Wp Header Logo 1810.png
آلاینده‌ها یخ جشنواره را شکستند/ مروری بر حاشیه‌های سومین روز از هجدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت

هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به روز سوم رسید. روز سخت و پرکار و گاهی نیز شلوغ! 

خبرگزاری میزان

روز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۳ در حالی خبر رسید که محمدجواد ظریف معاون برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی رئیس جمهوری قرار است از جشنواره سینما حقیقت بازدید کند، که چندین و چند برنامه مهم دیگر در حوزه فرهنگ همپوشانی زمانی داشت. به هر نحوی شده راس ساعت ۱۴ از فراسوی غبار و دود و انواع و اقسام آلاینده‌ها وارد ساختمان پردیس سینمایی چهارسو شدم. 

اگر چه برنامه‌های متنوعی همچون مراسم بزرگداشت ابراهیم سعیدی و اکران چند فیلم مهم دیگر بود که از پیش بلیت آن‌ها را تهیه کرده بودم، اما در طبقه‌ای که بخش‌های مختلف ستاد جشنواره مستقر است، درست در ضلع جنوب غربی، تجمع همکاران عکاس گواه این مدعی بود که عنقریب ظریف با ظرافت وارد می‌شود، اما حدود ۴۵ دقیقه این مهم به طول انجامید تا سرانجام معاون راهبردی رئیس جمهوری با استقبال محمد حمیدی مقدم دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت وارد شد. با همان خنده‌های معروف همیشگی و پرنسیب‌های خاص رجال دیپلمات. 

از میان همه سوالاتی که تنها با سلام عزیزم و لبخندهای معنی دار پاسخ داده شد، در نهایت محمد جواد ظریف در پاسخ به این پرسش که اهمیت سینمای مستند چیست؛ گفت: در اهمیت سینمای مستند همین بس که برخی حتی از آن برای تحریف تاریخ و وقایع مهم استفاده می‌کنند. مستند یک ابزار است. از این ابزار می‌توان برای بیان و کشف حقیقت با یک زبان جذاب و شیوا بهرمند شد. 

محمدجواد ظریف در ادامه راهروی منتهی به سالن نمایش فیلم «من هامونم» در پاسخ به پرسش دیگری درباره جشنواره سینما حقیقت گفت: آنچه بیان می‌کنم نظری است غیرکارشناسی و به عنوان یک مخاطب عادی عرض می‌کنم، جشنواره‌ها همواره محلی هستند برای معرفی برترین آثار به مخاطبین این حوزه و همچنین آشنایی مردم با فیلمسازان و فعالان این حوزه. 

وی سپس به تماشای فیلم مستند ۲۱ دقیقه‌ای «من هامونم» نشست. فیلمی در خور و شایسته که ۲۱ دقیقه تماشاچی را میخکوب می‌کند. ریتم، موسیقی و استفاده خلاقه از آرشیو از جمله مهمترین ویژگی‌های این فیلم است. 

ظریف پس از خارج شدن از سالن سینما مجددا در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در اولین فرصت، درباره فیلم «من هامونم» توئیت خواهم زد. 

وی سپس اظهار کرد: مستند «من هامونم» یکی از بهترین روش‌هاییست که مظلومیت هامون را به دنیا نشان دهیم. 

معاون راهبردی رئیس جمهوری ادامه داد: سینما حقیقت و تولید مستند یکی از بهترین رسانه‌های انتقال راهبردهاست. 

حوالی ساعت ۵ عصر بود که رائد فریدزاده نیز با استقبال حمیدی مقدم وارد خانه جشنواره شد و به طور کامل از بخش‌های مختلف جشنواره بازدید کرد و خبرنگاران رئیس محافظه‌کار سازمان سینمایی کشور را سرانجام مورد پرسش قرار دادند. گر چه با تاکید رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سوالات فقط درباره سینمای مستند مطرح شد. 

فریدزاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این شور و شوق دلگرم‌کننده است که سینمای مستند توانسته جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. امیدوارم مانند سابق شاهد رشد و تعالی سینمای مستند باشیم. 

