به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر این روزها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز در این نمایشگاه غرفه دارد که به ارائه آخرین بازیهایی که تولید کرده، پرداخته است.
سرهنگ «احسان راستی» رئیس سازمان توسعه فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و فناوریهای نوین در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، در مورد بازیهایی که غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر ارائه کرده است، اظهار داشت: بر اساس راهبردها و رسالتهایی که سازمان ما دارد، برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت به نوجوانان و جوانان از ابزارها و فناوریهای نوین، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و بازیهای رایانهای و پروژههایی از تلفیقی از اینها استفاده میکنیم. محصولات متعددی چه در سطح بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و چه در سطح ادارات کل استانی تولید شده است.
وی افزود: در نمایشگاهی که از دستاوردهای بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در ماه دی جاری برگزار شد، بیش از ۱۳۰ محصول معرفی شدند که تعدادی از آنها در غالب بازی ارائه شدند.
سرهنگ راستی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار است که برای حضور در جشنواره بازیهای رایانهای فجر دعوت شدیم و به ارائه محصولاتمان میپردازیم، در توضیح بیشتر بازیهایِ ارائهشده گفت: هم بازیهایی در حوزه عینکهای واقعیت مجازی جهت استفاده در موزههای دفاع مقدس و یادمانهای راهیان نور و هم بازیهایی جهت استفاده در رایانههای شخصی و گوشیهای تلفن همراه تولید کرده که برخی از برترینهای آنها را در این غرفه ارائه کردهایم.
رئیس سازمان توسعه فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و فناوریهای نوین در مورد «سند انتظار هوش مصنوعی» اظهار داشت: یکی از کارهایی که چند ماه پیش انجام شد، تدوین «سند انتظار هوش مصنوعی» در حوزه سازمان توسعه فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و فناوریهای نوین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بود. ما به این نتیجه رسیدهایم که هوش مصنوعی نه تنها میتواند خروجیهایی داشته باشد؛ بلکه بهعنوان یک ستون فقرات در سازمان میتواند بر بخشهای دیگر تأثیرات شگرفی داشته باشد و بخشهای دیگر را هم متحول کنیم.
وی در مورد هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی امروز یک فناوری بالادستی است که ذیل خود، بقیه فناوریها را هم متحول میکند و ما داریم به این سمت پیش میرویم. ما در ابتدای راه هستیم و راه بسیار طولانی در پیش داریم و باید با سرعت و شتاب بیشتری حرکت کنیم تا به هدفگذاری که برای برنامه پنجساله شده است، برسیم.
سرهنگ راستی در توضیح بازی «وعده صادق» بیان کرد: یکی از آخرین محصولاتی که خروجی آن در روزهای اخیر آماده شده، بازی «وعده صادق» است که پس از انجام عملیات غرورآفرین «وعده صادق ۱» برای اینکه این عملیات بزرگ در اذهان کودکان و نوجوانان باقی بماند، طراحی شد. ما این بازی را که تلفیقی از سبک استراتژی و اولشخص است، طراحی و سعی کردیم که سناریوی بازی از اصل عملیات الهام بگیرد؛ یعنی در جغرافیا و ابزارهای بازی، مغایرتی با واقعیات میدان نداشته باشد.
وی افزود: این بازی در پنج مرحله طراحی شده است و از غزه و عملیات «طوفانالاقصی» آغاز میشود؛ در ادامه مرحله لبنان، عراق، یمن و در نهایت عملیات «وعده صادق» در هدف قرار دادن پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه شنود رژیم صهیونیستی در بلندیهای جولان است؛ حتی سعی کردیم جغرافیا را با استفاده از سامانههای شبیهِ «گوگل ارث» و امثال اینها، بهصورت شبیه طراحی کنیم. نسخه ویندوزی این بازی آماده است و نسخه اندرویدی آن هم بهزودی به بازار میآید.
سرهنگ راستی در مورد استقبال از بازیها گفت: ما هنوز بهسمت بازاریابی و انتشار گسترده نرفتهایم. ما در ایام تابستان یک بازی را با هماهنگی پیامرسان «شاد» و در نسخه ویژه این پیامرسان به نام «عملیات انهدام» که نسخههای قبلی آن در سنوات گذشته موجود بود، در زمینه دانشآموزی تولید کردیم که بالای ۲۰۰ هزار نفرِ منحصر به فرد تا الآن با آن بازی کردهاند، اما هدفگذاری ما خیلی بیش از اینها بوده و میزان جامعهای که باید درگیر کنیم، خیلی بیشتر از اینهاست. در حال حاضر از بخش مردمی و شبکه دانشآموزی که در حال راهاندازی آن هستیم، داریم کمک میگیریم تا هم ذائقهسنجی کنیم، هم اشکالات و ایرادات برنامه را رفع و از پیشنهادات جوانان، نوجوانان و مخاطبان باخبر شویم و هم بتوانیم تبلیغ کنیم.
انتهای پیام/ 118
source