در این نشست حبیب والی نژاد تهیه کننده، محمد عسگری نویسنده و کارگردان، میلاد کیمرام، امیرحسین آرمان، آرمین رحیمیان، روح الله زمانی بازیگران، میثم مولایی تدوینگر، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، بهزاد جعفری طادی طراح صحنه، بهزاد آقابیگی طراح لباس، مسعود سخاوت دوست آهنگساز، ایمان کرمیان مسئول جلوههای ویژه میدانی و جواد مطوری مسئول جلوههای ویژه بصری حضور داشتند.
محمدرضا مقدسیان مجری نشستهای رسانهای فیلم فجر در ادامه این نشست از حضار خواست تا عکاسان حاضر در جشنواره که تلاشهای بسیاری انجام میدهند را تشویق کنند.
در ادامه او از حضار خواست تا بایستند و قهرمانانی مانند شهید شیرودی و فرماندهان ارتش حاضر در نشست را تشویق کنند.
حبیب والینژاد تهیه کننده این فیلم در ابتدای نشست بیان کرد: من و دوستانم سعی کردیم در حد توانمان بخشی از ایثار و فداکاری شهدا و فرماندهان ارتش و مردم کردستان را مقابل ارتش بعث عراق نشان دهیم.
وی افزود: 4 سال پیش اردلان عاشوری یکی از دوستانم این طرح را برای من تعریف کردند. طی این 4 سال ما پیشتولید کار را فراهم کردیم و بالاخره امسال توانستیم این کار را کلید بزنیم. ساخت این فیلم کار سختی بود و شگفتیهای خودش را دارد اما اگر حمایت فرماندهان ارتش و دوستان هوانیروز نبود، امکان ساخت این فیلم فراهم نمیشد. برای چنین کاری باید یک قرارگاه لوجستیک ساخته میشد و به دستور امیر ارتش این امکان فراهم شد.
محمد عسگری کارگردان فیلم آسمان غرب در ادامه این نشست عنوان کرد: برای نگارش فیلمنامه یک مقطع زمانی و یک زمینه تاریخی را در نظر داشتیم. در روزهای نخست جنگ تحمیلی یک حماسهای رقم خورد و تلاش کردیم تا آن را به تصویر بکشیم.
وی افزود: من چند راه داشتم، یکی اینکه کتابها و فایل های صوتی باقی مانده از آن زمان را مطالعه کنم و دیگر اینکه با همرزمان شهید در آن زمان گفتگو کنم. طی این گفتگوها فانوس راه و مسیری که باید پیش میرفتم، برایم روشن شد. در گفتگو با این عزیزان من در جریان جزئیات آن روزها قرار گرفتم و به شخصیت شهید شیرودی نزدیک شدم. حدود 70 درصد این فیلم طبق وقایع واقعی است. کار ما تاریخنگاری نبوده و سعی کردیم داستان را دراماتیزه کنیم تا به زبان سینما روایت شود.
این کارگردان ادامه داد: این فیلمنامه براساس گفتگوهای رخ داده با همرزمان شهید یا مصاحبههایی که هست، نوشته شده است. ما وقایع واقعی را در قالب قصه و سینما روایت کردیم و تمام تلاش من این بوده که اتفاقات در مسیر زندگی شهید رخ دهد. مثلا شهید سهیلیان 21 مهر به گونه دیگری شهید می شوند اما من میخواستم دین خودم را به هوانیروز و شهدای آن ادا کنم. به عقیده من کار اشتباهی نکردم.
عسگری در پاسخ به پیوست شخصیت شهید شیرودی با امام خمینی (ره) و سانسور شدن این اتفاق گفت: شهید شیرودی در فیلم چندین جمله از امام خمینی (ره) بیان میکند. او عکس امام را در جیب خودش دارد و چیزی هم سانسور نشده است.