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره اقتصاد سینمای مستند بیان کرد: ما حتما باید سعی کنیم اقتصاد سینمای مستند را به وضع مطلوبی برسانیم. ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد، بخشی از این ظرفیت‌ها در بخش داخلی و بخش مهم‌تر آن حضور در بازارهای بین‌المللی و عرضه آثار در بازارهای خارجی است. من اطمینان دارم با توجه به ظرفیت سینمای مستند فیلمسازان ما می‌توانند از این ظرفیت استفاده خوبی ببرند. 

وی افزود: با کمک آقای حمیدی‌مقدم و فعالان حوزه مستند باید بررسی کنیم تا ظرفیت‌های بالقوه این حوزه را بالفعل کنیم. اکنون چند راهکار وجود دارد و زمینه‌سازی‌های قانونی نیز انجام شده است تا تزریق منابع لازم به عرصه مستند انجام شود. 

فریدزاده درباره اکران آثار مستند گفت: گروه خوبی به نام هنروتجربه وجود دارد که این ظرفیت باید به جد در آن دیده و تقویت شود تا از این نظر کمک کنیم سبد اکران سینماهای ما با آثار مستند، کوتاه و فیلم‌های هنری متنوع شوند و مخاطبان نیز حق انتخاب داشته باشند. 

رئیس سازمان سینمایی درباره جشنواره فیلم فجر امسال هم عنوان کرد: به امید خدا هرکدام از فیلمسازانی که فیلم‌هایشان را ثبت‌نام کرده باشند، توسط هیئت انتخاب بررسی می‌شوند و امیدواریم که جشنواره فجر امسال جشنواره رنگارنگی شود. 

در ادامه پرسش خبرنگار میزان درباره پلتفرم تخصصی سینمای مستند که سال گذشته محمد خزاعی رئیس وقت سازمان سینمایی وعده آن را داده بود، مطرح شد که به نظر رسید آقای رئیس از موضوع بی‌اطلاع است و حمیدی مقدم تنها با جمله “زیرساخت‌های آن درحال فراهم‌سازی است.” جواب داد.

امان از این زیرساخت‌ها و امور زیربنایی در کشور ما. 

همچنین در سومین روز جشنواره سینما حقیقت علیرضا رضاداد نیز به پردیس چهارسو آمد و به تماشای آثار مستند نشست. 

مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران از اهمیت این رویداد در عرصه فرهنگی کشور سخن گفت و آن را مهم‌ترین رویداد مستند ایران دانست. 

وی تأکید کرد که برگزاری منظم و حرفه‌ای این جشنواره به یکی از سرمایه‌های فرهنگی کشور تبدیل شده است و افزود: فعالیت فرهنگی و هنری به دیده شدن، نقد و ارزیابی زنده است و جشنواره‌هایی نظیر سینماحقیقت می‌توانند تأثیر بسزایی در پیشرفت این حوزه داشته باشند. 

برگزاری کارگاه‌های تخصصی و نمایش مستندهای منتخب در بخش‌های مختلف از دیگر برنامه‌های روز سوم بود. 

مراسم بزرگداشت ابراهیم سعیدی، مستندساز برجسته ایرانی با اجرای حامد شکیبانیا از برنامه‌های جنبی جشنواره بود. در این مراسم که با حضور محمد حمیدی مقدم، سعید پوراسماعیلی، مهرداد فرید و… همراه بود، نقش تأثیرگذار سعیدی در سینمای مستند ایران، به‌ویژه در معرفی فرهنگ و سینمای مناطق کردستان، مورد تجلیل قرار گرفت. 

کارگاه «مبانی تاریخ شفاهی و بایسته‌های آن در فیلم مستند» هم برگزار شد. این کارگاه به همت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و با حضور گودرز رشتیانی، استاد تاریخ دانشگاه تهران، برگزار شد. 

به نظر می‌رسد پس از سه روز بالاخره یخ جشنواره سینماحقیقت در دوره هجدهم شکسته شد و هیجان در خانه جشنواره جاری شد. 

انتهای پیام/

source