
در هفته گذشته چهاردهمین جشنواره «فیلم ۱۰۰» در پردیس سینمایی ملت و با حضور سینماگران مطرح و علاقهمندان جوان و نوجوان برگزار شد.
جشنواره «فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای در نوع خود منحصر به فرد است؛ مختص فیلمهایی که باید در یک مدت زمان کوتاه حرف و پیام خود را به مخاطب برسانند و برای مخاطب کم حوصله امروز فیلم های ۱۰۰ ثانیهای یک سینمای کامل است.
در این سالها فیلمها و فیلمسازان زیادی از این جشنواره به سینمای ایران معرفی شدهاند؛ سینماگرانی که آموختهاند در کمترین زمان موثرترین پیام را به مخاطب القا کنند. جشنواره «فیلم ۱۰۰» به دور از شعارزدگی توانسته است زمینهای مناسب را برای فیلمسازان جوان و نوجوان فراهم کند تا بتوانند آیندهداران سینمای ایران باشند.
کارگاه های این دوره از جشنواره با حضور و استقبال پرشور جوانان فیلمساز همراه بود؛ جوانانی که علاقهمند به هنر و سینما هستند و این کارگاهها جدای از برخی حرفهای اضافیِ برخی گردانندگان و سینماگرانی که به عنوان انتقالدهنده در این کارگاه ها حضور داشتند، فرصتی مناسب برای انتقال مفاهیم به علاقهمندان و جوانان فیلمساز بود.
جوانان و به قولی نسل زد(z) آیندهسازان این مرز و بوم هستند و تنها دستاورد نادیده گرفتن و یا عدم حمایت از این نسل، ایرانی سرخورده در آیندهای نه چندان دور خواهد بود.
حمایت و هدایت این نسل میتواند آنها را از این دوران گذار عبور داده و ایرانی آباد و موفق در همه زمینهها را در آینده ترسیم کند.
امید، وفاق، دوستی، هم زیستی و دوری از دوقطبیگرایی را میتوان از همین جشنوارههای هنری به این نسل آموخت؛ اینکه میتوان با تمام اختلاف سلیقهها از کسانی یاری جست که شاید از نظر تفکر با یکدیگر همسو نیستیم، اما میتواینم برای خدمت به ایران و نسل جوانش در کنار یکدیگر بایستیم و این جوانان و نوجوانان پر استعداد و خلاق را به سوی قله رهمنون کنیم.
«جشنواره ۱۰۰» میتواند شروع این نوع نگاه در سینمای ایران باشد؛ سینمایی که چه بخواهیم و چه نخواهیم در جامعه تاثیرگذار است و میتوان از این هنر صنعت برای رسیدن به ایرانی سربلند استفاده کرد.
باید آغوش باز کرد و این جوانان نسل زد(z) را با هر دیدگاهی دید و درکشان کرد و زمینه را برای ابراز وجودشان فراهم کرد.
سینما دریچهای رو به تعامل است؛ تعاملی که میتواند نگاه جهان را به ایران تغییر دهد. میتوان با فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای مانند فیلم «مادر» که درباره ابراز علاقه یک مادر شهید به فرزندش بود و بیش از ۳۰ میلیون بار در فضای مجازی دیده شد، نگاه ضد ایرانی جشنوارههای خارجی را نسبت به ایران شکست و نشان داد که ایران امروز ایرانی نیست که در فیلمهای موهون و زننده که برای بدست آوردن دل جشنوارههای خارجی و ضدایرانی ساخته میشود، به نمایش در میآید.
سینما میتواند حقیقت امروز کشور را بیان کند، به شرطی که نگاه درست و عاقلانهای بر مدیریت هنر هفتم حاکم باشد.
انتهای پیام/
source