به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، ناشنوایان، بدون توجه به افتراقها و تفاوتها، دارای استعداد و ظرفیتهایی هستند که با آموزش درست و رسیدگی به موقع به فعلیت میرسند و به انسانهای فرهیخته، خدمتگزار و پرتلاش تبدیل میگردند، همچنان که بسیاری از آنها چنیناند. در این زمینه بیش از هر چیز لازم است خلأهای موجود فرهنگی اصلاح شود و فرهنگ دینی و ایرانی با شرایط جامعه ناشنوایان تطابق و هماهنگی پیدا کند. کتاب «راهنمای مطالعات ناشنوایی» ، اثری مرجع و راهنمای پژوهشها و پرسشهایی است که درباره مسائل ناشنوایان و ناشنوایی مطرح میشود و اولین گام در شناسایی فرهنگ ناشنوایی و جامعه ناشنوایان به شمار میرود.
این کتاب در هشت فصل تألیف شده است، فصل اول با عنوان «کلیات» به بررسی اختلال در شنوایی و گفتار و مرجع شناسی پرداخته و پروژه حاضر را تبیین کرده است.
فصل دوم با عنوان «کتاب و انتشار» به بیان تحلیل و بررسی، نقش و جایگاه ناشنوایان و صنعت نشر پرداخته و کتاب شناسی و روشهای ترویجی را تشریح کرده است.
نویسنده در فصل سوم با عنوان «نهاد و تشکل» سازمانها و مؤسسات سراسری، دانشگاه و آموزش عالی و تشکل گزار مجموعی را مورد بررسی قرار داده و مراکز در آینه کتاب، راهنمای مراکز و مؤسسات غربی و تشکلها و مراکز ایرانی در مقالات را مورد تأکید قرار داده است.
«دائره المعارف» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن دانشنامه ناشنوایان دانا، دائره المعارف ناشنوایان و ناشنوایی گالودت و دائره المعارف ناشنوایی و اختلالات شنوایی تبیین شده، دائره المعارف مطالعات ناشنوایی سیج و و دائره المعارف شنوایی شناسی و تحقیقات شنوایی بررسی شده و دائره المعارف آسیب شناسی ناشنوایان و دائره المعارفهای متضمن به رشته تحریر درآمده است.
فصل پنجم با عنوان «فرهنگ، اصطلاح نامه و واژهنامه» به تشریح فرهنگ اشارات فارسی، فرهنگ اشارات عربی و فرهنگ اشارات انگلیسی پرداخته و اشاره پژوهشی، فرهنگ مصور و اصطلاح نامه و واژهنامه را بیان کرده است.
نویسنده در فصل ششم با عنوان «ارتباطات و روابط» فناوریهای ارتباطی و زبان، نقش آموزش در ارتباطات و دسترس پذیری را به نگارش درآورده است.
فصل هفتم با عنوان «نرمافزار، سخت افزار» کمک شنوایی، کمک گفتار و کمک زندگی را مورد تأکید قرار داده و فناوری ارتباطی، سایت و اپلیکیشن، فناوری تبدیل و دیگر نوآوری و فناوریها را تشریح کرده است.
«روزنامه نگاری و نشریه» عنوان هشتمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن روزنامه نگاری ناشنوایان، توانبخشی و پزشکی و آموزشی و زبان اشاره بررسی شده و سالنامه، نشریات عمومی و بایستههای پژوهشی به رشته تحریر درآمده است.
در بخشی از این کتاب با عنوان کمک در دیده شدن میخوانیم:
ناشنوایان در ورزش تواناییهای قابل توجه داشته و به موفقیتهایی رسیدهاند. اما سالنهای ورزشی آنان کم جمعیت و کم بیننده است. کم آمدن جمعیت، باعث شده اسپانسر و حامی نداشته باشند و عدم وجود اسپانسر زمینهساز کمبود منابع مالی و امکانات ورزشی و زمینه برای تبلیغات است.
اما چرا مردم به مسابقات ناشنوایان نمیروند و چرا سالنهای ورزشی ناشنوایان خالی است؟ زیرا ناشنوایان نمیتوانند خود را مطرح کنند و به عنوان چهره ورزشی در چشم و دل مردم دیده شوند. با اینکه توانمندی حرفهای در ورزش دارند ولی نمیتوانند مهارتهای خود را با مردم در میان بگذارند. از طرف دیگر دستگاههای تبلیغی در زمینه ورزش ناشنوایان تجربه کافی ندارند و نمیدانند چگونه در این فعالیت کار کنند.
حتی افرادی که میآیند و تشویق میکنند یا اندک اسپانسرهایی که سرمایهگذاری مینمایند، ناشنوایان نسبت به آنان عکسالعمل شایسته ندارند چون اینان را نمیشناسند و آگاه نیستند. در نتیجه موجبات دلسردی آنان فراهم میآید.
در سالهای اخیر اینترنت و شبکههای مجازی به کمک شتافته و سعی کردهاند، مشکلات را برطرف نمایند. چهرهسازی از ورزشکاران ناشنوا، تبلیغ ورزش ناشنوایان، معرفی توانمندیهای ورزشی ناشنوایان و بالاخره تشویق مردم و اسپانسرهای ناشنوایان از جمله اقدامات فناوری نوین بوده است.
کتاب «راهنمای مطالعات ناشنوایی» اثر محمد نوری و محمد تبرته فراهانی در 392 صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/
source