ویژه برنامههای تلویزیونی از آن دسته برنامههایی هستند که عمدتا پرمخاطب و به اصطلاح «حال خوب کن» بوده اند. از سالهای دور که عوامل ساعت خوش و سریالهای پر مخاطب مهمان ویژه برنامههای شب عید نوروز تلویزیون بودهاند تا سالهای اخیر که یلدا یا همان شب چله خودمان نزد جام جمنشینها ارج و قرب بیشتری برای برنامهسازی پیدا کرده است.
در سالهای اخیر شبکههای سیما در راستای بخشی از رسالت ذاتی خود که ایجاد نشاط و سرگرمی است، سعی کردند به بهترین شکل ممکن ویژه برنامههای یلدایی را برای مخاطب ایرانی تزیین کنند.
در دو مناسبت اخیر یعنی شب یلدا و روز مادر شبکههای مختلف سیما تلاش کردند تا بهترین برنامههای خودشان را برای مردم عرضه کنند.
تقارن شب یلدا و روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) امکان ساخت ویژه برنامههایی با رنگ و لعاب شاد و حضور چهرههای محبوب مردم را بیش از گذشته فراهم کرده است. شبکههای مختلف سیما دست به کار شدند و تدارک ویژهای برای شب یلدا و روز مادر دیده اند.
از «ایران دوست داشتنی» و «سایه سار» شبکه یک و «عصر خانواده» و «صبحانه ایرانی» شبکه دو تا «یل دا» و «شب فیروزهای» شبکه تهران. و حتی شبکه چهار که با «سرزمین شعر» به قاب یلدایی تلویزیون آمد.
رکوردار شبکههای سیما در شب یلدا و روز مادر هم شبکه نسیم است که با ۸ برنامه مهمان خانههای مردم شد. ویژه برنامههای خوش نمک، چهل تیکه، بگوبخند، طنزیم، نسیم آوا، خونه مادری، با ترانه و حافظیه.
شبکههای سیما در این دو رویداد فرخنده (یلدا_روز مادر) در این شبها نشان دادند که رگ خواب مخاطب خود را به خوبی بلد شدند. مدیران این شبکهها که در سالهای اخیر ضمن کسب تجربه برنامه سازی، نیک میدانند که مخاطب امروزی با بیننده دهه شصت و هفتاد، فرسنگها فاصله دارد و متفاوت است. دایره انتخاب وسیعیتری برای تماشای محتوا دارد و به دنبال خلاقیت است. آوانگارد بودن برنامه برایش مسئله است و دست به ماشه کنترل تلویزیون برای تعویض شبکه است.
از طرفی این نکته مهم را هم نباید فراموش کرد که تلویزیون بهلحاظ جاذبههای خاص خود و حضور گستردهای که در زندگی مخاطبان دارد، بهتناسب محتوا و پیامهایی که منتشر میکند، میتواند ساختار شخصیتی، عقیدتی، رفتاری مخاطبان خود و در آخر بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، چرا که سبک زندگی بیشتر افراد جامعه هنوز هم تحتالشعاع این رسانه قرار گرفته است. دوران تحول صدا وسیما را اگر به دید مثبت ارزیابی کنیم آن وقت رویکرد جدید شبکهها در نگه داشت مخاطب به وسیله طنز و سرگرمی سالم یک اتفاق ویژه است. برخی متاسفانه یک هیبتی از تحول را ترسیم کردند و مرتب به آن حمله میکنند؛ درباره آن تصمیم میگیرند و قضاوت میکنند. سؤال اما این است کجای آن مغایرتی با تحول دارند؟ مردم احساس بهتری دارند و پیمایشها و نظرسنجیها نشان میدهد میزان مخاطب ویژه برنامهها به خصوص در در سالهای اخیر بیشتر شده است. ضمن اینکه همانطور که نوشته شد، مدیوم تلویزیون به دلیل استقبال بیشتر از شبکههای اجتماعی و فضایمجازی و بالا رفتن قدرت انتخاب مردم در مصرف رسانه دچار یک کاهش مخاطب در کل دنیا شده است، اما در عین حال در ویژه برنامههایی مانند محرم، عید نوروز و همین یلدا مخاطب همچنان رسانه ملی برایش جذاب است.
شبکههای سیما اگر همین دست فرمانی که برای شب یلدا و روز مادر را در پیش گرفتهاند را در تمامی طول سال هم جاری کنند آن وقت میتوانند به الگویی برای سایر شبکهها به لحاظ برنامهسازی تبدیل شوند. اتفاقی که البته تا همین جای کار هم با این حجم از برنامهسازی برای یک مناسبت ایرانی-اسلامی مناسب بوده است.
source