رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
حجت الاسلام و المسلمین لکزایی مشروعیت تشکیل دولت را از ارتقاء وجود دانست و اظهار داشت: دولت باید تهدیدات پیش روی سالکان را کنترول و از هر چیزی که مانع معرفه الله است جلوگیری کند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و با میزبانی گروه فلسفه سیاسی، امروز در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با اشاره به طرح پنج مرحله ای رهبر معظم انقلاب برای تحقق اهداف دین، اظهار داشت: مرحله چهارم جامعه سازی است و خروجی دولت اسلامی تحقق جامعه اسلامی است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تجارب بشری و دانش های اسلامی را برای تولید نظریه دولت اسلامی حائز اهمیت دانست و گفت: انتظار تولید نظریه دولت اسلامی از حکمت متعالیه بجا است و امتداد اجتماعی حکمت متعالیه به تشکیل جامعه اسلامی منتهی خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین لک زایی با تاکید بر طراحی نظریه دولت اسلامی با استفاده از نظریات ملاصدرا در کتاب اسفار اربعه، افزود: سفرهای اربعه از طریق فعلیت عقل در وجود انسان انجام می شود و سیر باطنی است که انسان را به سعادت دنیا و آخرت می رساند.
وی در ادامه با اشاره به سفرهای چهارگانه ای که ملاصدرا در کتاب اسفار اربعه، اظهار داشت: در سفر اول انسان ها موظف به دیدن حق هستند و حق نگر بودن و چگونه نگریستن به عالم اصلاح و هر پدیده آیت و نشانه خداوند دیده می شود؛ مرحله دوم متخلق به صفات خداوند شدن است و عدل در این مرحله بوجود می آید که نظم را به دنبال دارد و زیبایی را نتیجه می دهد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سفر اول و دوم کتاب ملاصدرا را منجر به خودسازی فرد خواند و افزود: این سفر غیرخواهی را به دنبال دارد و سفر سوم و چهارم در فضای جامعه و تمدن سازی قرار دارد؛ ارتقاء وجودی انسان مانع از بی تفاوتی در مقابل اعمال دیگران است و ضرورت تشکیل دولت از طریف اسفار اربعه اثبات می شود.
حجت الاسلام و المسلمین لک زایی ضمن بیان اعتقادی و دینی بودن مرزهای دولت اسلامی، گفت: ظهور، دولت جهانی عقل و توحید را تشکیل می دهد و سطوح مختلف دولت اسلامی را کسانی تشکیل می دهند که سفرهای اربعه را طی کرده باشند؛ بزرگترین مشکل بشر همان مشکل ابلیس یعنی استکبار است.
وی مشروعیت تشکیل دولت را از ارتقاء وجود دانست و اظهار داشت: تهدیدات پیش روی سالکان را دولت باید کنترول کند و هر چیزی که مانع از معرفه الله شود خط قرمز است که دولت باید از آن جلوگیری کند؛ بدن، مرکب روح است و باید نیازهای آن را دولت تامین کند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ولایت در دولت اسلامی را طولی و عرضی دانست و یادآور شد: باید در مسیر صراط مستقیم پیوسته آسیب شناسی صورت گیرد و دولت اسلامی، راهبردی است و مداخله حکمت متعالی در تشکیل دولت امری ذاتی است.
source