ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت ارشاد در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خبر داد و گفت: روز گذشته معاون فرهنگی وزارت ارشاد با حضور در اتحادیه با اعضای هیئت مدیره و برخی از ناشران دیدار کرد،‌ این نشست به پیشنهاد معاونت فرهنگی ارشاد تشکیل شد.

وی ادامه داد: البته ما پیش از این تقاضا کرده بودیم که دیداری در محل وزارتخانه داشته باشیم‌، که معاون فرهنگی ارشاد با بزرگواری خودشان پیش‌قدم شدند و نخستین نشست را در اتحادیه برگزار کردیم.

کریمی با اشاره به مفاد مطرح شده در جلسه نیز گفت:‌ دیدار نخست بیشتر دیدار آشنایی و معارفه بود،‌ ما شرایط فعلی صنعت نشر را توضیح دادیم و مهمترین مطالبه صنف نشر نیز تکرار این دیدارها به صورت ماهانه یا حداقل دو ماه یکبار و تشکیل کارگروه‌های مشترک در صورت نیاز برای برطرف کردن مشکلات و چالش‌های نشر بود.

 وی با اشاره به حضور برخی ناشران پیشکوست در این نشست،‌ گفت: آقایان آخوندی‌، گنج دانش‌، جلالی‌، کیاییان حسین‌زادگان، خرسندی و … در این نشست حضور داشتند. معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز مهمترین مساله درصنعت نشر را نیاز به تحول عنوان کرد و گفت این تحول بیشتر در نگاه و سیاست‌گذاری‌ها خواهد بود.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ,

 کریمی با اشاره به اینکه اتحادیه خانه همه ناشران و کتابفروشان است،گفت:  در این نشست یکی از مسائلی که مطرح شد،‌ تشکیل اتحادیه سراسری نشر بود،‌ که ما تقاضا داشتیم وزارت ارشاد همکاری لازم در این زمینه را با ما داشته باشد.

بخش دیگر دیدار اتحادیه ناشران با معاون فرهنگی ارشاد به سخنانی کلانتری در این نشست مرتبط است‌،‌ کلانتری در سخنانی گفته است: حوزه فرهنگ باید استقلال خود را پیدا کند؛ تا زمانی که این استقلال  وجو‌د نداشته باشد نمی‌تواند کارکرد خود را برای کشور و جامعه مدنی داشته باشد. عرصه سیاست عرصه قدرت‌ و نزاع‌ها برای کسب  قدرت است و منطق زور بر آن حاکم است، صورت اخلاقی و بهینه سیاست مبتنی بر تفاهم و ریشه در ساخت فرهنگ دارد.

وی ادامه داد:‌ حوزه فرهنگ‌ اگر‌ دوام‌ و‌ قوام‌ خود‌ را پیدا کند‌ می‌تواند‌ با سایر حوزه‌ها ارتباط معقول و سازنده‌ای  داشته باشد و در این صورت می‌تواند انعطاف مناسبی داشته باشد و‌ رابط بین فرهنگی و بین نسلی باشد و ایران فرهنگی بزرگ را شکل بدهد. از خلال گفت‌وگو است که می‌توانیم به تفاهم، وفاق و همدلی برسیم و بدترین آسیب عرصه فرهنگ از بین رفتن گفتگو است و در مناسبات میان دولت و بخش‌های مدنی مانند اصناف و حلقه‌های واسط اگر گفتگو شکل بگیرد، می‌توانیم به ارتباط پایدار برسیم.

کلانتری با تاکید بر این نکته که اگر نتوانیم مدل مطلوب بخش صنفی و دولت را تنظیم کنیم دچار مشکلات عدیده ای می‌شویم تصریح کرد: ما باید به‌ میز‌ گفتگو‌ برگردیم‌ چون راه حلی جز‌ گفتگو‌ نداریم و این مستلزم رفع بدبینی و‌ سوءتفاهم  است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که تغییرات دولت‌ها معمولا مصائب را بر اصناف و‌ جوامع‌ مدنی تحمیل کرده است، افزود: یکی از سیاست‌های اساسی در حوزه نشر و به‌ طور خاص در عرصه فرهنگ‌ اعتماد‌ و‌ واسپاری کارها به بازیگران عرصه فرهنگ است و این اعتماد به این معنا است  که به بازیگران حوزه‌نشر و فرهنگ باور‌ داشته باشیم. تقاضای ما این است که  محدودیت‌های ما را هم در نظر بگیرید و با درک شرایط و محدودیت‌ها به‌گفتگویی برای حل مسائل برسیم.

کلانتری با تاکید بر این نکته که اصناف در سیاست‌گذاری و‌ حوزه‌ اجرا می‌توانند کمک‌قابل ملاحظه‌ای به دولت داشته باشند گفت: دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌بیند و‌ هرجا شرایط برای واگذاری وجود داشته باشد این اتفاق اجرایی خواهد شد و اطمینان دارم خیلی بهتر و‌ منطقی‌تر کارها پیش خواهد رفت. دولت‌ سکویی است که باید کار تنظیم‌گری و تسهیل گری را انجام دهد و‌ رابطه‌ای  دوسویه برقرار کند.

وی افزود: زمانی  ارتباط خوبی برقرار می‌شود که  انتظارات شفاف مطرح شود  و حتما در این شرایط  توافقی حاصل می‌شود و مدلی برای حل مشکلات ایجاد خواهد شد.باید تحولی  در حکمرانی  صورت‌ گیرد‌ و‌  مناسبات بازتعریف شده‌ای ارائه شود. بسیاری از ابزار حکمرانی تغییر کرده است و حوزه‌ نشر هم باید تعریف جدیدی با توجه به شرایط روز داشته باشد و این تحول حکمرانی پشت درهای بسته شکل نمی‌گیرد بلکه حاصل گفتگو و تعامل است تا به فصل مشترکی برسیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اضافه کرد: دولت نمی‌تواند بدون همکاری اضلاع جامعه مدنی تحول ایجاد کند و مشارکت نیاز ایجاد مدیریت جدید است.محورهای ممیزی و مقیاس آن باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مدلی متناسب با شرایط جدید داشته باشیم و به رضایت جمعی برسیم همچنین به حداقل‌هایی برای هم افزایی برسیم.

کلانتری تاکید کرد: به اعتقاد بنده‌ مشکل‌ لاینحل وجود ندارد برخی از مشکلات در کوتاه‌مدت و برخی هم در بلند مدت به کمک همه ما حل خواهد شد. تلاش وزیر فرهنگ بر این است که حوزه‌ مالیات اصناف فرهنگی به طوری مدیریت شود که آسیبی به این حوزه وارد نشود و در این مسیر تمام تلاش خود را برای همراهی سایر اضلاع مرتبط، نظیر سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، مجلس محترم و دیگر موثرین پی خواهد گرفت.  حوزه فرهنگ مظلوم واقع شده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

source