Wp Header Logo 2359.png

جوان آنلاین: دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ با اشاره به اینکه بسیاری از فیلمسازان جوان که با این جشنواره شروع به کار کردند، در جشنواره‌های داخلی دیده شدند، گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای کارکرد جدی در سینما دارد و از ایجاز و موجزگویی بهره می‌برد تا پیام خود را برساند؛ قالبی که به دلیل به کارگیری در فضای مجازی راه خوبی برای صحبت کردن ما با مردم جهان است. 

نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ ظهر روز گذشته در سازمان سینمایی سوره برگزار شد. در ابتدای این نشست محمدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره گفت: جشنواره صد از میراث‌های حوزه هنری است که ما در این دوره آن را توسعه‌و ارتقا دادیم تا بتوانیم گنجینه‌ای را که به دستمان رسیده به هدف اصلی‌اش نزدیک‌تر کنیم. دوره سیزدهم دو سال پیش برگزار شد، اتفاقات خوبی در این رویداد رخ داد و آثار خوبی داشتیم. امسال در دوره چهاردهم، رسم پیشین جشنواره را خواهیم داشت، چندین جلسه با دبیری آقای منصوری داشتیم و یکی از محور‌هایی که انتخاب شد، موضوع این روز‌های جامعه، کشور و جهان و در واقع موضوع فلسطین است که در جشنواره ما محوریت دارد. این دوره هم یک تقدیر در نظر گرفته‌ایم و اختتامیه این دوره کمی دیرتر برگزار می‌شود. 

جعفریان افزود: جشنواره صد برای دیده‌شدن کسانی که در سینما تا امروز دیده نشده‌اند، کارکرد دارد و در زمانی که با فضای مجازی فیلم‌ها با قالب‌های کوتاه‌تر رواج پیدا کرده‌است، قالب فیلم‌های صد ثانیه‌ای برای ما موضوعیت پیدا کرده و جشنواره از این منظر برایمان مهم است. علاوه بر معرفی فیلمسازان جوان مسئله‌محوری و تأکید روی مضامین خاص هم برای ما مهم است. وی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان سینمایی سوره تنها از برخی افراد حمایت می‌کند، گفت: در چهار سال گذشته سازمان سینمایی سوره ۱۳ فیلم برای جشنواره فیلم فجر ساخته که بیش از نیمی از این آثار فیلم اولی بودند. تلاش ما همیشه بر این بوده‌است که از آثار خوب حمایت کنیم نه افراد. جعفریان با انتقاد از جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: ما تلاش داریم سالی حداقل دو انیمیشن بسازیم، زیرا سینما کودک و نوجوان در حال استقبال خوب است، هر چند که جشنواره فیلم فجر ظاهراً علاقه‌ای به سینما کودک و نوجوان ندارد و ما هم دیگر انیمیشن‌های خود را به فجر ارسال نمی‌کنیم، چون برخورد خوبی با آنها نمی‌شود. 

 

 چهره شدن برگزیدگان جشنواره

در ادامه این نشست یوسف منصوری دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ نیز گفت: ما از طریق فیلم کوتاه می‌توانیم مطالبی را که مفید است، به جامعه هدف خود و همچنین مردم دنیا نشان دهیم. ما باید حواس‌مان باشد جوانان فیلمساز در این دوره به خوبی دیده شوند، از طرفی دیگر باید به‌گونه‌ای عمل‌کنیم که تکنیک‌های یک فیلم خوب هم در این دوره رعایت شود. 

منصوری درباره جزئیات این رویداد اظهار داشت: مشخصاً بسیاری از فیلمسازان جوان که با این جشنواره شروع به کار کردند، آثار سینمایی در جشنواره‌های داخلی داشتند و دیده شدند. ویژگی جشنواره ۱۰۰ این است که علاوه بر آنکه تمرینی برای جوانان علاقه‌مند به حوزه سینماست، کارکرد جدی در سینما دارد و از ایجاز و موجزگویی بهره می‌برد تا پیام خود را برساند؛ قالبی که به دلیل به کارگیری در فضای مجازی راه خوبی برای صحبت کردن ما با مردم جهان است. دبیر جشنواره «فیلم ۱۰۰» با بیان اینکه شورای سیاستگذاری جشنواره ۱۰۰ کار مضاعفی نسبت با جشنواره‌های سینمایی دارد، افزود: این جشنواره هم باید به جوانان فعالان عرصه سینما که در حال برداشتن گام‌های ابتدایی هستند، تعهد داشته باشد و هم امکاناتی را که در اختیار این نوع از ایجازگویی هست، از دست ندهد. 

