به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری تشریح نتایج فراخوان حمایت از ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های حوزه قرآن کریم امروز، چهارشنبه دوم آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تعدادی از مدیران کمیسیون‌های این شورا برگزار شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست طی سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در دوره جدید مدیریتی این شورا پرداخت و از واگذاری ریاست شورای توسعه به سازمان تبلیغات اسلامی به مدت سه سال خبر داد.

حسینی با اشاره به اینکه حدود 9 ماه از حضور گروه جدید در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی سپری شده، اظهار داشت: در این دوره شاهد یک بازه زمانی انتقال شورا بودیم که حالت فترت‌گونه‌ای به وجود آمده بود و با تلاش و هوشمندی گروه جدید، اتصال بسیار خوبی با دوستانی که به دلیل فترت به وجود آمده به عرصه‌های دیگر رفته بودند، برقرار شد.

او با اشاره به انجام فعالیت‌ها در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی تصور می‌کردند با واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی باید محل استقرار دبیرخانه نیز به همان سازمان برود. اما درخواست کردیم تا زمان تثبیت وضعیت دبیرخانه، در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته باشیم. در حال حاضر نیز این دبیرخانه به طور کامل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از آغاز به کار در بهمن ماه سال گذشته یاد کرد و گفت: بعد از یک ماه از استقرار ما، پنجاه و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید، برگزار شد در حالی که 14 سال شورا فرصت برگزاری در حضور رئیس جمهور را نداشت و همین جلسه برکات زیادی به همراه داشت.

حسینی تصریح کرد: در جلسه شورای توسعه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، پیشنهاد اختصاص هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های را مطرح کردیم. رئیس‌جمهور شهید هم این پیشنهاد را قبول کردند و سازمان برنامه و بودجه هم همین هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود، اما در مجلس به 400 میلیارد تومان کاهش یافت.

او ابراز امیدواری کرد: هر چند این عدد برای پشتیبانی و اجرای اسناد حوزه قرآن کافی نیست، اما برای اولین بار است که چنین عددی پیش‌بینی می‌شود. در مجموع امید داریم در جذب این مبلغ موفق باشیم.

حسینی در ادامه از فراخوان عمومی برای ارائه ایده‌های قرآنی یاد کرد و گفت: براساس این فراخوان از تمامی سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات عمومی و تخصصی در حوزه قرآن کریم از جمله مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، مراکز علمی – فرهنگی، خانه‌های قرآن و عترت، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری قرآنی یا اشخاص حقیقی برای ارائه ایده، طرح و برنامه اجرایی دعوت شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به میزان استقبال از فراخوان اظهار داشت: به دنبال این فراخوان عمومی که اعلام شد هر یک از سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات قرآنی می‌توانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کنند، در این مدت حدود 300 طرح و برنامه نوآورانه دریافت شد.

او با اشاره به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از 66 ایده جدید حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: این ایده‌ها شامل مؤسسات حفظ قرآن، برنامه‌های حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآن، طرح بالندگی حافظان، برنامه‌های حوزه آموزش، برنامه‌های مربوط به قرآن و غزه، برنامه‌های مربوط به حوزه‌های فناوری، پرورش استعدادها، موضوع تدبر، جلسات خانگی قرآن، طرح ملی زندگی با آیه‌ها، حوزه بین‌الملل، بحث مطالعات اندیشکده‌ای و تولیدات هنری و آثار رسانه‌ای هستند که 70 برنامه ذیل آن تعریف شد.

حسینی ادامه داد: بر اساس برآوردی که صورت گرفت، برای هر یک از این عناوین بر اساس قواعدی تدوین شد و قرار شد طی چند جلسه شورای راهبری اقدام به تسهیم بین این عناوین را انجام دهند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره محورهای فراخوان نیز اظهار داشت: این فراخوان در محورهایی مانند توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن با اولویت حفظ و تدبر، تولید هدفمند آثار هنری و رسانه‌ای تبلیغی و ترویجی قرآنی، دستیابی به منابع مالی پایدار قرآنی و تقویت زیرساختی مؤسسات مردمی قرآن و عترت منتشر شد.

انتهای پیام/

source