Wp Header Logo 1931.png
خبرگزاری میزان

آیین اختتامیه چهلمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه دوشنبه ۲۹ بهمن‌ماه در تالار وحدت با قرائت کلام الله مجید و با اجرای گروه آوای مهر که سرود جمهوری اسلامی ایران را خواندند، آغاز شد.

این گروه موسیقی همچنین، قطعه «نوای صلح و دوستی» و یک قطعه دیگر را ابتدای مراسم اختتامیه اجرا کردند.

قبل از آغاز رسمی مراسم، گزارشی ویدئویی از روزهای برپایی جشنواره موسیقی فجر پخش شد.

نیما رئیسی اجرای این مراسم را برعهده داشت و برای ورود به مراسم ترانه «ای ایران» سروده نادر ابراهیمی را که زنده‌یاد محمد نوری آن را خوانده بود، اجرا کرد.

در ادامه دوتارنوازان خراسانی به سرپرستی سلیمانی روی صحنه آمدند و به اجرای برنامه پرداختند.

سپس گزارشی ویدئویی از بخش‌های مختلف جشنواره پخش شد.

در ادامه این مراسم رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به این نکته که موسیقی از مهمترین داشته‌های فرهنگی ماست، تاکید کرد: بایستی به داشته‌ها ایمان داشت و در تقویت آن‌ها کوشید. همیشه اهتمام ویژه بر این بوده که جدول اجراها به صورت کیفی پر شود، هرساله ۲۰ درصد رشد کیفی داشته باشیم و امکانات کیفی و کمی را فراهم‌تر کنیم و در تقویت زیرساخت‌ها بکوشیم. 

وی درباره جایگاه جشنواره موسیقی فجر گفت: به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار به جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم در منطقه رقابت ویژه ایجاد کنیم و جایزه‌ای مانند باربد به نام بزرگان موسیقی ایرانی را مطرح کنیم البته به شرط اینکه در برگزاری جایزه‌ها چابک‌سازی داشته باشیم. 

دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر افزود: باور داریم که جوانگرایی مسئله بسیار مهمی برای چنین جشنواره‌هایی است. 

مهدوی در پایان اظهار امیدواری کرد: چقدر خوب است که جشنواره هر سال گسترده‌تر شود تا به معنای واقعی کلمه هم جشن و هم رقابت باشد اما شرطش این است که تمام اساتید حضور داشته باشند و جوان‌ها را تشویق کنند چرا که نیاز دارند سایه بزرگان بر سرشان باشد. 

سپس نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره این دوره از جشنواره گفت: جشنواره موسیقی فجر به چهلمین سال رسید. جشنواره‌ای که در واقع برای مردم و از آن مردم است. تلاش شد ترمیم رابطه و اعتماد کنیم و در این شرایط تنگنا هم با حضور پر‍رنگ‌تر هنرمندان و ترکیب نسل نو در کنار با تجربه‌ها و پیشکسوتان، از یک سو و از طرفی دیگر با حضور گروه‌های خارجی بتوانیم در شرایط فعلی ایران هم از وفاق ملی بهره‌مند شویم و هم در سطح منظقه‌ای و بین‌المللی به ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی کمک کنیم. 

وی ادامه داد: ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی می‌تواند ذخیره استراتژیک برای نظام باشد، آن هم در این شرایط تحریم و انزوای ناخواسته. امیدواریم از طریق دیپلماسی فرهنگ و هنر بتوانیم این جشنواره را در سطح کیفی‌تری با مشارکت بالاتر به نسبت سال‌های اخیر ادامه دهیم. 

رضایی درباره دستاوردهای این دوره از جشنواره گفت: گروه‌های مختلف زنان با تعداد اجراهای چند برابر نسبت یه دوره قبل حضور داشتند. اجراهای مشترکی بین گروه‌های ایرانی و کشورهای مختلف در جشنواره داشتیم و نوازندگان چیره‌دستی از کشورهای مختلف دنیا حضور داشتند که حضورشان بسیار با استقبال مواجه شد. 

