نشست تخصصی وضعیت فیلمنامهنویسی و فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان همزمان با نخستین روز برگزاری پنجاهوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد نشست تخصصی وضعیت فیلمنامهنویسی و فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان همزمان با نخستین روز برگزاری این جشنواره در سینما فلسطینتهران برگزار شد. در این نشست، منصور ضابطیان مجری و کارشناس این رویداد گفت: پنجاه و چهارمین دوره فیلم رشد میتواند فضایی را فراهم کند تا به سینمای کودک نگاه ویژه تری شود.
ضابطیان با اشاره به شرایط نامساعد فیلم نامه نویسی و فیلم سازی سینمای کودک و نوجوان گفت: البته این موضوع به سینمای کودک محدود نمیشود و حال کل سینمای ما چندان جالب نیست. اما سوالی که مطرح میشود این است که چرا حال سینمای کودک به این نقطه رسیده است؟ در ابتدای این نشست، هوشنگ مرادی کرمانی در واکنش به وضعیت نامطلوب سینمای کودک و نوجوان، گفت: متاسفانه مدیران فرهنگی ما، تفکرات خودشان را در آثاری که برای کودک و نوجوان تهیه میشد، جا میدادند و این به مذاق بچهها خوش نمیآمد. ما نیاز به نگاه تازهای در صنعت فیلم سازی حوزه کوک و نوجوان داریم، درگذشته، بچهها و دانش آموزان یا در مدرسه یا در خانه و یا در کوچه با موضوعات مختلف آشنا میشدند، کل محیط اموزش انها در این سه مکان خلاصه میشد.
وی افزود، اما امروز هر کودکی یک جهان را مقابل خود دارد و ما هم اکنون در یک فضای جهانی تنفس میکنیم. این بچهها خوراک متناسب با شرایط جدید نیاز دارند. من همیشه یک مثالی میزنم تحت عنوان اینکه “بچهها بزرگ شدند، اما نیمکتهای ما نه. ” مقصودم از این تشبیه این است که لوازم و ابزار و نرم افزار ما به اندازه فکر و ذهن بچهها بزرگ نشده است.
امیریان: فرمول دهه ۷۰ برای امروز مناسب نیست
در ادامه این نشست تخصصی در حاشیه پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد داودامیریان فیلم نامه نویس حوزه کودک و نوجوان، در پاسخ به این سوال که میتوان با فرمول دهه ۷۰ سینمای کودک را احیا کرد؟ گفت: آثاری مثل گلنار، دزد عروسکها و… در زمان خود پر فروش بودند، اما مناسب شرایط امروز نیستند و باید دغدغههای نسل جدید شناخته شود. متاسفانه سینمای امروز حتی داستان گو هم نیست.
وی با اشاره به اینکه، اگر فیلم حداقلهای داستان و قصه گویی را داشته باشد، دانش آموز و کودک و نوجوان به آن جذب میشود. گفت: براین اساس اولا باید حوزه داستان گویی کودک تقویت شود و از سوی دیگر نگاه تازه در این حوزه جاری شود.
سهیل موفق: سینمای کودک به طرح کادر یا دوره اموزشی فیلم سازان تبدیل شده
در ادامه این رویداد سهیل موفق از فیلم سازان حوزه کودک و خانواده گفت: ار یک جایی به بعد سینمای کودک جدی گرفته نشد و این باعث شد سینمای کودک به طرح کادر یا دوره یادگیری و اموزش تبدیل گردد. یعنی هر کسی میخواست از حوزه فیلم کوتاه و وارد حوزه سینمایی بلند شود به او پیشنهاد میشد در گام اول وارد سینمای کودک شود. وی افزود، این درحالی است که اوج درخشش بسیاری از سینماگران مطرح در حوزه سینمای کودک است. مثل آقایان کرامتی و هنرمند و خانم برومند. همچنین فراموش نکنیم که از یک جایی به بعد سینمای کودک، کوچک انگاشته شد و این سینما به بیراهه رفت.
این فیلم ساز حوزه کودک و خانواده گفت: براین اساس رفته رفته سینمای کودک به منابع دولتی وابسته شد و از مسیر اصلی خود دور شد. این فیلم ساز حوزه کودک تأکید کرد، با زبان دهه ۶۰ و ۷۰ نمیتوان برای دانش آموز فیلم یا خوراک فرهنگی هنری تهیه کرد بنابراین ما باید ذهنیت خودمان را بروزر کنیم.
هوشنگ مرادی کرمانی: ادبیات هنوز زنده است و قصههای مجید همچنان خواننده دارد
در ادامه این نشست کرمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شما به عنوان یک نویسنده در حال حاضر قرار بود کتابی برای کودک نوجوان بنویسید چه تفاوتی با گذشته در قلمتان رخ میداد، گفت: ادبیات همواره زنده است، “قصههای مجید” هنوز خوانده میشود و دلیل آن این است که خنده یا طنز در آن گنجانده شده بود.
وی با اشاره به عنصر خلاقیت در ادبیات داستانی ادامه داد: با قصههای مجید، عشق و طنز وارد ادبیات آن دوران شد یا به عنوان مثال در یکی دیگر از داستان هایم گلرخ عاشق مراد میشود.
کرمانی گفت: این را فراموش نکنیم که سینما هرگز نتوانست پا به پای ادبیات بدود، این ذات سینما است که کهنه میشود، اما ادبیات هرگز اینطور نیست.
امیریان در بخش دوم این گفتگوی تخصصی حوزه فیلم کودک و نوجوان تأکید کرد، امروز باید متناسب با ذائقه نسل جدید، نگاه فانتزی و طنز تقویت شود. مشخصا اینکه باید با سلیقه نسل نو آشنا شد چراکه با نگاههای جهانی در دانش اموزان مواجه هستیم و دیگر فضای بستهای وجود ندارد. البته به نظر میرسد در موضوعاتی مثل مهاجرات دانش اموزان با نوعی جوگیری در خانوادهها نیز مواجه هستیم که مشخصا آثار نامطلوبی برای دانش آموزان بهمراه دارد.
وی افزود، بنابراین در گام اول باید حرف نسل جدید شنیده شود تا چالش اصلی کودک و نوجوان درک شود چراکه دغدغه ما با ذهنیت نسل جدید متفاوت است.
قصه کامل شرط همراهی کودک و نوجوان با محصول فرهنگی است
همچنین در ادامه بحث سهیل موفق گفت: تنها نکته مشترک من و دخترم یک قصه درست و کامل است؛ بنابراین اگر یک محصول فرهنگی قصه درستی داشته باشد قطعا کودک و نوجوان با آن همراه میشود چرا که زبان مشترک انسانها، قصه است. وی افزود، متاسفانه سینمای کودک کوچک فرض شده است، حتی دو حوزه مختلف سینمای کودک و نوجوان به اشتباه با هم تلفیق شدند.
موفق ادامه داد، بعضا افرادی که اولویتها را تعیین میکنند بدون آشنایی با سلیقه مخاطب امروز اولویت بندی تولید آثار کودک و نوجوان را انجام میدهند. از سوی دیگر فیلم سازان صاحب اندیشه با سد دریافت بودجه مواجه میشوند. به عنوان مثال سه فیلم خود بنده که با بودجه بخش خصوصی به سختی تولید شد محکوم به شکست بود چراکه از سوی نهادهای دولتی حمایت نشد.
انتهای پیام/
source