خواننده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی را تسلیت گفت. در بخشی از پیام مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی آمده است: شامگاه بیست و دوم مهر ماه را خبر رفتن هنرمندی عزیز تلخ کرد. امین‌الله رشیدی یکی از میراث‌داران آواز اصیل ایرانی بود که به واسطه فعالیتش در رادیو بسیاری از مردم با صدای او آشنا بودند. تلاش‌های این هنرمند در راستای حفظ موسیقی ایرانی و همچنین خلق آثار ستودنی است و فقدانش هرگز جبران نخواهد شد. او که خود سال‌ها پیش از «رنج جدایی» خوانده، حالا ما را در این رنج فرو برده است. او که «خاطره‌ها و نغمه‌ها» یش تا همیشه در دالان طولانی موسیقی ایران، طنین انداز است، تا همیشه جایش در میان ما خالی است. 
اما همان‌گونه که خود سال‌ها پیش گفته: «دیدی که آخر این دل دیرآشنای من / در دامی اوفتاد که راه مفر نداشت»

source