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم در ادامه این مسیر جشنواره‌ای که به پختگی رسیده، بتواند در دوره چهل‌و یکم و سال‌های بعد باکیفیت‌بالاتر با حضور هنرمندان مرجع و شاخص و نسل نویی که پر از امیدیم برگزار شود. 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به همکارانش در دفتر موسیقی، دبیرخانه جشنواره موسیقی و در معاونت امور هنری دستمریزاد گفت و آینده‌ای روشن و پر امیدتر برای موسیقی و هنر ایران و برای ایران آرزو کرد. 

احمد صدری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی گفت: در این دوره از جشنواره هم، در صدد این بودیم که گونه‌های مختلفی را که در این سرزمین وجود دارد، در یک تابلو نمایش بدهیم. 

وی ادامه داد: ایران داشته‌های قوی و غنی در زمینه موسیقی دارد. از موسیقی نواحی اجراهای بیشتری داشتیم از گونه‌های مختلف چه به صورت اصالت محور و چه به صورت کارهای تنظیم شده. 

بخش جایزۀ «کتاب» 

– نفرات سوم به طور مشترک: محمدابراهیم عالمی و فاطمه جعفری برای تألیف کتابِ «شِواش» و همچنین محمدرضا برزگر برای تألیف کتابِ «فرهنگ‌نامۀ موسیقی کتول» 

– نفرات دوم به طور مشترک: «اکبر ایرانی» برای تألیف کتابِ «موسیقیِ شناخت» و یونس محمودی (گلستانه) برای تألیف کتابِ «موسیقیِ رسانه» 

– نفر اول: امیرحسین جزء رمضانی برای ترجمۀ دو کتابِ «آهنگسازی (هنر و مهارت)» و «عناصر موسیقی» 

بخش «پایان‌نامه و رساله» 

پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد 

نفر سوم: نیما پورفولادی برای پایان‌نامۀ «مطالعۀ نظام‌های انگشت‌گذاری ساز کمانچه و مقایسۀ آن با نظام‌های انگشت‌گذاری ساز ویُلُن» 

نفر دوم: سعید مجیدی برای پایان‌نامۀ «بررسی تکنیک‌های پُلی‌فونی در مجموعه دفتر پُلی‌فونیک برای پیانو اثر رادیون شدرین» 

نفر اول: احمد جعفری برای پایان‌نامۀ «بررسی پیوند شعر و موسیقی در تصانیف عارف قزوینی» 

بخش رسالۀ دکتری

نفرسوم: مینا کشفی برای رسالۀ دکتری «ارائۀ مدل کمک آموزشیِ موسیقیِ کلاسیک با تکیه بر نظریۀ میدان آموزشِ بوردیو» 

– هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص ندادند. 

بخش بین‌رشته‌ای

نفر سوم: ساسان نوذری برای مقالۀ «اصطلاحات و واژگان موسیقی در شعر کمال خجندی و حافظ» 

– هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص ندادند. 

در ادامه محسن شریفیان و گروهش به اجرای موسیقی بوشهری پرداختند. دختر محسن شریفیان نیز که با نی‌انبان الکتریکی موسیقی نواخت، بیان کرد: امیدوارم که من به عنوان جزئی از زنان این سرزمین بتوانم نه تنها در تهران بلکه در همه کشور بنوازم.

در بخش تقدیر شینا انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی، حمیدرضا نوریخش مدیرعامل خانه موسیقی و حسن ریاحی از آذر هاشمی نوازنده و موزیسین، محمد گلریز، 

شیرمحمد اسپندار قاسم عابدی (صدابردار موسیقی) تقدیر کردند. 

بخش جایزۀ «موسیقی و رسانه» 

– بخش «یادداشت و سرمقاله»، نفر اول: محمدسجاد محمدیان از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برای مطلب «موسیقی؛ مُباحی مشهود، امّا محدود» 

هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم ندانستند. 

– بخش «گزارش»، نفر دوم: فاطمه رفاهت از خبرگزاری پارس (ایرنا) برای مطلب «عاشقانه‌های نظامی گنجوی در میان نت‌های ارکستر سمفونیک فارس» 

هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و سوم ندانستند. 

