Wp Header Logo 1827.png

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که سپری شد به سبب قرار گرفتن در ایستگاه تقویمی هفته گرامیداشت «حافظ» و نیز سالروز وفات حضرت معصومه(س) در بطن و متن خود به‌ویژه از حیث رویدادهای مرتبط با فرهنگ، ادب و کتاب هفته‌ای بسیار پُرخبر بود.

از جمله این رویدادها می‌توان به دلیل محبوبیت رهبری معظم در هند؛ حافظ شاعر «فکر و اندیشه»؛ «حافظ» بخش بزرگی از حافظه «جهان فرهنگ» ایران؛ جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب در راستای تحقق عدالت فرهنگی؛ انتشار فراخوان «دومین رویداد ملی پادکست فارسی»؛ انتشار فراخوان کنگره شعر و داستان ایثار؛ سفر زینب‌گونه حضرت معصومه(س)؛ انتصاب محسن جوادی به ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ ارسال ۱۱۵ هزار کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور و خدمت به نابینایان در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد.

در ادامه گزیده‌ای از این رخدادها و رویدادهای خبری ایکنا در هفته جاری ارائه شده است.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

دفاع از فلسطین دلیل محبوبیت رهبری معظم در هند است

نشست ادبی «جمعه نصر» در گرامیداشت نماز جمعه نصر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)؛ شامگاه ۲۰ مهر؛ با حضور جمعی از اهالی شعر و ادب حوزه ایران فرهنگی با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سیدمسعود علوی‌تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

غلام اشرف قادری، رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشکده «گاندی فیض عام شاه جهانپور»: با بیان آنکه مقام معظم رهبری در هندوستان به ویژه در میان مسلمانان و دیگر گروه‌های اجتماعی محبوبیت بسیار زیادی دارند تصریح کرد: علت این محبوبیت به مواضع ایشان در حمایت از حقوق مردم فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی در برابر تجاوزات اسرائیل و ظلم و استکبار جهانی باز می‌گردد.

وی در رابطه با عملیات «وعده صادق ۲» خاطرنشان کرد: عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به مراکز نظامی اسرائیل، بسیاری از آزادمردان، مسلمانان و گروه‌های حامی محور مقاومت را در هندوستان خوشحال کرد. آنها این اقدام مقتدرانه ایران را نشان‌دهنده قدرت و اراده این کشور در دفاع  همه‌جانبه از مظلوم در برابر رژیم صهیونیستی می‌دانند.

برای خواندن متن کامل این گزارش و سروده‌های شاعران این محفل ادبی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

استاد مجتبایی: حافظ شاعر «فکر» است

استاد فتح‌الله مجتبایی؛ حافظ پژوه و نویسنده کتاب «شرح شکن زلف» بر این باور است؛ مسئله اصلی حافظ شیرازی تمرکز بر عشق و نکوهش ریا و تظاهر بود؛ او بیانگر درد جامعه است، شعر حافظ شعر آواز نیست؛ شعر «فکر» است.

این استاد ادبیات در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا با بیان آنکه شعر حافظ شعر آوازخوانی نیست، شعری است که در آن فلسفه‌ای است؛ شعر عاشقانه محض مثل شعر سعدی نیست خاطرنشان کرد: شعر حافظ حتی مضامین عاشقانه‌اش خالی از حکمت نیست. به همین روی، برای خوانندگان خیلی دلچسب نبوده، این اواخر با هنر بنان حافظ‌خوانی شروع شد، بنان شعر حافظ را وارد آوازخوانی کرد و بعد از او شجریان این کار را دنبال کرد. پیش از این آوازخوانان هیچ کدام سراغ شعر حافظ نمی‌رفتند چراکه شعر حافظ پیچیدگی‌‌های عاطفی و حکمتی دارد و آوازخوانان برای ادای هنری درست نیازمند فهم دقیق معنا هستند و مادامی که این فهم رخ ندهد سراغ این کار نمی‌روند. برای مثال یک آوازخوان خیلی معروف به نام ادیب خوانساری هیچ‌گاه حافظ نخواند. یک بار به او گفتم چرا شما غزل از حافظ نمی‌خوانید؟ در پاسخ گفت شعر حافظ شعر آواز نیست؛ شعر فکر است.

وی ادامه داد: شعر حافظ در عین حال که به نظر می‌رسد همه فهم است ولی فهم اشعارش برای همه ساده نیست به دلیل اینکه شعر او چند لایه است و معنای پنهان بسیار دارد.

