Wp Header Logo 265.png

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، مراسم چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی همراه با رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روح‌ الله» صبح امروز (یک‌شنبه) در موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.

حکیمه سقای بی‌ریا پژوهشگر حوزه ادبیات، با بیان اینکه امام راحل از ابتدای نهضتی که آغاز کردند حکومت پهلوی دوم را یک حکومت دست‌نشانده آمریکایی می‌دانستند، اظهار داشت: براساس همین تفکر امام خمینی (ره) اقدامات خودشان علیه آمریکا را آغاز کردند و اعتراضات ایشان در مورد کاپیتولاسیون اولین گام در این مسیر بود.

یامین‌پور: تصویر روشن ارتباط امت با امام ویژگی کتاب «روح‌الله» است

وی ادامه داد: حرکت امام راحل یک بعد نرم افراری دارد، آمریکایی‌ها از همان ابتدا تشکیل تاریخ‌شان هیچگاه انکار نمی‌کردند که امپراطوری جهانی در سر دارند، اما سعی داشتند با یک ادبیات متفاوت اقدامات خود را در قالب جهش تمدنی یا اصطلاحاتی همچون مدینه فاصله بر تپه بلند و تمدن جدید جهانی نشان دهند.

این پژوهشگر حوزه ادبیات خاطرنشان کرد: امام راحل در اعتراض به کاپیتولاسیون یک ضربه محکم به سلطه نرم افزاری آمریکا زد، امام دست آمریکایی را رو کرد که خودش را کشوری معرفی می‌کرد که تلاش می‌کند به کشور‌های تحت سلطه خود بگوید که سلطه‌گری ما یک حمایت از کشور‌های دیگر است.

سقای بی‌ریا یادآور شد: امام راحل دقیقا این سلطه نرم‌افزاری آمریکا را یک خطر می‌دانست و این‌خطر را دائم گوش زد می‌کرد و تلاش امام برای فروپاشی ساختار نرم افزاری امپراطوری آمریکا کاملا در ادبیات اعتراضی‌شان مشهود است.

وی افزود: امپراطوری نرم‌افزاری آمریکا آخرین جهش استعماری در دنیا بود و امام راحل دقیقا در همین خصوص مقاومت و بساط آمریکا را برچیدند. باتوجه به ساختارمند بودن سلطه آمریکا در ایران امام راحل با یک زیرکی به این موضوع پی می‌برند و سعی می‌کنند این لایه‌های نفوذ آمریکایی را از بین ببرند.

سفای بی‌ریا با بیان اینکه استعمار نرم افزاری آمریکا در ایران و سایر دنیا مشهود است، تصریح کرد: امام راحل تنها با یک کلمه اختصار یعنی «آمریکا شیطان بزرگ است» کاملا این ساختار نرم‌افزاری را نشان می‌دهند. 

در بخش دیگری از این مراسم شوهره پیرانی همسر شهید رضایی‌نژا‌د و پژوهشگر حوزه ادبیات با اشاره به اینکه امام راحل در سخنرانی ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ به موضوع تدوام انقلاب به عنوان یک تکلیف الهی اشاره دارند، اظهار کرد: امام راحل بار‌ها در سخنان‌شان تاکید می‌کنند این تداوم انقلاب موضوع مهمی است، چون این انقلاب تداوم ولایت رسول گرامی اسلام است. 

وی ادامه داد: امام راحل همچنین بیان می‌کنند انقلاب اسلامی می‌تواند الگویی برای سایر مردم دنیا برای مقابله با ظلم باشد و در واقع امام تمدن نوین اسلامی را در سخنان خود طراحی می‌کنند که حول محور اسلام باشد.

این پژوهشگر عنوان کرد: توکل به خدا و حضور آگاهانه مردم در صحنه جزو مواردی است که در کتاب «روح‌الله» هم به آن زیاد اشاره شده است. انقلاب فقط یک رویداد تاریخی نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است که بسیار این مفهوم در بیان امام راحل تکرار می‌شود.

پیرانی تاکید کرد: باتوجه به اندیشه امام خمینی (ره) یک پیوندی هم بین سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب می‌بینیم و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) بیان می‌کنند دقیقا یک سند راهبردی در همان مسیر تدوام انقلاب اسلامی امام راحل است.

