Wp Header Logo 2288.png
کارنامه رسانه‌ای جنگ ۱۲ روزه از نگاه مجری افق/ از پدافند روانی تا پدافند غیرعامل

مجری برنامه «به‌ افق فلسطین» از تجربیات خود و چالش‌های اجرای برنامه در روزهای جنگ ۱۲ روزه با رژيم صهيونيستی گفت.

خبرگزاری میزان

سیدحسین حسینی، مجری برنامه «به‌ افق فلسطین» که در ایام جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، ساعت‌ها روی آنتن شبکه افق به اجرا پرداخت، در گفت‌وگو با میزان در مورد تجربیات خود از فعالیت در آن روزها عنوان کرد: طبیعتاً ما باید خیلی شفاف و سریع اخبار را به مخاطبان منتقل می‌کردیم. البته بسیاری از مردم خبرها را از شبکه خبر دنبال می‌کردند، زیرا کار شبکه خبر اطلاع‌رسانی است، اما مخاطبان ما از طریق شبکه افق علاوه‌ بر پیگیری اخبار، دوست داشتند تحلیل‌های کارشناسان در مورد جنگ را هم بشنوند. 

وی تصریح کرد: ما باید برای تقویت روحیه مردم نیز تلاش می‌کردیم و با تلطیف فضای برنامه، حس‌وحال مخاطبان را تغییر می‌دادیم و موجب انگیزه و امید آن‌ها می‌شدیم. همیشه در خاطرات شهدای هشت سال جنگ تحمیلی خوانده‌ایم که چگونه در سخت‌ترین شرایط، حال یکدیگر را خوب می‌کردند و ما نیز همین الگو را در شبکه افق پیش گرفتیم. 

حسینی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در روزهای جنگ ۱۲ روزه باید مورد توجه بیشتری از سوی خانواده‌ها قرار می‌گرفتند، افزود: من هم فرزندانی دارم و آن‌ها نیز از صدای انفجارها و اخبار تأثیر پذیرفته بودند، البته ما تلاش می‌کردیم فرزندانمان را در معرض اخبار قرار ندهیم، ولی در نهایت متوجه شرایط می‌شدند. 

این مجری و کارشناس اضافه کرد: زمانی هم که گفته شد صداوسیما هدف حمله قرار گرفته است، خانواده و اقوام نگران شدند و ما باید همه این مسائل را در کنار ارائه یک اجرای باکیفیت و یک برنامه گفت‌وگومحور و تحلیلی قوی رعایت می‌کردیم که طبیعتاً کار آسانی نبود. به‌نظرم صداوسیما در ایام جنگ ۱۲ روزه عملکرد موفقی در ارائه محتوا داشت و تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از مخاطبان را با خود همراه کرد و سرمایه اجتماعی ارزشمندی را به دست آورد. 

وی با تأکید بر اینکه باید قدر سرمایه‌های اجتماعی را دانست، درخصوص استفاده از دیپلماسی رسانه‌ای برای پیروزی در میدان نبرد رسانه‌ای و روانی دشمن، اظهار کرد: نباید از پرداختن به شهدای پدافند، سربازها، مددکاران، مراکز درمانی و سایر اهداف غیرنظامی چون مناطق مسکونی غافل شویم. 

حسینی با بیان اینکه قطعاً باید همه تجاوزگری‌های صهیونیست‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، به اقدامات شبکه‌هایی چون الجزیره و مناسب بودن الگو گرفتن از آن در شبکه‌های برون‌مرزی هم سخن گفت و افزود: برای نمونه زمانی که چندی پیش، یکی از خبرنگاران شبکه الجزیره مجروح شد و یا دفتر این رسانه را در سرزمین‌های اشغالی می‌بستند، خبرنگاران آسیب‌دیده این شبکه با پانسمان روی آنتن رفتند یا از نمادهایی مشترک روی لباس‌هایشان استفاده کردند که واکنش‌های بسیار زیبا و اثرگذاری بودند. 

مجری برنامه «به‌ افق فلسطین» اضافه کرد: ما می‌توانیم روایت‌ها و موضوعات جالبی را پیدا کنیم که بیانشان در دوران توقف حملات، مناسب باشد. پردازش‌های نرم روی مسائلی که احساسات جامعه را درگیر می‌کند، تصویر خشنی نشان نمی‌دهد و مخاطب با آن همراهی می‌کند، در محتواهای رسانه‌ای کشور، اثرگذاری ویژه‌ای دارد. 

وی ادامه داد: صداوسیما موظف است که بخش آموزشی پدافند غیرعامل را اجرا کند و نکاتی را در این‌ خصوص به شهروندان بیاموزد. اکنون رسانه ملی در این‌ زمینه خلأهایی دارد و فکر می‌کنم در شرایط توقف حملات، فرصت خوبی برای آموزش پدافند غیرعامل است. پیش‌ از جنگ ۱۲ روزه اگر می‌خواستیم مباحث پدافند غیرعامل را روی آنتن صداوسیما آموزش دهیم، ممکن بود مخاطبان وحشت کنند، اما حالا جنگ اتفاق افتاده است و حتی برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است مجدداً از سر گرفته شود. بنابراین اکنون باید دست‌به‌کار شد و پدافند غیرعامل را به مخاطبان آموزش داد. 

حسینی اضافه کرد: اصولاً مطالبه‌گری در خصوص برخی موضوعات، بستگی به صلاحدید مدیران بالادستی و در نظر گرفتن جوانب مختلف دارد، اما حالا ما در شرایط متفاوتی هستیم و در دوره جنگ برخی ملاحظات کنار رفته است و رسانه ملی می‌تواند راهی باشد برای پرسش از مسئولانی که تأمین انرژی، کالاهای اساسی و… برعهده آن‌هاست. صداوسیما می‌تواند بی‌محابا مطالبه‌گری کند تا در آینده مردم دچار مشکل نشوند. باید از فرصت همدلی و وفاق ملی استفاده کنیم و اجازه ندهیم هیچ‌کس ضد اتحاد و همبستگی ما عملی انجام دهد یا صحبتی کند.

انتهای پیام/

source