میلاد استخری با بیان اینکه برای اولینبار در انیمیشن صدا با ویژگیهای خاص دیده شده است، گفت: باورپذیری و جذابیت ویژگی انیمیشن «افسانه سپهر» است که مخاطب با آن روبرو خواهد شد.
میلاداستخری، طراح صدا و SFX انیمیشن سینمایی افسانه سپهر در گفتوگو با میزان با بیان اینکه این انیمیشن یک کار خطی نیست بلکه داستان و صحنه در چهار قسمت تغییر میکند، گفت: در جریان انیمیشن سپره غولها و فضاها چندبار تغییر میکند لذا با یک انیمیشن روبهرو هستیم که روی یک خط ساخته نشده است درحالی که اکثر انیمیشنها خطی هستند و تغییرات و فراز و نشیبهایی جزیی دارند اما افسانه سپهر فراز و نشیبهای خیلی قلهای شکلی دارد که کاملا برای مخاطب محسوس است.
وی به ویژگیها این انیمیشن پرداخت و تصریح کرد: ما در بُعد صدا با وجود زمان کمی که داشتیم، برای تمام شخصیتهایمان کاراکتر صدایی ساختیم و سعی کردیم فضاها را متعلق کاراکترها کنیم که نمونه آنها غول آلاسگا و غول برفی و غول درختی است و صداها را برای هر شخصیت ساختیم لذا مخاطب با صدا این کاراکترها را حس میکند.
طراح صدای افسانه سپهر با تاکید بر اینکه صداگذاریهای ما به هیچ عنوان کپیبردای نیست، گفت: نمیگویم اتفاقی که ما رقم زدهایم، مانند کارهای دیزنی است اما مخاطب وارد چنین حال و هوایی میشود.
استخری با بیان اینکه دوبلههای این انیمیشن بسیار عالی گفته شده است، گفت: ترکیب کلی صداها و دوبلههای انیمیشن افسانه سپهر یک اتفاق ویژه است؛ سرپرست صداپیشهگان این انیمیشن درخصوص نقشها بسیار باهوش عمل کرده است چراکه با بهکارگیری درست دوبلورها شخصیتهایی ایجاد کرده که مردم با کاراکترهای ما میخندند و ارتباط برقرار میکنند و بچهها با این اتفاقات عاشق شخصیتها میشوند.
وی با بیان اینکه اکثرا گفته میشود دیدن انیمیشن ویژه مخاطب کودک و نوجوان است، ادامه داد: بچههای دیالوگهای این کاراکترها را دوست دارند بخاطرهمین است که همواره شاهدیم که بهجای عروسکهایشان صحبت میکنند لذا بابو در انیمیشن افسانه سپهر شخصیتی است که بچهها خیلی با او ارتباط میگیرند و لفظهایی که دارد حتماً بزرگترها را خیلی میخنداند.
طراح صدای این انیمیشن گفت: اتفاقات ویژهای در افسانه سپهر وجود دارد و طراحی شده است تا بتواند بزرگترها را بخنداند و بچهها عاشق آن شوند و در این مسیر بابو یک شخصیت جذاب است. بچهها خیلی دوست دارند از اسباببازیها و لوازمی استفاده کنند که شخصیتهای آنها را بشناسند و کارتون آنها را دیده باشند و به همین دلیل به نظرم بچههای شخصیتهای انیمیشن افسانه سپهر را خیلی دوست خواهند داشت چون اتفاقات ویژهای رقم میزنند.
استخری خاطرنشان کرد: تیم صدا در مدت زمان کوتاهی به پروژه انیمیشن اضافه شدند ولی ما تلاشمان را کردیم که وقتی بچهها به سینما میروند یک انیمیشن با طراحی صدای متفاوت را ببینند زیرا اکثر انیمیشنهایی که قبل از جشنواره فیلم فجر به سینما آمده بودند یک صداگذاری بسیار ساده داشتند چراکه کسی به انیمیشن نمیپرداخت و صداها همیشه غیراستاندارد بود و ما از اولین انیمیشنهایی بودیم که علیرغم مشکل سالنهای نمایش یک صداگذاری در حد صداهای استاندارد خارجی داشتیم.
وی تاکید کرد: مخاطب در افسانه سپهر برای اولینبار پلانهایی را در انیمیشن ایرانی میبیند که بسیار جذاب است و مثلا تصاویر طوری ساخته شده است که باورپذیر است و ما سعی کردیم در مرحله سعی کردیم چنین صدایی طراحی کنیم که وقتی در سینما پخش میشود صدا در سالن با مخاطب درگیر شود.
طراح صدای این انیمیشن به اتفاقات ویژه افسانه سپهر پرداخت و گفت: اتفاقات ویژه و خیلی خاصی در افسانه سپهر وجود دارد و آن یکسری صداهایی است که من شخصا با دست آنها را ساختم؛ نمونه این صداها مربوط به صدای جغد و برخی دیگر از حیوانات و اتفاقات است درحالی که شاید تصور شود این صدا توسط یک گوینده گفته شده باشد و یا از آرشیوی استفاده شده درحالی که من شخصا آنها را با دست و دهانساختهام که خیلی بامزه شده است و معتقدیم صداگذاری یعنی اینکه بتوانیم خالق باشیم و ما با این رویکرد و هدف صداهای جذابی را خودمان در استودیو ساختهایم.
گفتنی است؛ انیمیشن سینمایی «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیهکنندگی مهدی جعفری شنبه ۱۳بهمن ماه در دومین روز از چهل و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر در برج میلاد به نمایش در خواهد آمد.
source