متن کامل گفت‌وگوی استاد مجتبایی به بهانه هفته بزرگداشت حافظ در اینجا قابل دسترسی و مطالعه است.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

زبان «حافظ» عامل مهم همبستگی ملی

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در متنی برای گرامیداشت روز «حافظ»؛ لسان‌الغیب را نماد حکمت و زیبایی در ادبیات فارسی دانست و تصریح کرد: حافظ با زبانی شیرین و عمیق به ما یادآور می‌شود که زبان فارسی نه تنها ابزاری برای ارتباط، بلکه عاملی مهم در ایجاد همبستگی ملی و فرهنگی است.

در بخش دیگر این متن آمده است: «در تمام تاریخ ادبیات فارسی، من نتوانسته‌ام سخن دیگری به اوج سخن حافظ پیدا کنم که تمام ویژگی‌های یک سخن زیبا و والا را در خود داشته باشد. مقام معظم رهبری.»

امیدوارم با همت همهٔ فارسی‌زبانان‌ و عاشقان ایران عزیز، بتوانیم میراث گران‌سنگ ادبیات فارسی، به‌ویژه اشعار جاودان حافظ را پاس بداریم و آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

«حافظ» بخش بزرگی از حافظه «جهان فرهنگ» ایران است

سیدحسن نورانی مکرم‌دوست؛ حافظ‌پژوه و استاد جامعه‌شناسی ادبیات در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا به بهانه هفته بزرگداشت حافظ با ایکنا با بیان آنکه نویسندگان و شاعران بزرگ فراتر از این هستند که آنها را بخواهیم در بند مسائل کوچک خود قرار دهیم تصریح کرد: اگر «حافظ» را از حافظه ایران پاک کنیم بخش بزرگی از جهان فرهنگی خود را از دست خواهیم داد.

وی افزود: همواره آن اندیشه‌ای ناب و متعالی است که از بطن و متن ذات بشر برآمده باشد؛ مهم آن «اندیشه متعالی» است نه آنکه بستر ایدئولوژیک گوینده او یا دینی که گوینده آن اندیشه دارد را برای بزرگی آن فرد متصور شویم؛ یا اینکه این مسئله برای ما دارای اهمیت باشد که آن بزرگ اندیشه‌ورز و اندیشمند که معارف و آموزه‌هایش به تعالی فرهنگ انسانی در جهان منتج شده تابع چه دینی است. نویسندگان و شاعران بزرگ فراتر از این هستند که آنها را بخواهیم در بند مسائل کوچک خود قرار دهیم.

برای مطالعه متن گفت‌وگوی تفصیلی ایکنا با این حافظ پژوه می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب در راستای تحقق عدالت فرهنگی است

نشست خبری اعلام برگزیدگان دهمین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب»؛ ۲۳ مهر با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمدمهدی احمدی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی؛ مهدی محمدی، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌ها؛ اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر مجامع و تشکل‌های فرهنگی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

احمدوند در این نشست با بیان آنکه دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب به منظور تقویت هویت ایرانی- اسلامی، امیدبخشی و محرومیت‌زدایی فرهنگی با ارزیابی عملکرد روستاییان و عشایر سراسر کشور و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی، به همت اداره‌کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود گفت: این جشنواره به دنبال دسترسی به اهدافی چون تحقق عدالت فرهنگی و توزیعی، تمرکززدایی در مسیر ارتقای فرهنگی جامعه روستایی و عشایری، همسوسازی و ایجاد وحدت رویه در برنامه‌ریزی کتابخوانی نهادهای مسئول در حوزه روستاها و عشایر، احیای هویت روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمندسازی فرهنگی روستاییان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از اجرای آنها، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر و بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان روستایی با مشارکت دادن آنها در بحث‌های گروهی و کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، محله‌ای، مسجدی و… است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این رویداد در دولت یازدهم پایه‌گذاری شد و از ابتکارات آقای صالحی وزیر فرهنگ بود که ابتکار خوبی بود و فایده‌های ارزشمندی داشته است.
در پایان این نشست برگزیدگان دهمین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب» معرفی شدند.

برای دریافت آنچه در این نشست گذشته و روایت شده می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

انتشار فراخوان «دومین رویداد ملی پادکست فارسی»

آیین گشایش «دومین رویداد ملی پادکست فارسی»، 25 مهر با حضور وحید اسدی، دبیر رویداد و مدیر شبکه رادیویی جوان، فرزاد حسنی سفیر پادکست فارسی، هیئت داوران و اصحاب رسانه در فرهنگسرای ارسباران برگزار و طی آن اعلام شد مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آبان و داوری آثار از ۱۵ آذر آغاز تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت.

