Wp Header Logo 1773.png

پخش سریال «تانک‌خورها» از روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ از شبکه سوم سیما به جای سریال «غریبه» آغاز شد. تانک‌خور‌ها درباره افراد گمنام جنگ ایران و عراق است و به اتفاقات کمتر شنیده شده از جنگ می‌پردازد.

به گزارش روزیاتو، این مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر درام را پرویز شیخ‌طادی کارگردانی کرده، تهیه‌کنندگی آن را ایرج محمدی بر عهده داشته و نویسنده آن محمدصادق رمضانی‌مقدم است.

زمان پخش تانک‌خور‌ها هرشب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه تلویزیون است. این سریال در چهار فصل ساخته شده که به‌صورت پیاپی پخش می‌شوند و در مجموع ۳۲ قسمت است.

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

تصور می‌شد که «تانک‌خورها» سریالی طنز باشد، اما این مجموعه تنها رگه‌هایی از طنز دارد و در بستری غیرکمدی روایت می‌شود.

پرویز شیخ‌طادی پیش از این دو سریال بانوی سردار و آتش در نیستان را برای تلویزیون ساخته و تانک‌خور‌ها سومین همکاری او با صدا و سیما است.

خلاصه داستان سریال تانک‌خور‌ها

هاشم در شمایل یک قهرمان به میدان می‌آید؛ مردی نترس و قدرتمند که زیر بار حرف زور نمی‌رود، مال حرام نمی‌خورد و اجازه نمی‌دهد کسی زندگی مردم را به خطر بیندازد. تنهاست و اهل ازدواج نیست و زندگی مادر و خواهر و مادربزرگش را می‌چرخاند.

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

بعد از معرفی این شخصیت و جایگاهش در خانواده و جامعه، مسئله اصلی مشخص می‌شود. از او می‌خواهند در قبال یک کادیکال مدل‌جدید از بی‌نظمی که در بازار به خاطر جنگ به وجود آمده استفاده کند و به فروش قطعات با قیمت بالا رضایت دهد و عدم موافقت او با این پیشنهاد، به چالش مهمی می‌انجامد و گره اصلی سریال را رقم می‌زند.

ایرج محمدی، که سابقه تهیه‌کنندگی مجموعه‌هایی همچون دردسر‌های عظیم، دلدادگان، نرگس، متهم گریخت و خانه به‌دوش را در کارنامه دارد درباره داستان این مجموعه این‌طور توضیح داده است:

 تانک‌خور‌ها حکایت دو برادر است که در یک گاراژ مکانیک هستند و با ابتکارات خودشان قطعاتی را برای ماشین‌ها در زمان جنگ می‌سازند که احتکارشان زیاد است. همین مسأله باعث می‌شود دشمنانی پیدا کنند. در این میان یکی از برادر‌ها به جبهه می‌رود و موقعیت قصه به گونه‌ای پیش می‌رود که سیر و سفر شخصیتی برای هر دو برادر به وجود می‌آید و در این میان ماجرا‌هایی خلق می‌شود. 

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

 ما در این داستان در دو زمین بازی می‌کنیم؛ یکی زمین شهری که فضای مشهد‌مقدس را داریم و دیگری فضای جنگی اوایل انقلاب که در اطراف سوسنگرد و اهواز شکل می‌گیرد و مربوط به تخصص این دو برادر بوده و مقری که در آن کار کرده‌اند و همچنین در ارتباط با تجهیز‌کردن ادوات ماشینی و خودرویی است و بعد هم به سمت نفربر‌ها و تانک‌ها می‌روند.

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

آیا ماجرای سریال تانک‌خور‌ها واقعی است؟

در بعضی رسانه‌ها تانک‌خور‌ها ماجرای گردان ۷۷ خراسان عنوان شده، اما محمدی این را رد کرده و گفته این سریال نه درباره شخصیت خاصی است و نه گردان و گروهان ویژه ای. پرویز شیخ طادی هم در گفت‌وگویی با ایسنا گفته: «کار متعلق به شخصیت‌های گمنام کشور است که نامی نیستند، درجه ندارند، عناوین خاصی ندارند، مدیر نیستند و بیشتر مکانیک و تعمیرکار و راننده و اقشار کاملا متوسط کشور هستند و قرار است آنها روایت شوند.»

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

بازیگران سریال تانک‌خور‌ها

آرش مجیدی، سروش جمشیدی، بهراد خرازی، علیرضا استادی، احمد نجفی و ثریا قاسمی بازیگران اصلی تانک‌خور‌ها هستند.

هادی دیباجی، میلاد میرزایی، مهدی صباغی، شیرین اسماعیلی، مهرداد بخشی، احمد کاوری، مسعود شریف، پونه عاشورپور، شیوا خسرومهر، سارا باقری، سارا توکلی و فاطمه حاجوی نیز در این سریال به عنوان بازیگر حضور دارند.

آرش مجیدی

نقش هاشم مالکی را بازی می‌کند. او در فضای کاری و جبهه جنگ شخصیت برونگرایی دارد، ولی در مسائل خانوادگی به یک فرد درون‌گرا تبدیل می‌شود.

سروش جمشیدی

سروش جمشیدی در نقش محسن ظاهر شده، جوانی که به‌خاطر نداشتن خانواده به انحراف‌هایی افتاده که باعث شده سر از زندان دربیاورد. اما بعد از آزادی از زندان، زندانبان او را از نوجوانی به دست هاشم می‌سپرد و از این رو او هاشم را برادر بزرگ خود می‌داند و همین مسأله باعث می‌شود تا از ابتدا تا پایان سریال این دو در کنار هم باشند.

احمد نجفی

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

در نقش عزیز آقا بازی می‌کند که پدر یکی از دو خانواده‌ای است که در سریال تعریف شده است. او در این سریال سه پسر و یک دختر دارد که وصلتی با خانواده هاشم به وجود می‌آورد. نجفی در سریال جدید دیگری نیز با عنوان «هشت پا» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی بازی کرده که به زودی پخش می‌شود.

ثریا قاسمی

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

مادر هاشم مالکی است که متفاوت از همه مادر‌هایی بوده که تا به امروز بازی کرده است. این بازیگر پیشکسوت و توانا تا امروز نقش‌های متفاوتی را در کارنامه خود دارد، اما در سال‌های اخیر غالبا در نقش مادر دیده می‌شود.

علیرضا استادی

فرمانده مقری در دوران دفاع‌مقدس به نام حاجی‌پور است که مثل همیشه چه در بازی‌اش و چه در کاراکتری که بازی می‌کند، شیرینی خاصی دارد.

احمد کاوری

هر آنچه باید درباره سریال «تانک‌خورها» و بازیگران آن بدانید ///

تجربه کارگردانی درآثار مختلفی از جمله سریال شرم و فصلی از بچه مهندس را دارد. در این سریال نقش یک فرمانده عملیاتی را بازی می‌کند که به‌جای یک فرمانده شهید آغاز به کار می‌کند.

بهراد خرازی

ایفاگر نقش منفی به نام فریدون در این سریال است که سعی کرده بسیار متفاوت آن را بازی کند. خرازی در سریال جدید مهیار عیار نیز ایفای نقش داشته و در سریال طوبی این شب‌ها همراه مخاطبان است.

مهدی صباغی

نقش جوانی به نام منصور را بازی می‌کند. این بازیگر توانا در سریال می‌خواهم زنده بمانم در شبکه نمایش خانگی نیز نقشی به‌یاد ماندنی را بر عهده داشت.

source