به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، رحیم مخدومی هم نویسنده است و هم ناشر. در بسیاری از جشنواره‌های ادبی به خصوص در حوزه مقاومت و پایداری داور یا دبیر بوده و همیشه ایده‌های خوبی برای تولید کتاب‌های خوب و ترویج کتاب‌خوانی دارد و کمتر کسی است که به ادبیات پایداری و مقاومت علاقه مند باشد و به نام او نرسد. با مخدومی گپ و گفتی درباره ادبیات مقاومت و راه‌های ترویج آن داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای مخدومی! اهمیت ادبیات مقاومت و ارائه درست آن برای نسل جوان چیست؟

اهمیت ادبیات مقاومت این است که کشوری می‌تواند در برابر دشمن ایستادگی کند که مردمی مقاوم در برابر مشکلات داشته باشد. اگر مردم اهل مقاومت در برابر سختی‌ها، ناملایمات، مشکلات، آسیب‌ها و صدمات باشند، طبیعتاً مسئولین انقلابی انتخاب می‌کنند اما اگر مردم رفاه طلب باشند و اگر اهل گریز از سختی‌ها باشند چون تحمل سختی و مشکل را ندارند طبیعتاً مسئولی انتخاب می‌کنند که اهل سازش هست کما اینکه در دولت گذشته این اتفاق افتاد و ما دستاوردهای شوم این انتخاب را در سیاست خارجی خودمان دیدیم و الان باز همان‌ها مردم را دعوت می‌کنند به سازش و به فرار از مشکلات و به بی مسئولیتی و می‌خواهند چاله‌هایی که در دولت گذشته کنده شده را تبدیل به چاه بکنند. ما نمونه‌های بارز و روشنی الان در عصر خودمان داریم. مردم مقاوم غزه نشان دادند با تمام سختی‌ها و مشکلات و ناملایماتی که این جنگ برای آنها دارد و این مصائب بر آنها تحمیل می‌شود، اهل مقاومت هستند و چون اهل مقاومت هستند، رزمنده‌های مقاومت نقش خودشان را خیلی خوب ایفا می‌کنند.

یا مردم یمن را می‌بینیم که این سختی‌هایی که تحمل می‌کنند واقعاً طاقت فرساست اما نتیجه این مقاومت این است که کشوری مانند عربستان سعودی که برخوردار از تمام تجهیزات پیشرفته نظامی غرب هست، در برابر این کشور به زانو در می اید و امروز همین کشور به کمک فلسطین برخاسته و این افتخار بزرگی است برای این کشور و برای این مردم.

 ادبیات دفاع مقدس مردم را با فرهنگ مقاومت آشنا می‌کند. مردم الگو می‌گیرند. سیره شهدا سیره مقاومت است، سیره رزمندگانی که اهل ایستادگی بودند اهل تحمل سختی بودند. این‌ها اگر وارد زندگی و سبک زندگی مردم شود، اتفاقات مبارکی رقم می‌زند.

با توجه به اهمیت ارائه محتوای مناسب برای کودک و نوجوان یا نسل جدید و جست‌وجو گری آنها در فضای مجازی چطور می‌شود برای فرهنگ آینده آنها برنامه‌ریزی کرد و آیا ما براساس این موضوع گام برداشتیم؟

 بر اساس این نیاز به ادبیات مقاومت، این فرهنگ باید از کودکی شکل بگیرد و کتاب‌های مناسب گروه سنی کودک و گروه سن نوجوانان هم در قالب‌های مختلف چه مستند نگاری چه داستان و رمان خلق شود و مردم در حال و هوای مقاومت رشد کنند. چون که جامعه و دنیا، دنیایی است که همیشه دشمن در آن وجود دارد و همیشه شیاطین دشمنان را تحریک می‌کنند علیه مظلومین. لذا مظلومین باید همیشه اماده زندگی کنند. ادبیات مقاومت به مردم آماده زندگی کردن را یاد می‌دهد.

زیاد هست ولی زیادی نیست

به نظر شما ورود حجم بالایی از نویسنده و تولید انبوه کتب در بخش ادبیات مقاومت مفید است یا نتیجه معکوس دارد؟

با توجه به اینک سوژه‌ها یا موضوعات ادبیات دفاع مقدس خیلی زیاد هست طبیعتاً همه اینها ظرفیت و شایستگی تبدیل شدن به کتاب یا یک محصول ادبی را دارد. زیاد هست ولی زیادی نیست. طبیعتاً این تعداد کثیر نیاز به نویسنده‌های کثیری دارد. البته یک مرحله از نویسندگی تحقیق و جمع آوری خاطرات هست که این فوریت دارد و هرچه تعداد افرادی که در این حوزه ورود پیدا می‌کنند بیشتر باشد بهتر هست چون که در اثر گذر زمان این منابع از دست می‌رود. البته خیلی خوب هست محقق، نویسنده هم باشد و خودش اطلاعات جمع آوری شده را تبدیل به یک اثر ادبی کند، اما اگر این اتفاق نیفتاد، باز هم اگر اطلاعات گردآوری شود و محفوظ بماند تا نویسنده‌ها بتوانند در زمان مناسب اینکار را انجام د هند.