– بخش «گفت‌وگو»، نفر اول: یاسر شیخی‌یگانه از خبرگزاری تسنیم برای گفت‌وگو با قاسم افشار با عنوان «آن‌زمان قیمت بلیت کنسرت ۵ هزار تومان بود/ ما جاده‌صاف‌کن موسیقی پاپ بودیم» 

هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم ندانستند. 

بخش «رسانه‌های دیداری و شنیداری» شامل مستند، پادکست، گزارش، گفت‌وگو و برنامه‌های ترکیبی

بخش «پادکست»، نفر سوم: خانم یلدا احتشامی از رادیو پیام برای برنامۀ «هوشنگ ظریف» 

بخش «پادکست»، نفر دوم: خانم آزاده شاهرخ‌مهر از رادیو صبا برای برنامۀ «استاد هوش مصنوعی» 

بخش «نگاه ویژه»، نفر اول: حمیرا فراتی از رادیو فرهنگ برای برنامۀ «خنیاگر فرارود» 

در ادامه مراسم اختتامیه گروه کوبه‌ای دارکوب قطعاتی را اجرا کردند.

جوایز بخش باربد

جایزۀ «آهنگسازی» 

نفر سوم: فرید اسمعیلی‌ابهری برای اثر «تا جاودانگی» 

نفر دوم: کیوان هادی علایی حسینی برای اثر «کوارتت کمانچه» 

دیپلم افتخار این بخش به نفرات اول به‌طور مشترک: امیرحسین طایی برای اثر «آداجیو در شور» و معین فقیه‌سلیمانی برای اثر «موومان سمفونیک» 

جایزۀ «آلبوم» 

– نفر سوم: فرشاد سیفی برای آهنگسازیِ آلبوم «چَرچی» به معنی (دوره‌گرد) 

– شورای داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم تشخیص ندادند. 

– نفر اول و برندۀ «جایزۀ باربدِ آلبوم»: مصطفی مؤمنیان برای آهنگسازیِ آلبوم «جُنون» 

جایزۀ «تک‌آهنگ» 

نفر سوم به طور مشترک: هادی فیض‌آبادی برای آوازِ قطعۀ «دیدار یار» و میلاد صادقی برای آوازِ قطعۀ «اَفتَو به تیگ» 

نفر دوم: سیدعلی و سیدمحمد سعیدی (برادران سعیدی) برای آواز قطعۀ «دل بدون تو» 

– هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول تشخیص ندادند. 

جایزۀ «موسیقی و ترانه» 

هیئت داوران از سامی تحصیلداری برای ترانه‌های «آوار» و «بوی عَطرِت» در این بخش تقدیر کردند. 

نفر اول: محمدسعید میرزایی برای ترانۀ «خیابان‌های دلتنگی» با صدای سالار عقیلی و آهنگسازیِ حمیدرضا گلشن

بخش «خلاقیت و نوآوری» 

دیپلم افتخار این بخش تقدیم شد به مهرداد کریم‌خاوری برای ساخت «دفِ حرارتی با عنوانِ دفِ مُشتاق» 

جایزۀ «باربد» این بخش تقدیم شد به محسن شریفیان و گروه لیانیک برای نوآوری و خلاقیت در آموزش موسیقی نواحی ایران و برای طراحی ساز «لیانیک؛ نی‌انبان الکترونیک» در آموزش موسیقی نواحی

و در پایان، جایزۀ باربد چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر در بخش «اجرای صحنه‌ای، بخش موسیقی کلاسیک اروپایی» تقدیم شد به امیرپارسا افشار، گروه «لا مینور» برای اجرای زندۀ «دوئت ویُلُنسِل و پیانو» 

در بخش پایانی آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، سید عباس صالحی به خواست مجری به روی صحنه آمد و جمله پایانی مراسم را اعلام کرد: 

به نام خداوند مهر 

خوشحالیم چهلمین دوره جشنواره موسیقی فجر را همراه شما بودیم. با ایران همیشه برای ایران، نوای ایران پایدار.

در پایان نیز سرود ای ایران توسط همه حضار در سالن خوانده شد.

انتهای پیام/

source