Wp Header Logo 834.png

به گزارش گروه فرهنگ دفا‌پرس، «محمدمهدی جعفری» مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی، در گردهمایی اعضای دبیرخانه‌های استانی دومین جشنواره ملی نشان نیکوکاری، با اشاره به اهمیت نقش مردم در پیشبرد اهداف کشور گفت: انقلاب ما مردمی بود و سخت‌ترین مشکلات را با مشارکت مردم پشت سر گذاشتیم، مانند دفاع مقدس. بااین‌حال، امروز شاهدیم که مردم از حلال مشکلات به مشتری خدمات دولتی تبدیل شده‌اند.

اعتباربخشی به خیریه‌ها؛ جشنواره نشان نیکوکاری پلی میان مردم و دولت

مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید رهبر انقلاب بر نقش مردم و جوانان افزود: دولت با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و نیاز به مشارکت مردم دارد.

وی با ارائه نتایج یک مطالعه بین‌المللی درباره خیریه‌ها گفت: امروز بیش از ۱۰ میلیون نهاد خیریه در جهان فعال‌اند که بیشترشان در ۳۰ سال گذشته شکل گرفته‌اند. در کشورهایی مانند انگلستان ۱۷۰ هزار خیریه و در آلمان نزدیک به ۳ میلیون نفر در خیریه‌ها فعال هستند. درآمد سالانه خیریه‌ها در آمریکا بیش از ۳.۷ هزار میلیارد دلار است.

جعفری تأکید کرد: در حالی‌که ما در ایران ظرفیت عظیم وقف و خیریه داریم، سهم مردم در حل مسائل کشور بسیار اندک است. نگاه دولت و مردم به خیریه‌ها اغلب حاشیه‌ای است؛ درصورتی‌که در حکمرانی نوین سه بخش دولت، بخش خصوصی و بخش مردمی در کنار هم قرار دارند.

مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی، یکی از مشکلات اصلی را نبود سازوکارهای اعتمادساز برای مردم دانست و گفت: سرمایه اجتماعی خیریه‌ها در کشور بالا نیست و برای جلب اعتماد باید سازوکارهایی تعریف شود. همچنین نگرانی‌های حاکمیتی و دولتی وجود دارد که باید مدیریت شود.

وی راه‌حل را در «نظام صلاحیت حرفه‌ای» دانست و افزود: خیریه‌ها باید ارزیابی شوند تا اعتمادسازی و مسیر حرفه‌ای شدن آنها مشخص شود. مدل‌هایی مانند اعطای جایزه و گواهینامه می‌تواند الگویی برای حرفه‌ای‌سازی مؤسسات و بازگرداندن سرمایه اجتماعی آنها باشد.

جعفری اظهار کرد: این دلایل ما را به سمت جشنواره نشان نیکوکاری کشاند؛ جشنواره‌ای که با رویکرد تشویق و اعتباربخشی به خیریه‌ها طراحی شده و فرصتی بزرگ برای دولت و مؤسسات خیریه است. فرایند ارزیابی در این جشنواره غیردولتی انجام می‌شود و امیدواریم دور دوم آن نیز امسال با موفقیت پیش برود.

وی گفت: سامانه خود ارزیابی موسسات خیریه طراحی شده است که ۱۱ معیار اصلی و ۷۸ معیار فرعی داریم. اما شاخص های مد نظر شامل ساختار و الگوی راهبری و مدیریت تشکل، تخصص گرایی و رویکرد حرفه ای تشکل در ارائه خدمات اجتماعی، اثر بخشی خدمات اجتماعی ارائه شده، جذب و تأمین منابع مالی مطلوب و پایدار، انضباط مالی، شفافیت و پاسخگویی در برابر گروه‌های مختلف ذینفع، اعتبار و سرمایه اجتماعی، توان ایجاد حرکت جمعی، مدیریت مطلوب کارکنان ، سازماندهی داوطلبان و همکاری و ارتباطات برون سازمانی است.

جعفری افزود: مخاطبان جشنواره در دوره اول، مؤسساتی بودند که از وزارت کشور، بهزیستی و نیروی انتظامی و وزارت ورزش و جوانان مجوز دریافت کرده بودند، امسال مراکز نیکوکاری و کمینه امداد هم اضافه شدند. محورهای جشنواره نیز شامل خدماتی و حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست بوم احسان و نیکوکاری است.

وی عنوان کرد: در نخستین دوره نشان نیکوکاری ۱۹۹۸ تشکل خیریه شرکت کردند و ۵۳ خیریه برتر شناخته شدند. موسسات منتخب در سطح ملی الگوی موفقی برای دیگر موسسات هستند. 

جعفری تصریح کرد: برلی دور دوم جشنواره فراخوان در خرداد اعلام می شود، از شهریور تا آذرماه ارزیابی انجام می‌شود دی ماه آیین اعطای دومین جشنواره نشان نیکوکاری برگزار می شود.

انتهای پیام/ 121

source