به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ امیر اردستانی تهیه‌کننده این کنسرت-نمایش، درباره وروردش به تولید چنین آثاری گفت: تئاتر به دلیل انتقال مستقیم احساسات و عواطف از طرف بازیگر به مخاطب و احساس زنده بودن، همیشه جذابیت ویژه‌ای برای من داشته است. همیشه احساس عمیق فکر کردن و وارد دنیای دیگری شدن در زمان تماشای تئاتر از ویژگی‌های مهم جذب شدن من به دنیای تئاتر بوده است.

اردستانی عنوان کرد: من تجربه تهیه‌کنندگی تئاتر نداشتم، این اولین تجربه حرفه‌ای من است. ولی علاقه شدید من به دنیای تئاتر و همینطور نمایشنامه قوی «لیلای بی‌مجنون» باعث شد انگیزه تهیه‌کنندگی تئاتر در من شکل گیرد.

وی معتقد است که اگر تهیه‌کننده در خدمت یک اثر نمایشی باشد در این میان، کارگردان و گروه نمایشی می‌توانند با طیب خاطر و با آرامش بیشتری، به سمت و سویی بروند که ایده‌های خویش را عملی کنند. تهیه‌کننده می‌تواند در پیش‌برد یک نمایش بسیار تأثیرگذار باشد. در این شرایط اقتصادی عجیب و غریب، تئاتر کار کردن مشکل است و تهیه‌کننده‌ای که بخواهد به فکر درآمد، سود و مقاصد دیگری از این دست در عرصه‌ای به نام تئاتر باشد، اصلاً راه را اشتباه آمده است.

تهیه‌کننده «لیلای بی‌مجنون» در پاسخ به این پرسش که برای همراهی با یک پروژه نمایشی چه معیارهایی را مدنظر دارد، گفت: من بسته به نیاز و سلیقه خود به‌عنوان تهیه‌کننده در آثار حضور پیدا می‌کنم. به‌طور مثال برای انتخاب نمایش «لیلای بی‌مجنون» با سبک و روش کار پیمان خازنی آشنایی داشتم. آثار پیشین او را دیده بودم و بر اساس دغدغه‌های مشترک با او همراه شدم.

او ادامه داد: نمایش «لیلای بی‌مجنون» مشخصاً بر اساس منظومه نظامی نگاشته شده اما متأسفانه هنرمندان ما در زمینه نمایش‌هایی بر اساس متون ارزشمند ایرانی و به خصوص کنسرت-نمایش‌هایی که با موسیقی اصیل ایرانی سرو کار دارد در تمامی مباحث مرتبط با اجرا و کارگردانی کم‌کاری کرده‌اند. آثر نمایشی مبتنی بر ادبیات ارزشمند ایرانی با توجه به موقعیت‌هایی که تمام اجتماع با آن آشنا هستند، وجوه مشترک بیشتری با مخاطبان دارد و باعث جذب مخاطب خواهد شد.

او افزود: ما این‌قدر در تولید آثار و محتواهای مبتنی بر متون و منظومه‌های ارزشمندمان کوتاهی کرده‌ایم که هنرمندان از آن فاصله گرفته‌اند. قطعاً اگر تئاتر مسیر بهره‌گیری از متون کلاسیک و کهن ایرانی را پیش بگیرد، مخاطب خود را خواهد یافت.

امیر اردستانی در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر ما نیازمند تعریف درست و دقیقی از عنوان و جایگاه تهیه‌کننده است. در سینما تهیه‌کننده مؤلف و صاحب اثر است اما در تئاتر این موضوع وجود ندارد. در تئاتر تهیه‌کننده به رسمیت شناخته نمی‌شود و تنها در زمان پرداختن به مسائل مالی و اقتصادی است که از این عنوان یاد می‌شود. اکنون تمام مسائل و مشکلات تئاتر را تهیه‌کنندگانی که از ابتدا با کار همراه هستند، حل می‌کنند.

پروژه نمایشی-موسیقایی «لیلای بی‌مجنون» به کارگردانی پیمان خازنی و تهیه کنندگی امیر اردستانی تا جمعه 23 آذر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

زهره فیروزی، هانا استیفائی، علی تیمورفامیان، کوروش ایرانمهر، الناز شاهوردی و مرضیه گل‌محمدی بازیگرانی هستند که در این اثر ایفای نقش می‌کنند.

عاطفه رضوی «لیلای بی‌مجنون» را روایت می‌کند. متن این کنسرت-نمایش را محمود توسلیان نوشته و دکتر عمران درویش نیز مشاوره این پروژه را برعهده دارد.
طراحی لباس و حرکت «لیلای بی‌مجنون» بر عهده نارینه گالستانیان است و محمدرضا خادم، کوروش ایرانمهر، زهره فیروزی و غزال حسینی خوانندگان این اثر هستند.
همچنین ملینا فرجی سرپرستی نوازندگان این پروژه نمایشی موسیقایی را برعهده دارد و مریم رودبارانی، مجری طرح این پروژه است.

این اثر در ژانر خنیانمایش است و مانند اثر قبلی خازنی (مجنون آن لیلی) به برداشت آزادی از آثار نظامی گنجوی اختصاص دارد.

انتهای پیام/

source