![رقابتی شدن بعلاوه فجر سطح کیفی آثار را بالا میبرد رقابتی شدن بعلاوه فجر سطح کیفی آثار را بالا میبرد](/files/fa/news/1403/11/13/628731_135.jpg)
کارگردان نمایش «زندگی در تئاتر» رقابتی شدن بخش بعلاوه فجر را عامل موثری در بالا بردن سطح کیفی آثار دانست.
احسان حسینخانی، کارگردان نمایش «زندگی در تئاتر» نوشته دیوید ممت که در بخش بعلاوه فجر چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در خانه هنر دیوار روی صحنه رفت درباره این اثر گفت.
وی با اشاره به اینکه «زندگی در تئاتر» نمایشی رئال و شخصیت محور است که به رابطه پیچیده و پرتنش بین دو بازیگر میپردازد، گفت: این اثر به شکلی ظریف و عمیق، مرز بین واقعیت و نمایش، رقابت و دوستی، و حسادت و تحسین را بررسی میکند. دیوید ممت در این نمایشنامه، با دیالوگهای تیز و هوشمندانهاش، لایههای پنهان روابط انسانی و روند صعود و سقوطی که در این عرصه میتواند شکل بگیرد را به تصویر میکشد. این نمایش، با ساختاری غیرسنتی و اپیزودیک، رابطهی این دو شخصیت را در طول زمان بررسی میکند؛ رابطهای که از احترام و یادگیری متقابل آغاز میشود و به تدریج به نوعی رقابت، دلخوری و حتی شاید نوعی تراژدی ختم میشود.
وی با اشاره به رقابتی شدن بخش بعلاوه فجر عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشترین حجم تولیدات تئاتر کشور محصول گروههای مستقل و تماشاخانههای خصوصی است، خیلی قبلتر باید این بخش به عنوان یکی از بخشهای اصلی جشنواره معرفی میشد.
به طور کلی رقابت، در هر حوزهای که باشد، همواره به رشد و پیشرفت آن حوزه کمک میکند. این اصل در دنیای هنر و بهویژه تئاتر نیز صادق است.
این هنرمند ادامه داد: وقتی آثار اجراشده در سالنهای خصوصی در یک رقابت رسمی شرکت میکنند، گروههای نمایشی تلاش خواهند کرد تا سطح کیفی تولیدات خود را بالا ببرند. جشنواره تئاتر فجر مهمترین و بزرگترین رویداد تئاتری کشور محسوب میشود و بنابراین حضور و رقابت در آن برای گروههای مستقل در تماشاخانههای خصوصی بسیار جذاب و حائز اهمیت است و قطعا این رقابت در بالا بردن سطح کیفی تئاتر کشور به مرحلهای بالاتر و منطبق بر استانداردهای جهانی نیز اثرگذار خواهد بود.
حسینخانی بیان کرد: حضور آثار نمایشی در جشنواره تئاتر فجر، به ویژه برای گروههایی از استانهای مختلف، یک فرصت استثنایی برای ایجاد ارتباط و تبادل تجربه بین هنرمندان است. این جشنواره به عنوان یک ویترین ملی، امکان دیده شدن آثار هنرمندان از شهرها و استانهای مختلف را فراهم میکند. در این بستر ایدههای جدید کشف میشوند و همکاریهای هنری شکل خواهند گرفت. از آنجا که تئاتر یک هنر چند مهارتی است، این ارتباط به ایجاد شبکهای قوی از هنرمندان تئاتر در سراسر کشور منجر میشود و باعث رشد و استفاده از ظرفیتهای مختلف هنری شامل کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، نور، لباس و سایر بخشها شده و به غنای تئاتر ایران کمک کند.
این کارگردان در پایان سخنانش گفت: به عنوان کارگردان این نمایش، از تمام عوامل نمایش که در این مسیر یک ساله همراه گروه بودند، تشکر میکنم. همچنین از تماشاگران عزیزی که با حضور گرم خود در طی ۲۰ شب اجرای نمایش به ما انرژی دادند و از رسانههایی که به تئاتر و هنر اهمیت میدهند، قدردانی میکنم. امیدوارم «زندگی در تئاتر» توانسته باشد بخشی از دغدغهها و زیباییهای زندگی هنرمندان را به تصویر بکشد و مخاطبان را به تفکر وادارد. تئاتر زنده است و ما به عنوان هنرمندان این عرصه، وظیفه داریم با خلق آثار اصیل و تأثیرگذار، این هنر را پویا و زنده نگه داریم. در پایان، از تلاشهای همه عزیزان، بهویژه جناب تقیانپور، دبیر جشنواره تئاتر فجر، و جناب نامور، دبیر بخش به علاوه فجر، که با تمام توان برای اجرای هرچه بهتر این بخش تلاش کردند، صمیمانه قدردانی میکنیم.
انتهای پیام/
source