کسب‌وکار و تجار، ورزشی، علم و فناوری، سلامت و زندگی، اطلاعات عمومی و سرگرمی، تاریخ، هنر، موسیقی، سینما، تئاتر و ادبیات، طنز و کمدی و فلسفه و اندیشه دینی؛ بخش‌های اصلی این رویداد و آسیب‌های اجتماعی، به ویژه اعتیاد، بخش ویژه دومین جشنواره ملی پادکست را تشکیل می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به تارنمای اختصاصی رویداد به نشانی podcastfestival.ir مراجعه کنید.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

انتشار فراخوان کنگره شعر و داستان ایثار

معاونت فرهنگی و امور آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بهره‌مندی از ظرفیت عظیم ادبیات در انتقال این فرهنگ، نهمین کنگره سراسری شعر و داستان ایثار را دی ماه امسال برگزار خواهد کرد.

محورهای موضوعی کنگره عبارتند از: شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان؛ زیست شهیدانه و ایثار اجتماعی؛ شهدای مظلوم غزه و محور مقاومت؛ شهدای امنیت، جهاد تبیین و جهاد علمی؛ شهدای مدافع حرم و شهدای شاهچراغ؛  شهدای غریب آزاده و شهدای غواص؛ نماز، امر به معروف و حجاب در سیره شهدا و بانوان عاشورایی (مادران، همسران و دختران معظم شهدا و جانبازان).

شاعران‌ و داستان‌نویسان سراسر کشور بدون محدودیت سنی می‌توانند آثار خود را به صورت فایل word به پست الکترونیک دبیرخانه به نشانی  isaar.festival@gmail.com بفرستند یا به شماره ۰۹۱۷۵۶۴۹۴۶۳ در پیام‌رسان‌های بله و ایتا ارسال کنند.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

سفر حضرت معصومه(س) زینب‌گونه است

فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده اولین رمان با موضوع حضرت معصومه(س) در گفت‌وگویی تفصیلی با ایکنا با بیان آنکه باور دارد حرکتی که آن حضرت به سمت ایران داشته و سخنرانی‌هایی که در طول مسیر ایراد فرموده‌اند؛ حرکتی «زینب‌گونه» بوده ‌است تصریح کرد: نویسندگان ناآشنا و غیر متخصص و همچنین سودجویان بیشترین ضربه را به کیفیت ادبیات داستانی دینی وارد ساخته‌اند.

وی ادامه داد: بلندنامی و بدل شدن به اسوه برای حضرت معصومه(س) اکتسابی بوده؛ ایشان در خانه‌ای بزرگ شده‌اند که امام بزرگی (حضرت رضا(ع))؛ دختر امام، عمه امام و خواهر امام در آن حضور داشته‌اند و حضرت معصومه(س) در چنین فضایی تنفس کرده ‌است. ایشان به‌سبب همین تعلیماتی که از این بزرگان خاصه امام رضا(ع) دریافت کرده‌اند؛ خود نیز در مقام یک تعلیم‌دهنده و معلم نقشی بی‌بدیل در تربیت افراد، تأثیرگذاری بر آنها جهت گام نهادن در زندگی متعالی، حرکت به سمت سعادت و قرب الهی داشته‌اند و این جایگاه تعلیم‌دهنگی ایشان تا امروز و تا قیامت برای پیروانشان مستمر خواهد بود.

برای خوانش گفت‌وگوی تفصیلی ایکنا به نویسنده نخستین رمان با محور حضرت معصومه(س) می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

محسن جوادی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات شد

سیدعباس صالحی, وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محسن جوادی را به عنوان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است:  نظر به دانش، تعهد و تجارب ارزشمند و دیرین جنابعالی در حوزه‌های گوناگون مدیریتی، علمی و فرهنگی به موجب این حکم به عنوان «رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به خداوند قادر  متعال در مسیر خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، با مشی علمی و فرهنگی که داشته و دارید و با امعان نظر به مأموریت­‌های محوله و تأکید بر موارد مندرج در پیوست حکم، موفق و مؤید باشید.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

ارسال ۱۱۵ هزار کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به منظور غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای، با پیگیری اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌ها بسته‌های «نورسیده» ۸۶ و ۸۷ به همراه سهمیه‌ای ویژه مختص کتابخانه‌های اصلی استان و شهرستان‌های بزرگ، حاوی ۳۴۱ عنوان کتاب در ۱۱۵ هزار و ۵۱۶ نسخه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال کرد.

