Wp Header Logo 2324.png

الهام هادی‌نژاد؛ کارگردان فیلم کوتاه «تا صبح» در گفت‌وگو با ایکنا درباره حضور فیلمش در بخش «شاخه زیتون» جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: شرایطی که در یک سال اخیر در غزه به وجود آمده بسیار دردآور است. در این منطقه، بسیاری از خانواده‌ها به شهادت رسیده و تعدادی دیگر نیز آواره شده‌اند. در این میان مادران و کودکان بیشترین درد را متحمل هستند. در چنین فضایی تصمیم گرفتم با ساخت «تا صبح» گوشه‌ای از آلام مادران غزه را به تصویر کشم. 

وی درباره جریان‌سازی فیلم کوتاه چنین توضیح داد: شرایط تأثیرگذاری فیلم کوتاه با فیلم بلند کاملاً متفاوت است زیرا انتظار اشاعه پیام از این حوزه باید متناسب با ظرفیت‌هایی آن باشد. فیلم کوتاه معمولاً در جشنواره‌ها دیده می‌شود به‌ویژه بخش‌هایی که به‌صورت ویژه به موضوعات خاص نظر می‌کنند. بخش «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم کوتاه تهران ازجمله همین مضامین است. 

این فیلمساز ادامه داد: «شاخه زیتون» فرصت‌سازی خوبی برای دیده شدن موضوعات با موضوع مقاومت است چون وقتی در قالب یک بخش به آن پرداخته می‌شود در حقیقت توجهات را به این سمت متمرکز می‌کنیم و حرف‌های ناگفته شنیده می‌شود به‌ویژه وقتی این بخش در قالب بین‌المللی برگزار می‌شود امکان تأثیرگذاری آن‌ بیشتر خواهد شد.

این کارگردان ادامه داد: در این میان یک آسیب جدی نیز وجود دارد. گاهی مواقع بخش‌های ویژه در جشنواره سینمایی یک اتفاق فرعی است. یعنی کارهای که فرصت حضور در بخش مسابقه و ملی را پیدا نمی‌کنند صرفاً برای دیده شدن در قالب یک بخش ویژه به نمایش درمی‌آیند. این اتفاق مطلوب نظر نیست اما درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران، می‌دانم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد زیرا شکل برگزاری آن حرفه‌ای و کارشناسانه است.

هادی‌نژاد با بیان این‌که فیلمی که در این حوزه ساخته می‌شود باید از بیانی هنری سود ببرد، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی در این حوزه بیان سطحی و شعاری است. کاری که در این رابطه تولید می‌شود باید زبان هنری داشته باشد برای رسیدن به این خواسته، فیلمساز باید از تحقیقات کافی در کارش بهره ببرد. در  فیلم کوتاه «تا صبح» تمام تلاش خود را کردم اثرم چنین خصیصه‌ای داشته باشد.

وی درباره جایگاه مقاومت در سینمای جهان گفت: درباره جریان‌سازی مقاومت در سینمای جهان، دو دیدگاه وجود دارد. متأسفانه به دلیل نفوذ رسانه‌ای صهیونیست‌ها فیلم‌هایی که در آن از مبارزات جبهه مقاومت حرف زده می‌شود بایکوت شده و اجازه نمایش در جشنواره‌های اروپایی را پیدا نمی‌کند. برای مثال به فیلم خودم «خلود» اشاره می‌کنم که به‌ واسطه مفهومش نتوانست در جشنواره‌های خارجی جایزه به دست آورد. نوع دومی هم پیرامون این موضوع وجود دارد که مقاومت به معنای آزادیخواهی است و در بسیاری از آثاری سینمایی ازجمله فیلم کوتاه دیده‌ شده و در جشنواره‌های خارجی هم حضور دارد. به‌هرحال در شرایطی که اجازه داده نمی‌شود صدای محور مقاومت به گوش جهانیان برسد فستیوال‌های بین‌المللی که در کشورمان برگزار می‌شود این امکان را فراهم آورده تا فیلم‌های مقاومت در معرض دیده مخاطبان قرار گیرد.

وی متذکر شد: توضیح فوق پیرامون جشنواره‌های خارجی، فستیوال‌هایی را در برمی‌گیرد که رویکرد سیاسی دارند. مانند اسکار، کن، برلین و… اما جشنواره‌هایی هم وجود دارند که در آن‌ها به مقاومت توجه می‌شود هرچند ممکن است شهرت بالایی را نداشته باشند.

این فیلمساز درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیح داد: این رویداد، اتفاقی با قدمت بالا در سینما کشورمان است که از آن می‌توان به‌ عنوان مهمترین مکان برای دیده شدن فیلم کوتاه نام برد. این جشنواره برای فیلمسازان حوزه مقاومت فرصتی را فراهم می‌آورد تا کارشان دیده شود چون فستیوال‌هایی که در آن‌ها به فیلم کوتاه توجه شود در کشورمان چندان زیاد نیستند. درضمن این رویداد به فیلمسازان این اجازه را می‌دهد تا فیلم کوتاه را به‌ صورت حرفه‌ای و جدی دنبال کند چون برخی مواقع از این عرصه به‌ عنوان پلی برای رسیدن به سینمای داستانی بهره برده می‌شود درحالی‌که این حوزه گونه‌ای مستقل در سینمای جهان است.

وی با بیان اینکه برای اعتلای فیلم کوتاه نباید تنها به برگزاری جشنواره اکتفا کرد، تصریح کرد: این اشتباهی بزرگ است که فکر کنیم فیلم کوتاه تنها به‌ واسطه برگزاری جشنواره‌ها قادر است به موقعیت شایسته دست پیدا کند. فیلم کوتاه آن زمانی رشد واقعی خواهد کرد که شرایط اکران عمومی آن فراهم باشد. منظورم از اکران نیز نمایش‌های تلویزیونی یا موبایلی نیست زیرا برخی از تولیدات فیلم کوتاه تنها باید روی پرده دیده شود تا تمام ظرفیت‌ها آن در معرض دید قرار گیرد.

هادی‌نژاد در انتهای گفت‌وگو پیرامون فیلم کوتاه «تا صبح» و روند ساخت و سرمایه‌گذار آن چنین توضیح داد: سازمان سینمایی سوره حامی و سرمایه‌گذار این فیلم کوتاه است. مرتضی اعلایی و حسن حسنی نیز تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارند. پیش‌تولید و پس‌تولید دو ماه طول کشید اما فیلمبرداری آن در سه روز انجام شد. «تا صبح» قرار بود در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران حاضر باشد چون کار به لحاظ پروداکشن، کیفیت بالایی دارد اما متأسفانه نتوانستیم فیلم را برای تحویل در زمان مقرر آماده کنیم. برای همین این فیلم در بخش «شاخه زیتون» به نمایش درآمد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران که از 27 مهر در پردیس سینمایی ملت آغاز شده تا دوم آبان ادامه دارد.

انتهای پیام

source