Wp Header Logo 2447.png

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه تهران، آیین اختتامیه بخش ویژه کتاب و سینمای این رویداد شامگاه دوشنبه ۳۰ مهر در پردیس ملت برگزار شد.

در آغاز مراسم، پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت یاد یحیی سنوار‌ از شهدای مقاومت و زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان کارگردان سینمای ایران، سیدجواد میرهاشمی مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر بخش کتاب و سینما روی صحنه آمد و گفت: به جشن کتاب و سینما خوش آمدید. از اهالی قلم و هنرمندان که روی دل‌هایشان به کتاب است، تشکر می‌کنم و قدردان یک یک اعضای خانه کتاب و انجمن هستم. همچنین از دو انتشارات یعنی کتاب آبان و فارابی تشکر می‌کنم. جا دارد از آقایان فرخنده کیش، نیکنام حسین‌پور، موسوی و… که تا الان چراغ کتاب و سینما را روشن نگه داشتند و این چراغ به آقای آذرپندار رسید، تشکر کنم.

در بخش بعدی مراسم رونمایی از چند کتاب برگزار شد. در این قسمت حسن حسینی مولف کتاب «الفبای ژانر» پشت تریبون قرار گرفت و تصریح کرد: در ادبیات عرب عبارتی وجود دارد که برگرفته از احادیث است و می‌گوید «بهترین کلام موجز و مختصر آن است» من یک هیچ از بقیه دوستان عقبم چون این مجموعه کتاب و ویدیوی الفبای ژانر هنوز نرسیده و باید درباره آن صحبت کنم اما کار پرزحمتی بود. اگر این مجموعه با اقبال روبه‌رو شود مجموعه دومی با معرفی ۱۰ ژانر هم تهیه می‌کنیم.

رامتین شهبازی سرپرست تألیف کتاب «فیلم جستار» هم درباره این کتاب گفت: رسم کتاب‌هایی که بر اساس مجموعه مقالات هستند در جهان متداول است اما در ایران به دلیل دشواری سرمایه‌گذاری روی آنها سخت است. در دنیا بیشتر دانشگاه‌ها متولی این کتاب‌ها مستند. «فیلم جستار» حتی از سوی بچه‌هایی که سینما نمی‌خوانند هم دنبال می‌شود. منابع مکتوب درباره فیلم جستار در ایران بسیار کم است پس تصمیم گرفتیم این کتاب را به شکل مجموعه مقاله کار کنیم و از دو نسل از پژوهشگران کمک گرفتیم. فکر کردیم این کتاب می‌تواند کامل‌تر شود و گفت‌وگو درباره آن شکل بگیرد پس به یک میزگرد فکر کردیم و این میزگرد هم در کتاب منتشر شد.

وی درباره دیگر کتاب با عنوان «اقتباس در فیلم کوتاه» اظهار کرد: من فیلم‌های اقتباس شده را بررسی کردم و فکر می‌کنم کتاب آموزشی خوبی است و می‌تواند در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

برگزیدگان

در بخش حمایت از تولید فیلمنامه اقتباسی برگزیده دوم «آنگاه که مرگ دیر می‌رسد» نوشته فرشته طلبزاده و برگزیده اول مینا مشهدی مهدی «برای در باغ اناری» معرفی شدند.

در موضوع فیلم هم لوح تقدیر این بخش به محمدرضا مرادی برای فیلم «جنگل» اهدا شد.

لوح تقدیر دیگر به روناک جعفری برای فیلم «شاهپر» رسید.

برگزیده سوم امین خنکال برای «رئیس شمایی» معرفی شد.

برگزیده دوم عمار خطی برای «شازده کوچولو» معرفی شد.

نهاد کتابخانه عمومی هم جایزه خود را به «کوتی» ساخته سهیلا پورمحمدی اهدا کرد.

انتهای پیام

source