وی گفت: ترکیب دیدگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب توجه به ایمان و استفاده از نسل جوان است که در پس زمینه خود دشمن‌شناسی داشته باشد.

در ادامه این مراسم تغریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «روح‌الله» رونمایی شد.

سپس هادی حکیمیان نویسنده کتاب «روح‌الله» در سخنان کوتاهی گفت: دوست داشتم یک کتابی بنویسم که روان و رمان‌گونه باشد و مردم دوست داشته باشند داستان کتاب را تا پایان بخوانند. امیدوارم مخاطب این کتاب را بخواند و بپسندد.

وی ادامه داد: در این کتاب سه سوال اساسی را پاسخ می‌دهیم، زیرا برایم مهم بود که نسل جوان که انقلاب را ندیده پاسخی برای پرسش‌هایش پیدا کند. اولین سوال ما این بود اصلا چرا در سال ۵۷ انقلاب می‌شود، سوال دوم اینکه چرا این انقلاب باید با یک سبقه دینی و مذهبی باشد، سومین سوال هم مربوط به این بود که این انقلاب مذهبی چرا یکی از مولفه‌هایش غرب ستیزی و مقابله با آمریکا است و این موضوع تا به امروز حفظ شده است.

حکیمیان عنوان کرد: از موسسه شهرستان ادب تشکر می‌کنم، زیرا اگر تلاش و حمایت‌های این مجموعه نبود شاید این کار به ثمره نمی‌رسید. امیدوارم بتوانیم راه امام راحل را ادامه دهیم و مورد تایید امام خمینی (ره) هم باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم وحید یامین‌پور در سخنانی کوتاه گفت: در تمام طول مطالعه این کتاب به دنبال یک ویژگی از امام و نسبت آن با مردم بودم و متوجه شدم مردم در دهه ۴۰ و ۵۰ نمی‌دانستند که امام راحل جنبه‌های عرفانی دارد و ایشان با دقت به تحولات منطقه نگاه می‌کنند، اما یک چیز را در چشم امام می‌دیدند و آن هم این است که یک مرد نظر کرده آمده که می‌خواهد تاریخ را عوض کند.

یامین‌پور: تصویر روشن ارتباط امت با امام ویژگی کتاب «روح‌الله» است

وی افزود: این ویژگی یعنی دعوت پیامبرگونه امام خمینی (ره) در متن این کتاب بار‌ها شکوفا می‌شود و ارتباط امت با امام که خیلی مهم است به خوبی در این کتاب به تصویر کشیده شده است.

در پایان بخش این مراسم قاسم تبریزی پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: انقلاب ما در سه ضلع یعنی اسلام، تمدن اسلامی و سیستم حکومت اسلامی تعریف می‌شود، امام راحل به دنبال احیا اسلام و قرآن بود و نظریه امام راحل چیزی جز قرآن و سیره اهل‌بیت (ع) نیست، این را می‌توان در بیان امام موسی صدر در مورد امام خمینی (ره) به وضوح دید که می‌گوید «در امام خمینی ذوب شوید به گونه‌ای که او در اسلام ذوب شد».

وی ادامه داد: امام راحل اسلام را از غربت به متن جامعه آورد و اسلامی که جامعیت داشته باشد را احیا کرد.

تبریزی ابراز کرد: امام راحل در خودسازی نمونه یک انسان کامل است و فعل ما می‌توانیم را با همین روحیه صرف کرد و در همان ابتدا نفی شرق و غرب را به میان آورد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ بیان کرد: شناخت امام راحل از جامعه عمیق و کامل بود و کمتر کسی را می‌توان یافت که به مردم خود تا این حد اعتماد و ایمان داشته باشد. مردم در نظر امام راحل افرادی سالم و صالح بودند و به همین خاطر مردم را به بدون هیچ اقدام نظامی و حزبی به میدان آورد.

وی افزود: شناخت امام از دشمنان در داخل و خارج خیلی خوب است، امام نشان داد دشمن اصلی برای بشریت آمریکا است و وقتی به آمریکا می‌گوید شیطان بزرگ یعنی در آمریکا ایدئولوژی شیطانی برقرار است و تا زمانی که این ایدئولوژی حاکم باشد نمی‌توان با آنها کنار آمد.

انتهای پیام/ 121

source