Wp Header Logo 917.png

جوان آنلاین: اکران «۷۰سی»، سینمای کمدی روی پرده را وارد یک سه‌قطبی رقابتی کرد. اوضاع در نمایش آثار کودک و نوجوان نیز خوب است، اما اگر در بازه کنونی، نماینده پرقدرتی از گونه اجتماعی روی پرده نرود، سینما مخاطبان هدف بسیاری را از دست خواهد داد و این به صلاح مقولاتی، چون تنوع گونه، مخاطب‌مداری، توجه به سینمای اجتماعی و البته گیشه سالانه کشور نیست. 
از صبح روز گذشته، کمدی «۷۰سی» روی پرده سینما‌های سراسر کشور رفته تا جریان کمدی‌های پرمخاطب در حال اکران سه‌قطبی شود. اکنون ۵۰روز از اکران «زودپز» و ۲۸ روز از نمایش «صبحانه با زرافه‌ها» می‌گذرد و این آثار در مجموع توانسته‌اند حدود ۲۷۷ میلیارد تومان به گیشه سینما‌ها واریز کنند. حالا، اما فیلمی روی پرده رفته که روی کاغذ، بخشی از سالن‌های این دو فیلم را تصاحب خواهد کرد و طبق قاعده تأثیری ولو حداقلی روی فروش این آثار خواهد داشت. 
با اکران اولین ساخته سینمایی بهرام افشاری، اگرچه گیشه به اوج باز خواهد گشت، اما از آن‌سو باید به یک نکته مهم نیز توجه داشت و آن اینکه اگرچه با اکران «۷۰سی»، یک سه‌قطبی داغ در گونه کمدی رقم خواهد خورد و گیشه به تصاحب قله‌های ریالی جدیدی دست خواهد یافت، اما از آن‌سو، دست مخاطبان برای تماشای آثار دیگر گونه‌ها، محدودتر خواهد شد. 
این سه‌قطبی جذاب زمانی برای دلسوزان سینما دلچسب‌تر خواهد شد که شاهد حداقل یک اثر اجتماعی قدرتمند باشند. اکنون این قاعده برای سینمای کودک و نوجوان با اکران چهار فیلم «شنگول و منگول»، «باغ کیانوش»، «ببعی قهرمان» و «شهر گربه‌ها۲» تا حدود زیادی رعایت شده، اما مخاطبان گسترده سینمای اجتماعی، طی ماه‌های اخیر، نماینده چندان قدرتمندی را روی پرده مشاهده نکرده‌اند تا آخرین سابقه نسبتاً خوب این جامعه هدف به اکران نوروزی فیلم «بی‌بدن» و با اغماض «یادگار جنوب» محدود شود. 
اکنون که یکی از طلایی‌ترین بازه‌های اکران فیلم در سینما‌های کشور است، لازم است حداقل یک فیلم اجتماعی قدرتمند روی پرده برود تا تنوع فیلم برای سینمادوستان تا حدودی بالانس شود. با توجه به اینکه بیش از ۱۳۰ فیلم در نوبت اکران قرار دارند، بنابراین انتخاب یک اثر اجتماعی قدرتمند برای اکران (که موجود نیز هست)، کار چندان دشواری نخواهد بود. 
در این صورت است که می‌توان اکران چند ماه پایانی امسال را تضمین کرد. اگر تنوع اکران به استاندارد خوبی برسد، ماه‌های آذر و دی از این آبشخور تغذیه می‌شوند و مخاطبان بسیاری را به سینما‌ها می‌کشانند. در بهمن‌ماه، سینما‌ها به‌واسطه جشنواره، نموی حداقلی را تجربه می‌کنند و از اواسط اسفندماه نیز فیلم‌های اکران نوروزی روی پرده خواهند رفت. بنابراین ترکیب فعلی اکران را باید آخرین بسته منسجم سینما‌ها در نظر بگیریم که تکلیف گیشه امسال را تا حدود زیادی مشخص می‌کند. 
سه فیلم کمدی با وجود محدودیت‌هایی در مسیر اکران طولانی‌مدت از قابلیت خوبی برای تداوم نمایش تا اسفندماه برخوردارند. نمایندگان سینمای کودک و نوجوان نیز فونداسیون قدرتمندی برای جذب مخاطب طی سه ماه آینده دارند و این جریان با تزریق فیلم‌های جدید، قدرت جذب بیشتری پیدا می‌کند. در این میان اگر شورای صنفی نمایش بتواند صاحبان درام‌های اجتماعی قدرتمند را برای نمایش در این بازه انتخاب کند، گل طلایی گیشه امسال را به ثمر رسانده و می‌تواند به‌رغم غنی‌سازی گونه‌های در حال اکران، بخشی از مخاطبان هدف را به سینما‌ها بکشاند تا گیشه سالانه را پروار کند. 
گیشه تا امروز در حالی از مرز ۱۳۳۰ میلیارد فراتر رفته که تداوم اکران سه کمدی پرمخاطب و البته آثار اجتماعی و کودک به‌راحتی قادر خواهد بود تا قله ۲ هزار میلیاردی را برای امسال سینما‌های کشور فتح کند. همه چیز آماده یک رکوردشکنی خیره‌کننده به لحاظ جذب مخاطب و گیشه سالانه است و اگر بسته ابتکاری در زمینه سینمای اجتماعی تدارک دیده شود، این شکوهمندی، زودتر از گمانه‌زنی‌ها محقق خواهد شد.

source