به نظر شما تبلیغات کتاب آن هم کتاب‌هایی با موضوع ادبیات مقاومت درست انجام می‌شود و چطور رسانه ملی می‌تواند در این زمینه گام بردارد؟

صدا و سیما خیلی خوب پای کار آمده است و برنامه‌های زیادی از صدا و سیما به امر تبلیغ کتاب می‌پردازد که یک اتفاق بسیار خوب و نادر، ورود خود رئیس سازمان صدا سیما است و ایشان کتاب می‌خواند و کتاب معرفی می‌کند. اینکه می‌گویم کتاب می‌خواند شاید ابتدا چیز عجیبی به نظر نرسد اما در جامعه‌ای که شما هیچگاه متوجه نیستی که یک وزیر یک رئیس قوه یک رئیس مجلس یا یک نماینده کتاب می‌خواند یا نمی‌خواند، این عجیب هست که ببینی رئیس صدا و سیما کتاب می‌خواند.

 از کجا می‌فهمید که کتاب می‌خواند؟

 از اینکه در هر فرصتی که برایش ایجاد می‌شود و سخنرانی می‌کند حالا چه برای خود مدیران صدا و سیما باشد یا جاهای دیگر، از این فرصت استفاده می‌کند و ظرف چند ثانیه یا یک دقیقه نهایت دو دقیقه کتابی را نشان می‌دهد و راجع به این کتاب توضیح مختصری می‌دهد و توصیه می‌کند به خواندن و این خیلی جالب است و این رفتار را باید ترویج داد و در واقع تعمیم داد که مسئولان دیگر هم این کار را بکنند.

یعنی حتماً و حتماً در این جامعه که رهبر معظم انقلاب اهل معرفی کتاب است وزیر ارشاد این مملکت هم در هر سخنرانی حتماً باید کتاب دستش باشد و کتاب معرفی کند. وزیر آموزش و پرورش همچنین. ائمه‌ی جمعه، ائمه جماعات همچنین. حالا ما به همین نسبت تمام سرگروه‌های اجتماعی را به عنوان یک ظرفیت تلقی می‌کنیم که اگر این کار را انجام بدهند تبلیغات صدا و سیما پاسخگو خواهد بود اما اگر سرگروه‌های اجتماعی این کار انجام ندهند خیلی معجزه نخواهد کرد.

یکی از این ظرفیت‌های عظیم معلم‌ها هستند یکی از این ظرفیت‌های بسیار عظیم‌تر دانش آموزان هستند. باید به دانش آموزان فرصت داده شود در مراسم آغازین مدرسه ظرف دو سه دقیقه یک کتابی را که خواندند ترویج بکنند.

خود شما در این زمینه کاری کردید؟

 ما طرحی داریم که امسال این طرح را آزمایشی شروع کردیم به نام طرح کودک کتاب و کتاب خوان. کتاب را با چهل درصد تخفیف از ناشر می‌گیریم بیست درصد هم سعی می‌کنیم کمک بگیریم از جاهای مختلف و با شصت درصد تخفیف کتاب مناسب مدرسه، هم از لحاظ گروه سنی هم از نظر محتوایی را برای هر مقطع تحصیلی به مدارس می‌دهیم و با این تخفیف بالا می‌فروشند به دانش اموزان و معلم‌ها و بعد از خواننده‌ها تقاضا می‌کنند این کتابی را که خواندند بیایند سر صف و ظرف سه تا پنج دقیقه ترویج بکنند. حالا یا در قالب خواندن یا نمایش یا استند اپ یا هر روشی که سلیقه خودشان است و از دانش اموزانی که مستمع هستند تقاضا می‌شود بهترین مروج را انتخاب بکنند. این ظرفیت عظیم به این شکل اگر آرام آرام وارد چرخه ترویج شود که قبل از ترویج کتاب خوانده شده و ترویج کتاب توسط خود دانش آموز برای دانش آموز انجام بشود، خیلی مؤثر خواهد بود و در مدت زمانی کوتاه می‌تواند سرانه مطالعه درسطح کشور را بالا ببرد.

انتهای پیام/

source