میلاد کیمرام بازیگر نقش شهید شیرودی عنوان کرد: ابوذر شیرودی عزیز فرزند علیاکبر شیرودی و دختر و همسر ایشان امروز در جمع ما هستند. همچینن دختر شهید سهیلیان، پسر شهید همت و فرزند شهید همدانی نیز اکنون در اینجا هستند، لطفا به افتخار این عزیزان ایستاده آنها را تشویق کنیم.
او درباره روند رسیدن به نقش خود ادامه داد: در نشست و برخواستها و تحقیقاتی که داشتیم، تمام سعیام را کردم که نقش شبیه شخصیت شهید علیاکبر شیرودی شود. پسر شهید به من گفتند که این فیلم شبیه پدرشان هست و این برایم باارزش است. من باید جنگی را بازی میکردم که ندیدهام.
امیرحسین آرمان بازیگر دیگر این فیلم عنوان کرد: یک جمله کلیشه ای بود که در این فیلم برایم معنا پیدا کرد؛ این نقش من را انتخاب کرد. هرچه جلوتر رفتم زوایای این شخصیت بیشتر برای من نمایان شد. به برادر شهید قول دادم که شان این شهید را حفظ میکنیم و امیدوارم که این اتفاق رخ داده باشد.
او درباره ادای لهجه کردی در این فیلم گفت: از همان گریم اولیه و تراشیدن مو با نقش کلنجار میرفتم و فکر میکردم که هنوز آنگونه که دلم میخواهد نیست. با مردم و عشایر صحبت میکردم و یک روز لهجه کردی را امتحان کردم و روز بعد به آقای عسگری گفتم که این نقش را با لهجه بازی کنیم.
آرمین رحیمیان در ادامه این نشست گفت: باعث افتخار است که این نقش را بازی کردم و ارتباطی که باید با آن وسایل لجستیک برقرار میکردیم برایم خیلی جذابی بود. اساسا سینما دینی به واقعیت ندارد. امر واقع الزاما نمیتواند دراماتیک باشد اما میتواند مهم باشد. این مساله خطکشی برای ایراد گرفتن از سینما نیست.
روحالله زمانی بیان کرد: خوشحالم که در چهلودومین دوره جشنواره حضور دارم و خوشحالم که بخش کوچکی از این فیلم را داشتم. شهدای ما خیلی مهم هستند و آدم تا عزیزی را از دست ندهد قدر زندگی را نمیداند.
علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت: درباره حرکت دوربین در این فیلم یک استراتژی داشتیم و به نتیجه رسیدیم که خیلی از سکانسهای ما قطع نشوند و لانگتیک باشند.
میثم مولایی تدوینگر فیلم سینمایی آسمان غرب گفت: من سال گذشته مدتی با آقای عاشوری روی فیلمنامه کار کردیم و همچنین با آقای عسگری نیز روی فیلمنامه کار میکردیم تا همین امروز صبح.
وی ادامه داد: روند اینگونه بود که درباره جزئیات همه چیز صحبت کردیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که با این سه جنگ رفتار متفاوتی داشته باشیم. خودمان را در چالش انداختیم تا نگاه متفاوتی به سکانسهای جنگ داشته باشیم.
مسعود سخاوتدوست آهنگساز مطرح کرد: بحث نظری این موسیقی به مراتب مهم تر از بحث عملی کار بود. ما حدود 3 ماه درگیر ابجکتیو و سوبژکتیو بودیم. من 5 سال در مدرسه شهید شیرودی درس خواندم بدون اینکه بدانم این شخصیت چه کسی هستند و این موسیقی باعث شد که ادای دینی به این شخصیت داشته باشم.
بهزاد جعفری طادی طراح صحنه گفت: آسمان غرب کار سختی بود و در صحنه و لباس خیلی چالش داشت. سخت ترین صحنه ورودی شهر سرپل ذهاب بود زیرا باید در این فیلم این لوکیشن ساخته و تخریب میشد.
بهزاد آقابیگی طراح لباس عنوان کرد: من برای این فیلم آرزوی موفقیت میکنم.
محمد عسگری در پایان گفت: از تمام عوامل و دستاندرکاران این فیلم بسیار تشکر میکنم.
انتهای پیام/
source