ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ نمایشگاه انفرادی خوش نویسی آثار مرتضی سیاوشی با عنوان «هوای چگونگی»، پنجشنبه یکم آذرماه در نگارخانه آسمان گشایش یافت و تا سه شنبه ششم آذرماه ادامه دارد. علاقه مندان میتوانند از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برای بازدید از این آثار به محل نگارخانه آسمان مراجعه کنند.
پانزده اثر در این نمایشگاه به خط شکسته نستعلیق و با عناوینی همچون «به دور لاله»، «گزیده اشعار اقبال لاهوری»، «سنایی»، «لاف عشق»، «رندی و هوسناکی»، «گلچین اشعار قیصر امین پور»، «اژدها»، «غم عشق»، «مسیحا»، «شهرت»، «مطرب و می»، «درویش مجید»، «قصار السُوَر»، «کودک و آموزگار» و «شیخ و زاهد» دیوار نگارخانه را مزین کرده است.
شکل گیری شخصیت خوش نویسی با بهره از تجربه هنرمندان
مرتضی سیاوشی، هنرمند خوش نویس خراسانی که از سال۱۳۸۷ به این هنر مشغول است، درباره این نمایشگاه گفت: ایده شکل گیری این نمایشگاه از یک دورهمی دوستانه رقم خورد و بعد از چند ماه به ثمر نشست. تذهیب آثار نیز با مریم فرشاد نیا بود. خلق آنها سه سال طول کشید که به تدریج جمع آوری، قطعه بندی، تذهیب و قاب شد. بعضی از آنها فروش رفته و مجموعه شخصی محسوب میشود، بقیه کارها در یک سال گذشته تکمیل شده است.
وی افزود: من از سال۱۳۸۷ به طور جدی به این هنر مشغول شدم. مدارک خوش نویسی سلسله مراتبی دارد و علاقه من با گرفتن اولین مدرک خوش نویسی که «خوش» نام دارد، به این هنر بیشتر شد. وقتی در خوش نویسی شروع به مدرک گرفتن میکنید، باید به تدریج مراحل آن را طی کنید. من در سال۱۳۹۴ دوره فوق ممتاز را گذراندم که در این سالها وقفههایی بین آن پیش آمد. از سال۱۳۹۴به بعد، به کار تلفیق روی آوردم و شروع به انجام خوش نویسی کردم.
سیاوشی با اشاره به اینکه اساتید من در نستعلیق، استاد حسین غلامی و در شکسته نستعلیق استاد محمد حیدری بودند، خاطرنشان کرد: وقتی میخواهید به خط خود شکل و شخصیت دهید باید از تجربه همه هنرمندان استفاده کنید. خوش نویسان دوره قاجار در خط شکسته الگوی خوش نویسان دوران معاصر هستند. بهترین الگوی من «درویش عبدالمجید طالقانی» است؛ در واقع او کسی است که خط شکسته را به اوج تعالی خود رساند و الگوی همه خوش نویسان شکسته نستعلیق به شمار میرود.
مردم با خوانش خط شکسته نستعلیق مشکل دارند
این هنرمند یکی از سختیهای خوش نویسی را برقراری ارتباط مخاطب با این هنر دانست و اظهار کرد: عموم مردم با خوانش خط شکسته نستعلیق مشکل دارند. اگر خط نستعلیق باشد، خوانا بودن آن میتواند راهی برای ارتباط برقرارکردن با خود اثر باشد. اما وقتی اثر خوانایی لازم را ندارد، قلم کار شاید بتواند آنها را به سمت آن اثر بکشاند، مثل قلمهای ریز. اما وقتی به قلمهای درشت میرسیم، ناخوانا بودن آن ممکن است دافعه داشته باشد که یکی از بزرگترین مشکلات این خط است.
به اعتقاد او مشهد از لحاظ هنر خوش نویسی در جایگاه بسیار خوبی در کشور قرار دارد. سیاوشی در این باره گفت: هنرمندان بسیار معروفی در خطهای مختلف که برخی از آنها نیز چهره بین المللی هستند، از مشهد برخاسته اند. خط نستعلیق در مشهد وضعیت مطلوبی دارد، بعد از آن خط شکسته، کوفی، ثلث و نسخ نیز به خوبی کار میکنند.
این خوش نویس جشنواره خوش نویسی «شکوه شاهنامه» را که چندین سال است در مشهد در حال برگزاری است، یکی از کارهای خوب و موفق بیان کرد و گفت: گردانندگان برگزاری این رویداد انتخاب بسیار خوبی انجام داده اند، تا یک مرکزیت بخشی به این هنر در شهر مشهد بدهند.
سیاوشی بیان کرد: اولین، مهمترین و شاید مؤثرترین توصیه این است که برای مسائل مالی وارد این هنر نشوند. به ویژه در خط شکسته نستعلیق. خوش نویس نباید به عنوان یک منبع مالی به این هنر نگاه کنند.
source