گفتوگو|

حسین نمازی کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است در روزگاری که سرعت، عنصر غالب زندگی روزمره شده است، هنر نیز ناگزیر است در قالبهایی متناسب با این شتاب، مخاطب خود را بیابد. یکی از مهمترین قالبهایی که بهخوبی توانسته با این ریتم هماهنگ شود، فیلم کوتاه، بهویژه در نوع بسیار موجز همچون فیلم ۱۰۰ ثانیهای است.
حسین نمازی، کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون که آثار متعددی در عرصه سینما و تلویزیون دارد. از جمله مهمترین آثار او میتوان به نویسندگی سریال «حوالی پاییز» در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد؛ اثری که موجب شد توانمندی او در روایتپردازی و شخصیتسازی در میان اهالی تلویزیون بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. او همچنین بهعنوان کارگردان در سریالهای «سیاه چاله»، «حوالی پاییز» و فیلمهای سینمایی «آپاندیس»، «شادروان» و «شهسوار» فعالیت داشته و در حرفه بازیگری نیز در فیلم «حصار» ایفای نقش کرده است.
این کارگردان در گفتوگو با میزان درباره اهمیت فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای گفت: سینما قالبهای مختلفی دارد و هرکدام از این قالبها، مخاطب خاص خود را دارند. آدمها نیز سلایق متفاوتی در دریافت درام، قصه و محتوا دارند. برخی به روایتهای طولانی علاقهمندند و برخی دیگر ترجیح میدهند روایتهای موجزتر را دنبال کنند. از سوی دیگر، زمان در اختیار افراد نیز با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: امروزه با توسعه فضای مجازی، گرایش به روایتهای کوتاهتر تشدید شده است. برای نمونه، در فضای اینستاگرام اگر ریلزی چند ثانیه ابتداییاش نتواند مخاطب را جذب کند، سریعاً رد میشود؛ این یعنی در همان ثانیههای اول باید مخاطب را به درستی جذب کرد. در جامعه امروز، محتوایی که موجز و در عین حال مؤثر باشد، بیش از پیش اهمیت یافته است؛ هرچند این راه، مسیری سختتر و چالشیتر است.
این کارگردان به ظرفیت روایتگری در قالب ۱۰۰ ثانیهای اشاره کرد و گفت: هر محتوایی را میتوان در این مدت زمان کوتاه به مخاطب انتقال داد، اما آنچه اهمیت دارد، نحوه بیان آن است. شما باید در این زمان محدود، شخصیتی را معرفی کرده، ماجرایی را آغاز کرده و به پایان برسانید.
وی ادامه داد: بدون شخصیت و داستان، فیلمی ساخته نخواهد شد. بنابراین، کارگردان در این بازه کوتاه باید یک شخصیت و یک ماجرا را شکل دهد و در پایان نیز نتیجهای ارائه دهد؛ آنهم نتیجهای که غافلگیرکننده باشد. در بسیاری از موارد، همین پایانبندیهای خلاقانه و کوتاه باعث میشود مخاطب تأملی عمیقتر از فیلمهای بلند داشته باشد.
نمازی با تأمل در جایگاه جشنواره فیلم ۱۰۰، آن را زمینهای مناسب برای کشف و معرفی استعدادهای جوان دانست و بیان کرد: در سراسر جهان، فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل و حرفهای است. بسیاری از فیلمسازان در سطح بینالمللی، تنها در این حوزه فعالیت دارند و وارد فیلم بلند نمیشوند، اما در ایران، چه بخواهیم و چه نخواهیم، فیلم کوتاه در اغلب مواقع بهمثابه پلی برای ورود به دنیای فیلم بلند محسوب میشود؛ این واقعیتی است که نمیتوان انکار کرد. به همین دلیل، فیلمهای کوتاه و از جمله فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای میتوانند زمینهای برای بروز استعداد و خلاقیت فیلمسازان جوان باشند؛ همانطور که برخی از فیلمسازان شاخص امروز، کار خود را با فیلمهایی از همین جنس آغاز کردهاند.
این کارگردان سینما و تلویزیون با نگاهی راهبردی به مسیر فیلمسازی کوتاه، توصیهای ارزشمند برای جوانانی دارد که در آستانه ورود به دنیای ۱۰۰ ثانیهای سینما هستند. وی با تأکید بر اهمیت پایانبندی فیلم گفت: من معتقدم که در فیلم ۱۰۰ ثانیهای، پایان آن از هر بخش دیگری مهمتر است. همیشه گفتهام اگر میخواهید فیلم کوتاه بسازید، اول پایانش را پیدا کنید و بعد باقی داستان را حول آن بچینید. توصیه بعدی من این است که فیلم ببینید.
وی تاکید کرد: متأسفانه برخی فقط چند فیلم کوتاه دیدهاند و بر اساس همانها دست به ساخت میزنند. بهنظرم فیلمسازی که مطالعه روزانه ندارد، فیلم نمیبیند، با مردم ارتباط نمیگیرد، قصهای هم نخواهد داشت. ذهن ما مانند دستگاهی است که اگر به آن ورودی مناسبی ندهیم، خروجی خلاقانهای نخواهیم داشت. کسی که اهل خواندن، دیدن و شنیدن نباشد، نمیتواند آفریننده قصهای نو باشد.
چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ به همت سازمان سینمایی سوره، در اردیبهشتماه ۱۴۰۴ برگزار میشود. این جشنواره فرصتی برای درخشش استعدادهای جوان در عرصه سینماست؛ محفلی برای هنرمندان ایرانی و خارجی تا خلاقیت بیانتها و نگاه انسانی خود را در قالبی موجز به تصویر بکشند. موضوعاتی چون «ایران عزیز»، «کرامت انسانی» و «فلسطین آزاد» محورهای اصلی آثار در این دوره از جشنواره خواهند بود. روایاتی که در عین اختصار، تأثیرگذار، امیدآفرین و روحبخشاند.
source