Wp Header Logo 1744.png

جوان آنلاین: رئیس مرکز انیمیشن سوره درباره محصول این مرکز با عنوان «زیتون سرخ» که این روز‌ها از شبکه‌های سیما در حال پخش است، توضیح داد و از اهمیت ساخت آثاری با موضوع فلسطین گفت. 
مجموعه کمیک‌موشن «زیتون سرخ» به کارگردانی مجید محمودی و تهیه‌کنندگی امید مرندی، محصول مرکز انیمیشن سوره از ١٧ مهر همزمان با هفتم اکتبر سالروز عملیات «طوفان‌الاقصی» روی آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیون رفته است. امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سوره درباره طرح «زیتون سرخ» به مهر گفت: من در این سال‌ها همواره به مسئله فلسطین فکر کرده و به نظرم می‌رسد ما در این زمینه خیلی کم اثر هنری ساخته‌ایم، چراکه احساس می‌کردیم فلسطین یک امر جاری است و در واقع به یک امر آیینی بدل شده بود. 
وی که مجری «نقد سینما» بوده در ادامه گفت: ما در یکی از برنامه‌های «نقد سینما» به موضوع سینمای استراتژیک پرداختیم و مشخصاً مطرح کردیم که چرا درباره این جنگ که خیر و شر مطلق است، فیلم تولید نمی‌کنیم. همان زمان خیلی‌ها به من گفتند مناسبت پرداخت به موضوع فلسطین در آن برنامه چه بود؛ این نگاه نشان می‌دهد که مسئله مدیران فرهنگی ما برای فلسطین تقویمی و رویدادی است، در حالی که موضوع فلسطین و نزاع تمدنی ما و صهیونیسم از جنس رویدادگی و دوام است و ما این را فراموش کرده بودیم. مافی ادامه داد: البته در یک سال اخیر زمانی که با دانشجویان مواجه شدم با مجموعه پرسشی روبه‌رو شدم که یقین پیدا کردم ما برای توجیه نسل جوان هیچ توضیحی درباره این موضوع ارائه نکرده‌ایم. پس به نظرم رسید که وظیفه داریم اثری با این موضوع بسازیم که پاسخی ساده، متقن و سرراست و مبتنی بر منابع برای نسل جوان باشد تا متوجه شوند موضع ما با فلسطین و رژیم صهیونیستی چیست. بعد از تبدیل شدن این موضوع به ایده منسجم، «زیتون سرخ» را فعلاً در هفت قسمت تا سالگرد عملیات «طوفان‌الاقصی» آماده و سپس پخش آن را شروع کردیم. 
مدیر مرکز انیمیشن سوره درباره استقبال مخاطبان این اثر تصریح کرد: در یک سال اخیر به واسطه جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و لبنان و همچنین به واسطه زد و خورد‌های جدی ما با این رژیم، مخاطب جوان و نوجوان به سمت دیرینه‌شناسی و تبارشناسی ماجرای ما و رژیم صهیونسیتی رفته است. هر جا که از این تاریخ صحبت می‌شود، ما شاهد اشتیاق آن برای شنیدن هستیم؛ اگرچه نظام رسانه‌ای دشمن خیلی زودتر از ما وارد این نبرد رسانه‌ای شده و موضوعاتش را مطرح و درباره تاریخ، تصوراتی ایجاد کرده است و ما از آن غافل بودیم. البته ما با نیت «طوفان‌الاقصی» آن را پیش بردیم، اما با اتفاقات تلخ‌تری مانند شهادت اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله مواجه شدیم. فکر می‌کنم حتماً الان ذهن‌ها برای شنیدن حقایق تاریخی آماده‌تر است. مافی در پاسخ به این سؤال که آیا برای «زیتون سرخ» محدودیت سنی در نظر گرفته شده است، گفت: ما از ابتدا در نظر داشتیم مفاهیم را به شکلی مطرح کنیم که از سن ۱۲ سال به بالا بتوانند مخاطب این کمیک‌موشن باشند. البته به‌طور کل محدودیت سنی برای این اثر در نظر نداریم و حتی افرادی که این روایت‌ها را هم شنیده‌اند و تحت تأثیر موج‌های جدید رسانه‌ای قرار گرفته‌اند، می‌توانند مخاطب این اثر باشند. متأسفانه هنوز هم گاهی میان بزرگسالان می‌شنویم که فلسطینی‌ها زمین‌هایشان را به یهودیان فروخته‌اند و دوست داشتیم برای این افراد هم پاسخی داشته باشیم. سعی کردیم که روایتمان قصه‌گو باشد؛ زمانی که تاریخ را به شکل قصه روایت کنیم، مخاطبان در هر رده سنی از آن بهره‌برداری خواهند کرد. 
وی درباره روایت روان اثر و همچنین نوع گزینش اطلاعات انبوه در این زمینه بیان کرد: سرعت انجام پروژه ما خیلی بالا بود، برای همین وقت زیادی برای پژوهش نداشتیم، پس ابتدا سؤالات را براساس آن چیزی که در رسانه امروز جهان حاکم است، طراحی کردیم. تمام تلاش ما این بود که بر اساس منابع متعدد به آنچه در ذهن کودکان و نوجوانان وجود دارد، پاسخ دهیم. به نظر می‌رسد زمانی که ما همراه با قصه، ما به ازای تصویری ارائه کنیم، ولو اینکه تماشایی باشد، همنشینی تصویر با روایت باعث ماندگاری در ذهن مخاطب می‌شود. تیم پژوهشی ما تلاش کرد پاسخی در خور نوجوانانمان طراحی کند و تا به الان هم بازخورد بدی از این موضوع نداشته‌ایم.

source