منصوری با اشاره به دوره سیزدهم گفت: در مجموع ۱۳ دوره، ۱۹هزارو۴ فیلم به دبیرخانه ارسال شده‌بود که این فیلم‌ها از سوی ۸هزارو۹۲۴ هنرمند علاقه‌مند به سینما ارسال شده‌بود. وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته فیلمسازانی، چون نرگس آبیار، هومن سیدی، حسین دارابی، محمدرضا خردمندان و خیلی از هنرمندان دیگر، کسانی هستند که به لطف همین جشنواره توانستند دیده شوند و مسیر خود را طی کنند. دبیر جشنواره درباره تعداد آثار دریافتی دبیرخانه در دوره پیشین گفت: در دور سیزدهم، اما ۴هزارو۶۲۲ اثر به جشنواره رسید که ۲هزارو۴۲۷ اثر در بخش بین‌الملل و ۲هزارو۱۹۵ اثر نیز در بخش ملی حضور داشتند. در بخش بین‌الملل از امریکا، برزیل و هند بیشترین آثار را دریافت کردیم. 

 

 «فراصد»؛ بخش جدید با رویکرد فلسطین

منصوری با بیان اینکه جشنواره در سه بخش برگزار خواهد شد، توضیح داد: در بخش ملی با رویکرد «ایران عزیز»، پذیرای فیلمسازان ایرانی خواهیم بود. در این بخش پذیرای هر موضوعی که به نظر فیلمساز ایرانی درباره ایران مهم آمده و قابلیت به تصویر کشیده شدن را دارد، خواهیم بود. 

وی ادامه داد: موضوعاتی، چون پیشرفت، امید، میهن‌دوستی، زیبایی‌های ایرانی، اقتصاد، ثروت ملی، اخلاق و خانواده از موضوعات پیشنهادی است که در بخش ملی با رویکرد ایران عزیز پذیرای فیلمسازان خواهد بود. دبیر جشنواره با اشاره به بخش بین‌الملل نیز گفت: در بخش بین‌الملل هم فیلمسازان داخلی و هم فیلمسازان خارجی می‌توانند اثر ارسال کنند. در این بخش با رویکرد «کرامت انسانی» موضوعاتی، چون عدالت و آزادی، نوع‌دوستی، صلح و فضایل اخلاقی موضوعات پیشنهادی شورای سیاستگذاری هستند. منصوری درباره بخش جدید جشنواره با عنوان «فراصد» توضیح داد: این دوره جشنواره تفاوتی دارد که مشخصاً برای این دوره با عنوان «فراصد» به آن خواهیم پرداخت. فیلمساز مجاز است تا ۳۰۰ ثانیه فیلم به این بخش ارسال کند. رویکرد این بخش «فلسطین آزاد» خواهد بود و قید تا ۱۰۰ثانیه را هم نخواهد داشت. در بخش «فلسطین آزاد» موضوعاتی، چون مبارزه با اشغالگری، حقوق زنان و کودکان، مقاومت علیه استعمار، هنر در مقابل نژادپرستی، همبستگی و اتحاد جهانی غزه در جنگ و نسل‌کشی موضوعات پیشنهادی شورای سیاستگذاری است. منصوری درباره جوایز نیز گفت: جوایز چهاردهمین جشنواره «فیلم ۱۰۰» در بخش ملی شامل بخش‌های داستانی پویانمایی و مستند، تندیس جشنواره و یک میلیارد ریال جایزه نقدی به نفر اول و دیپلم افتخار و ۷۰۰ میلیون جایزه برای نفر دوم خواهد بود. در بخش بین‌الملل تندیس جشنواره و هزارو۵۰۰ یورو و در بخش «فراصد» نیز تندیس جشنواره و ۲هزار یورو به سه اثر برگزیده اهدا خواهد شد.

source