بسته نورسیده ۸۶ حاوی ۴۵ عنوان کتاب در ۷۶ هزار و ۸۴۳ نسخه از ۲۳ ناشر ازجمله انقلاب اسلامی، ایران بان، آریانا قلم، آلاچیق، با فرزندان، بین‌المللی حافظ، پیکان، خط مقدم، خوارزمی، دارالحدیث، راه یار، ستاره‌ها، سوره مهر، شهرستان ادب، شهید کاظمی، عرفان، عهد مانا، کتاب پرنده، کتابستان معرفت، نشر معارف و… تهیه و به تمامی کتابخانه‌های نهادی ارسال شده است.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

 خدمت به نابینایان مایه افتخار کتابخانه‌های عمومی

مهدی رمضانی؛ دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی در پیام به مناسبت روز «ایمنی عصای سفید» با اشاره به فعالیت ۶۵ بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی کشور، تأکید کرد: ارائه خدمت به تک‌تک عزیزان با نیازهای خاص مایه افتخار نهاد است و از اینکه، در بسیاری از موارد، کتابخانه عمومی زمینه‌ساز حضور ایشان در اجتماع است به خود می‌بالیم.

در بخشی از پیام رمضانی چنین آمده است: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همواره خود را موظف می‌داند زمینه را برای ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر به تمامی قشرهای جامعه فراهم سازد. در حال حاضر ۶۵ بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی کشور با تلاش ۵۴ کتابدار دغدغه‌مند به بیش از ۱۱ هزار نفر عضو خدمات ارائه می‌دهد. ارائه خدمت به تک‌تک عزیزان با نیازهای خاص مایه افتخار نهاد است و از اینکه، در بسیاری از موارد، کتابخانه عمومی زمینه‌ساز حضور ایشان در اجتماع است به خود می‌بالیم.

روز «ایمنی عصای سفید»، فرصتی است تا بار دیگر به خدمات ارزشمند و نقش بی‌بدیل کتابداران بخش‌های نابینایان در گسترش فرهنگ کتابخوانی و دسترسی همگانی به منابع اطلاعاتی، به‌ویژه برای جامعه نابینایان و کم‌بینایان، ادای احترام کنیم. درایت، دانش و مهارت شما، موجب گسترش مرزهای دسترسی به کتاب و اطلاعات شده است و با ارائه خدمات نوآورانه و تخصصی، به نیازهای خاص مخاطبان نابینا و کم‌بینا پاسخ داده‌اید. رسالت فرهنگیتان در این مسیر، بسیار خطیر و ستودنی است.

از بلندای معرفت و اندیشه حافظ تا حرکت زینب‌گونه حضرت معصومه(س)

تازه‌های کتاب

یکی دیگر از اتفاقات ثابت و همیشگی رویدادهای خبری حوزه فرهنگ و ادب طی هر هفته، تازه‌های نشر و کتاب‌هایی است که توسط ناشران مختلف بعد از پشت سر گذاشتن مسیر پُر پیچ و خم نشر راه خود را به پیشخوان کتابفروشی‌های باز کردند.

در ادامه به معرفی اسامی برخی از این آثار تازه منتشر شده با محوریت دین، دفاع مقدس و مقاومت می‌پردازیم.

گزیده‌ای از رهنمودهای حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی به زوج‌های جوان در کتابی با عنوان «مطلع عشق» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی تجدید چاپ شد.

چهار کتاب شعر به «افق باران»؛ سروده عباس شاه‌زیدی، «ای کاش می‌شد خواب‌ها را دستکاری کرد»، اثر حسن صنوبری؛ «دخیل»، به قلم عباس کیقبادی و «چارانه‌های رهایی»؛ از سروده‌های سعید یوسف‌نیا به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

کتاب «نسل‌کشی در قرن ۲۱» از بوسنی‌وهرزگوین تا غزه با مقالاتی از پروفسور حمید مولانا و گردآوری ابراهیم شمشیری؛ دیگر اثری است که به تازگی توسط انتشارات سوره‌ مهر به چاپ رسیده است.

کتاب «عایده» خاطرات مادر شهید حزب‌الله لبنان در انتشارات سوره‌ مهر به چاپ رسید.

کتاب «عایده» خاطرات مادر شهید حزب‌الله لبنان به قلم محبوبه‌سادات رضوی‌نیا؛ دیگر اثر از مجموعه آثار ادبیات مقاومت است که توسط انتشارات سوره‌ مهر به چاپ رسید.

کتاب «ایرانیان و حضرت معصومه(س)» به قلم محمدحسین شمسایی، پیرامون زندگانی حضرت معصومه(س) و رابطه و تأثیر ایشان بر ایران و ایرانیان؛ کتاب «نگاهی به زندگانی حضرت فاطمه معصومه(س)» اثری گزارشی و داستان‏گونه به قلم غلامرضا حیدری‌ابهری است که با متنی روان و ساده زندگانی نورانی حضرت معصومه(ع) را به تصویر می‌کشد و سومین کتاب منظومه‌ای بلند درباره تولد حضرت معصومه(س) سروده اکرم السادات هاشمی‌پور توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

گزارش از امین خرمی

انتهای پیام

source