جوان آنلاین: سریالهای شبکه خانگی که از پلتفرمها پخش میشوند هم راستای جریان اصلی سینمای ایران شدند، آثاری که بعضاً حتی از فیلمهای سینمایی شبهکمدی، مبتذل و سخیفتر هستند. در این میان انگار ساترا وظیفه سازمانی خودش را از یاد بردهاست و هر سریالی یا رئالیتی شویی در پلتفرمها پخش میشوند، به نظر میآید سنبه تهیهکنندهها یا سرمایهگذاران و مدیریت پلتفرمها پر زورتر است که هر چه میخواهند تولید میکنند و هیچگونه نظارتی یا بازبینی صورت نمیگیرد. اگر چه مخاطب برای سرگرمی یا تفریح رئالیتی شو یا سریال تماشا میکند، اما باید بدانیم که بیشتر این سریالها شرایط سنی را رعایت نمیکنند و از سوی دیگر تمامی شوخیهای اروتیک سریالهای شبکه خانگی خیلی زود به شبکههای مجازی میرسند و دست به دست ارسال میشوند.
در فصل جدید جوکر که خانمها در آن بازی داشتند، مصداق دقیق لمپنیزم را شاهد بودیم. احسان علیخانی به عنوان تهیهکننده و مجری این برنامه مضحک بیشتر دوست دارد یا میپسندد که تم برنامه به سوی ابتذال حرکت کند، احتمالاً تصور میکند زمانی که فیلمهای سخیف کمدی با شوخیهای جلف و زننده فروش میکنند، چرا جوکر آنگونه نباشد؟ به گونهای که خانمهای بازیگر در این شبهرئالیتی شو حتی به خودشان هم رحم نمیکنند و جایگاه زن را به مسخره میگیرند و تحقیرآمیز از کمبود شوهر میگویند که منجر به شوخیهای دمدستی و البته زشتی میشود که چندین بار نعیمه نظامدوست در مسابقه با احسان علیخانی آن را به نمایش گذاشتهاست. چرا یک خانم بازیگر برای گرفتن خنده شوخیهایی میکند که تحقیرآمیز است؟ و انگار علیخانی این شوخیها را دوست دارد و جلوی آنها را نمیگیرد. او به عنوان گرداننده برنامه از خودتحقیری خانمها لذت میبرد و بیشتر به آن دامن میزند، اینکه شوخی با وزن نعیمه نظامدوست شود هم زننده است و هم مشمئزکننده و کار به جایی میرسد که خانمها فکر میکنند دوربین خاموش است و از چاقی و رژیم و عملهای لاغری حرف میزنند. این دیالوگهای هجوآمیز خودمانی که در میهمانیهای زنانه زده میشود، چه ربطی به مخاطب دارد؟ از سوی دیگر در این به اصطلاح رئالیتی شو با تاریخ معاصر و زنان شوخیهای لوس و زنندهای میشود که انگار علیخانی فرهنگ و تاریخ را به مسخره گرفتهاست. استفاده از آهنگهای لسآنجلسی و حالت رقصی که در خانمهای شرکتکننده دیده میشود، نشان از بیتوجهی نهاد ناظر دارد. جوکر برای احسان علیخانی یک پروژه شکست خوردهاست، اما میخواهد با هر روشی که میتواند مخاطب را بخنداند، با این حال مخاطب هوشمند فهمیده که اساساً جوکر یک رئالیتی شو نیست. علیخانی آنقدر سرگرم هجویات بوده که به ساختار و قطع پلانها توجهی نداشتهاست.
قهوه پدری هم درگیر ابتذال است
در سریال قهوه پدری که شکست دوبارهای برای مهران مدیری محسوب میشود نیز شاهد شوخیهای لفظی و موقعیت هستیم، شوخیهایی که خیلی سریع در شبکههای اجتماعی وایرال میشود. شبهشوخیهای زشت با گفتار و لحن جنسی که میان دو مرد گفته میشود، فاجعهبار است، این شوخیهای زننده و جلف را که از شخصیتهای سریالهای غربی کپی میشود، نمیتوانیم با خانواده ببینیم. شوخیهای نابجا و موقعیتهای لوس که نشانی از ضعف جدی کارگردانی مهران مدیری دارد و این سریال را سخیف کردهاست.
ساخت سریالهای شبکه خانگی روز به روز در حال افزایش است و در این میان اگر نظارتی از سوی ساترا و سازمانهای مرتبط نباشد، حجم این شوخیهای خیابانی در سریالها افزایش پیدا میکند و دیگر نمیشود جلوی چنین فاجعههای مضمونی و ساختاری را گرفت.
source